Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Hvis man tok keisersnitt uten bedøvelse ville det da være vondere enn å føde vaginalt? Søkt spm jeg vet, men sånn hypotetisk hva ville gjort mest vondt?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 og hvem vet svaret på dette spm tror du?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Ja, det vil jeg tro at det ville vært, men nå syntes ikke jeg at det å føde var så forferdelig vondt heller.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Ingen såklart, men jeg regner da med at folk kan ha meninger for det? Er da veldig mye folk ikke har svar på men som folk spør om?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Jeg kjenner to som har opplevd haste snitt inkludert meg selv der bedøvelsen ikke virket skikkelig, uten noe narkose. Forjævelig, men smerten er glemt selv om jeg slet en del i ettertid. Men nå er det helt glemt. Tro hva dere vill, men det er sant
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Jeg vil tro et KS uten bedøvelse vil være vondere enn fødsel. Fordi vår kropp er designet for å takle og utstå den smerten en fødsel innebærer. Det å bli skåret i med kniv er derimot ikke noe vi mennesker er laget for å gjøre. Fødselssmertene kan man til en viss grad kontollere gjennom hvile, pusting og "å jobbe med riene". Mens et kirurgisk inngrep vil man aldri kunne kontrollere, et sår er vondt uansett. I tilegg kommer det psykiske; en fødende kvinne er i de aller fleste tilfeller klar over hvilken smerte hun skal igjennom, og vet at det er en "positiv" smerte. Et kirurgisk inngrep uten bedøvelse vil stride imot alle instinkter og på den måten forsterke smertene, selv om man også der ender opp med et barn.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Det er ikke mulig at noe kunne være vondere. Jeg hadde som du forstår ikke en lett fødsel. Men likevel ville det vært en annen smerte og dessuten helt ugjennomførlig siden du ville vært ute av stand til å ligge stille.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Det skal jo finnes folk som er operert kun ved hjelp av akupunktur og meditasjon, så sånn sett skulle de samme reglene om pusting osv gjelde der. Nå føler jeg i liten grad at min kropp og mitt hide er designet for fødselssmerte. Pustet vistnok veldig bra, men kan kun huske tre pauser mens jeg var i aktiv fødsel. Hodet mitt vet at det er sånn du beskriver, men opplevelsen min er noe helt annet..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Jeg kan ikke fatte at det finnes noe vondere enn smertene jeg opplevde under fødsel, og da spesielt å feste vakuum uten bedøvelse. Men hvis jeg skulle hatt de smertene under et helt keisersnitt, med sying og alt, så hadde jo det vært værre. Dessuten skjønner jeg jo egentlig at et ks ville vært mer smertefult. Er bare ikke villig til å akseptere det
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Som andre skriver her, er det vanskelig å vite, men jeg tror et KS uten bedøvelse må være vondere enn en vaginal fødsel. Jeg har vært gjennom både vaginal fødsel og KS. Første fødsel var vaginal, og det er det vondeste jeg noensinne har vært gjennom! Jeg brukte lystgass, men ingen annen smertestillende. Men siden smertene bygger seg opp gradvis, takler kroppen det uansett, og man jobber på lag med kroppen, for å si det veldig klisjeaktig... Og for de som ikke tror på at det var vondt: Jeg fikk en tredje grads ruptur (revnet bakover) i forbindelse med fødselen, men det kjente jeg nesten ikke fordi jeg hadde hatt så vondt og kroppen hadde utskilt så mye endorfiner og adrenalin... 2. fødsel var et planlagt KS (pga. rupturen forrige fødsel), og der fikk jeg selvfølgelig fullt med smertestillende, så jeg vet jo egentlig ikke hva smerten ved et keisersnitt. Men smertene jeg fikk når bedøvelsen gikk ut (før de ga meg ny), og som jeg hadde de første dagene etter snittet) sier meg at det nok er vondere enn en vanlig fødsel... Ikke minst fordi ved et KS har ikke kroppen "bygget seg opp" på samme måte som ved en vaginal fødsel, så når man da skjærer gjennom huden, må da det være vondere enn rier? Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet, ser det ut som et skryteinnlegg for hvor tøff jeg er, hehe, det er ikke ment sånn, altså. Og førstegangsfødende må ikke la seg avskrekke; jeg kunne gjerne født et barn til, jeg, både med KS og vaginal fødsel, kroppene våre takler heldigvis fødsler fint, og man "glemmer" fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå