Gå til innhold

Hva kan barnet ditt på rundt 2 år si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 21 mnd snakker ikke så mye enda, men han kan noen ord:

- Mamma

- Pappa

- Sjå! (se)

- Daktoj (traktor)

- Vov vov (hund)

- Lys

- Nei!

- Mimi (vet ikke helt hva det betyr,men han sier det ofte om det er noe han vil ha tak i).

- Hei!

- Ball

Han snakker ikke i setninger enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 2 år sier det meste. Noe mer forståelig enn annet vel og merke :)

han har begynt å sette sammen 2 og 3 ord i setninger, og er veldig flink.

hadde trodd at språket skulle ta lenger tid med han siden han er 2 mnd prematur, men neida :)

Skrevet

Så artig - flink gutt du har! :) Jeg gleder meg til vi kan ha dialoger med gutten vår ;-) HI

Skrevet

Min er 2 1/2 og det er ganske stor forskjell på ham nå, og da han var akkurat 2. Nå snakker han stort sett i hele setninger. Forteller om dagen i barenhagen (vel, mest sier han "Ingenting!" når jeg spør om hva de har gjort :-S) og forklarer til andre hva vi har gjort eller hva han vil. Språkutviklingen hans går i tydelig trappetrinn, med en god stund mellom hvert trinn, men så er det et voldsomt hopp der han sier ting som man aldri skulle tro han hadde hørt noe sted ;-) Veldig morsomt!

Skrevet

Jenta mi var 1 år da hun satte sammen settninger, hun kunne telle, da mener jeg skikkelig telle, hun telte en gang alle dropsene i esken, 13 drops. Da var hun 14 mnd. Hun snakket skremmende rent.

Gutten min derimot snakket nesten ikke i det hele tatt før han var to år. Men da han var 2 år og 2 mnd løsnet det helt plutselig. En dag han stod opp snakket han som bare det.

Skrevet

ja, er jo kjempegøy å endelig kunne kommunisere med den lille pjokken :) merker også at språkutviklinen har gått veldig i rykk og napp. var stilt lenge, men plutselig kom alt på en gang nesten ;)

Skrevet

Jenta mi på 25 mnd teller fra 1-20 uten å hoppe over noe.

Kan så og si alle fargene, også fargen turkis, hehe

Noen få bokstaver i alfabetet.

Mamma e sinte. ;)

No ut å leike.

Få skive med kaviar?

Bygge tårn. Mamma/pappa hjelpe.

Hente lego.

Enkle setninger rett og slett.

Men det er en setning hun sier ofte som er lang.

Pappa e på abei å tene penga, så vi kan hanle mat på butikken. (så søt når hun sier det)

Skrevet

Artig å høre om deres flinke barn :D For meg er det vanskelig å se for meg et så lite barn som sitter å teller osv. Hehe..

Er min veldig treig for alderen eller? Han var tidlig ute fysisk, så kanskje derfor han er litt sein med språket? :) HI

Skrevet

Neida han er nok ikke treig.

Det er så store forskjeller. Jenta mi var tidlig ute, men gutten min litt sent ut. Men begge innenfor normalen :)

Jeg svarte deg litt lengre opp, det var min jente som telte alle dropsene i esken sin.

Gutten min er nå 2 år 6 mnd og kan enda ikke telle, når han prøver seg blir det 1, 2, 3, 7, 9, 5 8, 10. Me, han han er rå på farger. Han kan alle farger, og han elsker å finne fram biler i forskjellige farger.

Jenta mi krabbet da hun var 5 mnd, gikk rundt bordet når hun var 6 mnd, gikk og sprang alene da hun var 9 mnd. Kunne mange ord før hun var 1 år, snakket settninger fra hun var 1 år, man kunne ha en liten samtale med henne, hun var helt rå på telling.

Gutten min krabbet da han var 10 mnd, gikk rundt bordet når han var 1 år, gikk selv når han var 19 mnd, kunne få ord, ingen settninger før han var over 2 år.

Plutselig når han var rundt 2 år og 2 mnd snakket han som en foss, var som om noen hadde skrudd på en bryter. Ble så paff for gutten snakket som om han aldri hadde gjort noe annet.

Så jeg er veldig spent på babyen jeg har nå, hun er 3 mnd. Virker som hun går i søsteren sine spor da hun er veldig aktiv på gulvet.

Skrevet

Så søte!

Min gutt på snart to kan veldig mange ord, men setter dem sjelden sammen til setninger. Det er isåfall "mamma titte hæ" som betyr "mamma sitte her". Han har den siste tiden blitt veldig opptatt av ord som opp, ned, ut, inn, så jeg skjønner at han begynner å forstå ting som ikke er like konkrete som "ball" eller "traktor" også, det er stas. Han prøver seg på telling, "to, ni, åtte, ti" og kan snart halve alfabetet.

Skrevet

Min lille på 20 mnd kan veldig mange ord. Jeg har ikke telling, og det kommer nye hver dag. Og hun plukker det opp med en gang og hermer. Og da sitter det virker det som. Hun har begynt å sette 2 ord sammen, f.eks sitte der, mamma/ pappa sitte der, hade mamma/ pappa, natta mamma/pappa. Hun synger ordene i diverse sanger, teller til fire. Også forstår hun alt vi sier (nesten).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...