Livsnytermamma Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Min tass på 16 mnd nekter å pusse tennene. Han kan bite på tannbørsten når han holder den selv, men nærmer jeg meg er det total kniping. Ikke sjans. Det hender en sjelden gang at jeg kan tulle med han så han ler og at jeg får pusset raskt. Gir fluor, men skulle gjerne ha få pusset tennene også. Har dere tips?
MillaCamilla Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Det skjer som regel under tvang her i gården. Han (19 måneder) ligger på stellebordet, jeg låser beina hans med kroppen min mens jeg holder hendene hans nede med begge albuene. Venstre pekefinger lirkes (om han ikke gaper) inn i munnvikene mellom gommene (innerst der han ikke har jeksler og lirker opp gapet mens jeg pusser med høyre. Nesten bra om han skriker for da gaper han automatisk. Tennene skal pusses og om du lar han slippe gjør du han en bjørnetjeneste, det er mye verre å ha råtne tenner som treåring. Noen kvelder går det fint andre kvelder må metoden over benyttes. Så får han smokk, ros og kos når vi er ferdige. Lykke til.
Livsnytermamma Skrevet 15. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2011 Du har helt rett, jeg hadde bare hatt lyst å unngå tvangsmetoden.. At det gjør vondt værre..?
LilleBamBam+EnTil Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Nei tvang gjør det absolutt ikke verre. Faktisk anbefales det at en heller bruker tvang fremfor å ikke pusse tennene. De tar ikke skade av det, men lærer seg at denne "krigen" er de dømt til å tape. Og jeg har sett småbarn med råtne tenner - ikke bra. Og det spres til det neste settet med tenner og da snakker vi virkelige problemer. Så stålsett deg og bruk makt med god samvittighet
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Her går det i perioder. Noen dager er det ok, men andre dager er det kjedelig:/ Han har en elektrisk tannbørste seg som han får leke med, det hjelper litt. Men kan barn under 3 år få flour? Står fra 3 år på boksen.
Livsnytermamma Skrevet 15. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2011 Det er nok med tanke på svelging og at de kan sette i halsen, men du kan fint bruke til mindre barn også. (mener jeg leste fra 6 mnd og oppover på boksen med Flux) Jeg knuser en mellom to t skjeer før jeg gir, så er han nødt å sutte og jobbe litt for å bli kvitt alle småbitene..
LilleBamBam+EnTil Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Hei igjen Livsnyter. Sjekk med tannlegen din før du gir mer fluor. Min tannlege sa at jeg ikke burde gi fluor før etter 2 år pga fare for overdosering og flekkskader på tennene. Og belegget blir ikke borte med fluor, da må det mekanisk børsting til. Her er det rene helvete hver kveld, men jeg teller sakte ned til 10 og så er det hele over. Sitter på dolokket med henne på fanget og holder fast. I perioder mindre skrik og andre perioder mer skrik
Livsnytermamma Skrevet 15. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. november 2011 "godt" å se at man ikke er alene.. Venninnene mine har liksom ikke helt samme problemet, der går det knirkefritt Skal sjekke for gøy med tannlegen; leste på boksen nettopp, som er minste dosering av flour, hvor det står 1 tablett mellom 6 mnd og 3 år. Takk for tilbakemelding!
bitthen Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Fluor kjøpt på apoteket: 6 mnd og oppover På butikken: 3 år..Mini klikker fullstendig, må holdes fast, hyler og bærer seg. Men han får alltid en halv "drops" etterpå så da er han blid. Flux med bringebærsmak er grei belønning Tennene skal pusses UANSETT!
Tingenes Herre Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 Her tvinger jeg igjennom tannpuss morgen og kveld. Jeg må holde henne fast mens det står på, føles helt forferdelig. Men jeg sluntrer aldri unna. Har sett mange barn med masse karies, og vet godt hvor grusom situasjon det er for foreldre og barn når det bare er stumpene igjen. DA gråter ungen av smerte, nå gråter hun bare av ubehaget ved pussing. Passer på å trøste underveis, og rose masse etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå