Gå til innhold

Hva er det med kode ditt og kode datt? Eks lesekoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kaller dere alt koder? Som barna må knekke? Lesekode, krypekode, krabbekode osv. Så teit! De lærer seg de ulike tingene, har ikke noe med koder å gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pedagogene finner på nye ord hvert tiende år for å rettferdiggjøre at de får lønn. Kort og greit.

Skrevet

ord som lesekoden, lekekoden o.l ble faktisk brukt i fagbøker vi hadde på skolen. jeg ble utdannet førskolelærer i vår. så teit var det...

Skrevet

Ja, det blir ikke noe mindre teit av at det brukes i førskolelærerbøker da, nesten heller omvendt.

Skrevet

det er jo koder da, derav navnet. For å knekke lesekoden, må barna først bli kjent med bokstavlyder, bokstavutseende, sammensetning av bokstavlyder til komplekse lyder osv. Alt dette er skritt på veien til å knekke lesekoden. Blir som om man skal knekke en kode på en safe, man må finne hvert enkelt tall i riktig rekkefølge.

Om det er et godt uttrykk eller ei får hver og en bestemme, men det heter nå engang det. Og det har hett det i så mange år som jeg kan huske, så det er ikke noe nymotens som pedagoger finner på nei ;)

Skrevet

Det er rett og slett fordi det er en "kode" som må knekkes for å få det til. Hva tror du læring er? Har du aldri opplevd å streve med noe, for så å få en aha-opplevelse da du skjønte det? Da knakk du koden!

Kode er kanskje ikke det beste ordet for det, men det er det det kalles her til lands. Og til deg som mente at dette var et nytt begrep som pedagogene hadde funnet på, så het det å knekke lesekoden da jeg begynte på skolen tidlig på 70-tallet også.

Skrevet

Det er jo IKKE koder, det er læring, og jeg har ikke hørt det brukt mye, mest her inne.

Skrevet

Det er et bilde for å forklare hva som skjer i læringsprosessen. Hvor vanskelig kan det være å forstå? Det er mange slike språkbilder i det norske språket som ikke er ment å tolkes helt bokstavelig. En treningsnarkoman er ikke faktisk narkoman, å øremerke noe er ikke alltid å merke noen i øret, osv.

At du ikke har hørt uttrykket brukt før, sier kanskje mer om hvem du snakker med enn om uttrykket i seg selv.

Skrevet

Ja, det sier noe om at jeg ikke snakker så mye med folk som bruker teite ord. Opptil flere av mine venner er lærere, og ingen av dem bruker kode om slikt.

Skrevet

Oooo, teite, til og med! Så alle som bruker et uttrykk du ikke kjenner og liker bruker TEITE ord?

Der sugde du siste gram av seriøsitet ut av denne debatten.

Skrevet

Det heter å "knekke koden". Har ikke noe med en hemmelig kode å gjøre, men på folkemunne sier vi knekke koden. Derfor brukes det om både lesing, krabbing og mye annet. Du lærer ikke å lese is, ola og los en uke, og ost, katt og natt neste uke, for så å lære koordinatsystem, integrering og interesse i uke 17 6klasse. Du lærer en teknikk for å lese, du knekker lesekoden!

Kan like godt si at han har lært "ditt og datt", men da kan du diskutere hva som kan læres for å gjøre noe og hva som må forstås.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...