Gå til innhold

Hvordan styre dette med barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er meget så fantasifull når det gjelder å finne på ting (det som er lov og ikke lov) Til nå har det kun vært noen små episoder som barn har hvor de finner på mye rart. Men i det siste har hun fått en ny venninne som er to år eldre enn henne selv. Denne jenta vet jeg ikke hvilke grenser hun har hjemme, men jeg kan gjette at det ikke er så mange. Etter at de har begynt å bruke tid sammen har da min datter funnet på det ene stuntet etter det andre og har fått noen dager med husarrest. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det er jo trist for denne andre jenta om jeg må si at de ikke får være sammen.

Har hatt en lang samtale med min datter i kveld. Forklart dette med at hun må kjenne sine grenser, kan ikke kaste seg med på alt som blir foreslått når hun vet at hun ikke har lov. Om dette ikke overholdes, kan de ikke leke sammen. Har dere noen tanker om hva man kan gjøre her? Involvere begge jentene? Foreldre? Her er det snakk om at jentene går hjem fra skolen og har 1,5 time alene før voksne kommer hjem. Nok tid til å finne på "fanskap!!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt noe lignende her hjemme. Her måtte vi fortelle den nye vennen som var 2år eldre at han rett og slett var for stor til å leke med vår sønn. Og slik går et når man ikke klarer å oppføre seg skikkelig sammen.

Min gutt er ikke alene hjemme da - så jeg klarer å observere at barna ikke går sammen.

Men jeg "glemmer" fort med hensikt da....jeg vil jo ikke skille dem for alltid, men de må lære begge to. Så noen uker fra hverandre hadde de bare godt av. Vi fikk heller ingen hjelp fra foreldre i det andre hjemmet, og måtte ta saken i egne hender.

Skrevet

Ja jeg tenker det samme. Har sagt til min datter at de skal få en sjangse til. Nå må hun vise meg at hun vet hva hun har lov til og ikke, hvis ikke får hun ikke være sammen med denne jenta. (jenta er trivelig hun, men de får ikke fram det beste i hverandre)

Om dette ikke går så får vi begynne med at de ikke får være sammen alene. Altså i den perioden de går hjem fra skolen. Tenker jeg får prate med foreldrene for å se om vi kan ha noe samarbeid der de virker trivelige altså. Ikke helt enkelt, vil jo ikke styre alt. Men noen ganger må man...

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har også et barn som er meget fantasifullt og som gjør mye "spik"

og det mangler ikke på grensesetting her hjemme for å si det sånn. Hun er bare mer fantasifull og mer kreativ enn de andre ungene her.

Så synes absolutt ikke du skal konstatere at denne jenta ikke har så mye grenser hjemme.........

Det kan jo også tenkes at din jente er den som faktisk foreslår disse tingene. Hun har kanskje ikke vært så "utøvende" før fordi hun ikke har hatt en meningsfelle. nå har hun funnet en som er like kreativ som henne selv, og dermed tør hun også å utfordre denne kreativiteten.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke greit å gjøre ting de vet ikke er lov. Synes du bør finne et mønster for å gi jenta de konsekvenser for uønsket oppførsel. En konsekvens kan f.eks være at hun ikke får ha den andre jenta på besøk etter skoletid i et bestemt tidsrom.

Skrevet

Jeg synes heller du skulle involvere foreldrene til jenta jeg. Det blir for dumt å si at hun er for gammel til å leke med jenta di. det er bare 2 år mellom dem. Jeg hadde snakket med foreldrene og sammen kunne vi satt oss ned og snakket med jentene. så får heller rampestrekene/faenskapen få en konsekvens som de lærer av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...