Gå til innhold

MÅ man følge opp helsestasjonens kontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en baby på to uker nå, og føler meg både uglesett og urettferdig behandlet på helsestasjonen. Ammingen går fint, og jeg er ikke bekymret for henne på noen måte. Har god vekt her hjemme som jeg veier henne på, og hun har gått greit opp i vekt på de to ukene hjemme..

problemet er at jeg virkelig ikke kan utstå helsesøster eller sekretæren på helsestasjonen. Sist jeg var der stod de og snakket om meg som om jeg ikke var tilstede. De sa også til babyen min; har ikke mamma kledd på deg skikkelig`?"... Hun gråt ikke, så så veldig kald kan hun ikke ha vært!

Spørsmålet er: Må jeg komme på kontroller der, eller kan jeg belage meg på å gå til lege hvis jeg er bekymret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt helsestasjon...

Jeg har mye problem med helsesøsteren jeg går til... Hun er alt for tung, ikke sterk nok, du gjør feil der og feil sånn osv. Sier jeg i mot får jeg slengt til bake jeg har 25 års erfaring osv.... Fikk bla beskjed om å sultefore en tynn unge, bare for at vekten ikke fulgte grafene demmers

Jeg bare biter det i meg, skal til legen senere pga føttern til ungen. Men fortsetter hun skal jeg høre om å få et skriv fra legen, slik at jeg kan slippe alt tullet. Legen er enig med meg nemlig ;)

Skrevet

møter du ikke opp så kontakter de barnevernet !!!! det samme gjelder hvis du bare ringer og melder avbud..

Skrevet

Det skal være mulig å levere et brev om at man bytter over til legekontoret, og heller vil møte opp til de obligatoriske kontrollene der.

Du kan ikke bare overse innkallinger fra helsestasjonen, men etter loven skal de slutte å innkalle dere hvis dere har byttet til legekontoret.

Litt kinkig at de som blir behandlet dårlig på helsestasjonen er de som helsestasjonen har bekymringer overfor, og det er jo gjerne disse mødrene som ønsker å slutte siden de blir behandlet dårlig. Og det er også disse mødrene som står i fare for å få en melding på seg hvis de ikke møter opp til kontroll.

Hvis man har begynt på kontroller hos jordmor på helsestasjonen, er det visst veldig alvorlig om man hopper over en kontroll eller to. Det skaper stor bekymring på helsestasjonen!

Skrevet

Barnevernet? Bør ikke helsestasjonen være frivillig? Akkurat som vaksiner faktisk er frivillig?!

Skrevet

Hvis du har en baby på to uker og skifter over til legekontoret, bør du nok kjøpe deg en babyvekt. Dette fordi en vanlig vekt ikke vil være bra nok, og det vil være vanskelig å veie babyen skikkelig. En babyvekt koster ca 1000 kroner.

Og man kan heller ikke "daffe innom" legekontoret hele tida for å veie babyen. Ihvertfall ville ikke jeg likt å gjøre det.

Men å kjøpe sin egen vekt er en grei løsning på problemet.

Skrevet

Nei, helsestasjonens kontroller er ett tilbud, altså det er frivillig...Du bør da skriftelig sende brev til helsestasjonen om at du ikke ønsker vidre oppfølging for øyeblikket. Du kan avtale med fastlegen din at baby blir veid/målt slik at du følger med på baby. (evt. bytte helsestasjon, men jeg er også blant de som finner det kontrollsystemet vi har i norge i overkant firkantet... )

Du må dog regne med en bv- melding... desverre. Men de kommer antagelig bare for å høre hvorfor du ikke benytter tilbudet. Dersom du og baby har det fint, og normalt kommer ikke det til å bli satt igang tiltak.

Skrevet

Må regne med en bv-melding?

Jeg følger litt med på forumene til barnevernsmotstandere på nett, og de mener IKKE at man må regne med en bekymringsmelding om man forlater helsestasjonen og går over til fastlegen.

Tvert imot sier de det er en tryggere situasjon for familien å begynne hos fastlegen.

Fortsetter man på helsestasjonen, risikerer man derimot ubehageligheter som at de sender melding til Bv om at man er i dyp sorg pga en slektnings død. Eller at helsestasjonen blir bekymret for en eller annen bagatell.

Det er selvsagt ubehagelig å få en melding på seg kun fordi man går over til legekontoret, men hvis en kan vise Bv en kopi av brevet til helsestasjonen, spørs det om Bv har lov til å starte en undersøkelse kun på det grunnlaget. Det vil i tilfelle se rart ut i ettertid.

Skrevet

For det første: De fleste innbitte barnevernsmotstandere er mennesker som selv har hatt problemer med barnevernet og de har i svært liten grad en selvinnsikt å snakke om.

Men til saken: En blir ikke meldt til barnevernet verken av å være i sorg pga. dødsfall i familien eller fordi man heller vil benytte fastlegen.

Ikke vær redd for barnevernet og ikke bruk enegri på det. Gjør det du mener er best for barnet ditt og det som er best for dere som familie. Og om du mener at det er bedre å ha kontroller hos fastlegen så gjør du det.

Skrevet

du MÅ på kontroller, men du trenger ikke gå til henne. Bytt helsestasjon, eller bare ta det hos lege.

Skrevet

det er ikke et frivillig tilbud, man er forpliktet til å følge opp barnet. Men ikke nødvendigvis hos helsesøster. Barnevernet vil bli kontaktet om dere ikke følger opp, men ikke med en gang.

Det bør IKKE være frivillig, for ikke alle foreldre er ikke gode foreldre, og helsestasjonen er den første plassen i barnets liv som kan fange opp det.

Skrevet

Siden helsestasjonen ikke har noen rett til å vite om barnet får helsekontroll andre steder, må det vel være fastlegen til barnet som har muligheten til å sjekke om barnet blir tatt med til kontroller.

Skrevet

Hele opplegget burde vært mer fleksibelt. Jeg har 6 barn, fullammet alle sammen til 6 mnd, ingen problemer med noe som helst. Sitter der og jatter på hver kontroll med en person jeg har null kjemi med eller utbytte av å snakke med.Hun burde brukt tida si på noe bedre!

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19821119-066-002.html#2-2

lov om helsetjenste i kommunen:

§ 2-2. (Barns rett til helsekontroll)

Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll i den kommune barnet bor eller midlertidig oppholder seg.

Foreldrene plikter å medvirke til at barnet deltar i helsekontroll.

Tilføyd ved lov 17 juli 1992 nr. 100.

Skrevet

Men man kan benytte fastlegen til slike kontroller. Man må ikke bruke helsesøster og helsestasjonen om man ikke ønsker det.

Skrevet

Sorry, men du kan ikke utstå helsesøster pga den ene kommentaren?

Synes du overreagerer litt.

Er du førstegangsmor? Hvis så, synes jeg du skal gi de en sjanse. Helsestasjonen kan være veldig nyttig, om man lærer seg å ikke ta alt de sier for gospel.

Ikke noe feil å få råd osv, men til syvende og sist er du moren, og mammahjertet skal man ikke undervurdere :-)

Skrevet

Men mer FLEKSIBELT kunne det vært synes jeg! Hilsen meg med de 6 barna...Nå har jeg fått de samme spørsmålene og de samme brosjyrene nok synes jeg...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...