Gå til innhold

Når begynte dere med pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt at jeg ikke skal mase med dette før barnet vårt er klart for det, men min 17 måneder gamle gutt er veldig bevisst på at han skal bæsje, og sier "bæsj" før han bæsjer. Er det en ide å prøve potte allerede når han først sier at han skal bæsje, eller er det tullete og for tidlig?

Og en annen sak, når dere begynte, begynte dere med potte eller doring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt....

et forum fullt av småbarnsmødre og ingen som har drevet pottetrening, jeg nekter å tro det! :)

Skrevet

Eldste begynte da han var ca2år og skjønte ganske fort poenget med at når man sitter der, så skal man tisse. Men han skjønte ikke poenget med å gå mer enn morgen og kveld og når vi prøvde å sette han der oftere, så nektet han helt en periode. Først da han nærmet 3år sluttet han med bleie og først omtrent da skjønte han at det var et poeng i å bæsje på do også.

Yngste er ca 1,5år nå og han sitter på potte flere ganger om dagen allerede. Vi hadde ikke tenkt å ta frem potta enda, men han viste tydelig at han også ville sitte på do når storebror satt der, så da tok vi frem potta. Vi sitter og leser bøker og puzzler mens han sitter der for at han skal sitte lenge nok til at det kan komme noe og veldig ofte kommer det noe i potta. Hvis han senere ikke vil sitte der, så setter vi potta bort en periode igjen og vi har ingen plan om at han skal slutte med bleie enda, men så lenge han er interesert i potta, så ser jeg ikke noe poeng i å ikke la han sitte der.

Hvis jeg var deg ville jeg satt gutten på potte for å se om det er noe han syns er gøy. Begynn feks med å sette han der morgen og kveld, evt når du vet at han ofte har bæsjebleier. I begynnelsen hadde jeg ikke styra med å sette han der akkurat når han sier bæsj, for i verste fall forstyrrer du bæsjingen sånn at det blir vanskeligere for han å få det til, men etterhvert som han blir vant til potta, kan du jo prøve det også.

Skrevet

Kjøpte potte når han var 1.5 eller deromkring. Men brukte den lite. Den var så liten også at han fikk ikke plass til tissen hehe. Så i sommer kjøpte vi en doring som han synes er gøy å sitte på. Har ingen planer ennå om å bli tørr riktig ennå. Han har akkurat fylt to år, så til sommeren tenker jeg vi prøver for fullt. Men vi bruker den innimellom for å øve :)

Hvis gutten din sier ifra og ikke har noe imot å sitte på potte så er det vel bare å prøve. Men han er jo ikke gamle karen ennå så det er jo ikke noe å mase med som du skriver

Skrevet

Kjøpte potte når min datter var rundt 18 måneder. Bare for å la henne bli kjent med den og kanskje sitte litt på den. Prøvde litt i sommer og se om hun var klar for å slutte med bleie(regnet jo ikke med det, og jeg fikk rett), Hun er snart 2 år og har nå begynt å vise interesse for potta og sitter på den både med og uten bleie. Blir nok tørr i sommer. Hun tisser enda på gulvet for hun rekker ikke å finne bleia, men hun skjønner at det skjer noe når tisset renner nedover beina. De setter henne på potta i bhg også. Men der går hun ikke uten bleie som hun gjør av og til hjemme.

Bare å go for it. La han bli vant til potta så er det lettere å få han tørr i sommer eller noe. Ikke noe å stresse med, men la det være en lek. Lek det inn :)

Skrevet

Vi begynte med potte ved ca 9 mnd. Ikke noe annet enn som en lek. Et år etter ble det litt mer av det og ved 2,5 år var hun dagtørr.

Vi har brukt begge deler. Hun foretrakk potte i startene, men etterhvert doring.

Skrevet

han var 9-10 mnd. men skjøne først konsptet da han var nermere 2 år.. ifra han var 2 år til nå (3,5) bæsjet han i bieien 2 ganger.. i sommer ble han helt tørr, dag og natt, ca 3år gammel :)

Skrevet

vi brukte kunn doring, han virket redd potta..

hilsen 22:01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...