Gå til innhold

Barnemigrene og medisinering. Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag vite at sønnen min mest sannsynlig har barnemigrene. Vi venter på svar på noen blodprøver for å evt utelukke lite jern, vitaminmangel el som også kan gi masse hodepine, men så mye og sunt som han spiser tviler jeg på at det vil vise noe på de prøvene. Legen satt oss opp på ny time om to uker og sa at vi får snakk mer da om medisinering og sånt. Kjente at jeg ble litt uvel av tanken på å gi masse sterke(?) medisiner til gutten min. Han er jo bare et barn jo! Men det er kanskje ikke så ille? Noen med noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen gang hatt migrene selv? Det er helt jævlig!

Kjenner noen som har hatt effekt av magnesium-tilskudd (i større dose enn anbefalt), går jo ann å høre med legen om alternativer. Men de går vel svært sjelden rett på de sterkeste medisinene. Nå vet ikke jeg hva dere har forsøkt før.

Husk at mye migrenemedisin er laget slik at om man tar det med en gang man kjener at migrenen kommer så stopper den anfallet. Så dermed trenger barnet ikke like mye smertestillende hvis han skulle ha effekt av slik medisin.

Skrevet

Hvor gammel er han? Er det migrene i familien? Og har dere tatt bilder/ MR av hodet?

Skrevet

Man medisinerer ikke barnemigrene om det ikke er så alvorlige anfall at det går utover skole og sosialt liv.

Har selv en sønn med migrene og anfallene hos barn varer jo sjelden lenge, disse 3-dagersanfallene kommer først etter puberteten så barn kan ofte fint leve med migrenen sin uten medisiner.

Sønnen min har anfall som i snitt varer i to timer, da kommer smerten ganske akutt (bak øyebrynet sier han selv), han gråter og vrir seg, blir kvalm og kaster gjerne opp en gang før han sovner. Etter å ha sovet en times tid våkner han og hodepinene er helt borte. Disse anfallene blir helt tydelig trigget av lite søvn, stress og hektiske perioder, så når vi passer på at han ihvertfall får nok søvn har han anfall bare en til to ganger i måneden, så derfor får han ingen medisiner. Anfallet er nærmest over før medisinene hadde virket skikkelig likevel.

Men ingen er jo like, det er barn som han nærmest daglige anfall som går veldig utover livskvaliteten, og da medisinerer de selvfølgelig.

Jeg har selv migrene og kan ikke forestille meg livet uten medisiner, den hodepinen er så sinnsyk intens, altoppslukende, inni helvete vond. Når du omtrent står i bru, vrir deg i smerte og kvalmen bølger gjennom kroppen tenker du ikke på hvor sterke medisinene er altså.

Dere må sammen med lege finne ut hva som er best for sønnen deres. Skriv hodepinedagbok i noen uker for å kartlegge anfall, og prøv finne ut hva som trigger det.

Anbefaler også å prøve akupunktur, det er vitenskapelig bevist at akupunktur kan hjelpe mange med migrene og jeg fikk det anbefalt av legen min.

Skrevet

Han er 9 år, og det later ikke til at han har de verste anfallene egentlig. Både mannen og jeg har en svært mild form for dette, eller kanskje bare sterk hodepine. Jeg vet ikke.

Han er blitt undersøkt opp og ned i mente ja, og har vist nok alle symptomene på barnemigrene. Som f.eks våkner med hodepine, trenger uvanlig mye søvn osv. Han har vondt i hode hver eneste dag, men noen dager er verre enn andre. På det verste sliter han med å fokusere, er helt hvit i ansiktet og vil hvile i et stille og rolig rom. Men han kaster ikke opp, og han blir ganske fort bedre. Likevel plagsomt for ham å ha det slik så klart.

HI

Skrevet

Hm. Sønnen min har det ikke slik du beskriver. Han forklarer at han har litt vondt i hode hele tiden, fra han våkner til han legger seg, men at noen dager er verre enn andre. Vi har måtte hente ham på skolen flere ganger, men har nå laget en avtale med læreren om at han kan få gå inn på et stille rom på skolen i stede. Han sliter voldsomt med å konsentrere seg om skolearbeidet pga hodepinen, og han tåler nesten ingenting fra skolekamerater før han kan briste i gråt fordi han er så sliten av å ha vondt i hode.

Som nevnt over, så er det ikke snakk om akutte smerteanfall, mer at det bygger seg opp, han blir bleik, fokuserer ikke osv. Hvile får ham til å bli mye bedre, men aldri helt bra.

HI

Skrevet

Har dere tatt han med til optiker og sjekket synet hans? Hvis han er langsynt er det veldig typisk at man ikke merker andre symptomer enn hodepine og evt at de har problemer med å konsentere seg over lengre tid ved nærarbeid.

Skrevet

Ja, vi har sjekket synet hans. Han hadde normale hornhinner og godt samsyn, men er en tanke langsynt. Snakk om +0,25. Optikeren sa at det var for lite til at de gav barnet briller, og at det ikke skulle være nok til å gi hodepine, og både han og legen var enige om at gutten i hvertfall ikke skal våkne opp med hodepine dersom synet hadde vært problemet. Skulle egentlig ønske at det var synet jeg, enklere det :/

HI

Skrevet

Synes det høres med ut som spenningshodepine jeg, migrene er jo ikke der kronisk, det som kjennetegner migrene er jo at den kommer i anfall....

- Er det noen forskjell på migrene hos barn og voksne?

- Ja, det er viktig å være klar over at barnemigrene på en del punkter skiller seg fra migrene hos voksne. Anfallene er vanligvis kortere, helt ned til en halv time og sjelden over åtte timer. Barn beskriver ofte smerten som jevnt trykkende. Bare en tredel har ensidig smerte og under halvparten har de klassisk bankende smertene. Anfallene kan debutere til alle døgnets tider og smerten har oftest en klar start og en klar avslutning. Mange barn har magesmerter i forbindelse med et migreneanfall. Hos enkelte kan magesmerter være eneste symptom på migrene. Søvn får nesten alltid anfallet til å gå over og mellom anfallene har barnet ingen symptomer.

http://www.doktoronline.no/articles/children/hodepine_barn.html

Skrevet

Forlang at det blir tatt ordentlig røntgen og MR av hodet. Symptomene på hjernesvulst hos barn er svært like, og det er en vanlig feildiagnose...

Hos datteren til en bekjent fant de etter halvannet år med "barnemigreneanfall", en svulst på 6 cm (!), og det er stort på et barn. Det ser ut som hun kommer til å klare seg ok, men hadde det gått et halvår til, eller vært et annet sted i hjernen den var- så hadde ikke historien endt slik.

Så ikke for å skremme, men forlang at de tar bilder for sikkerhets skyld!

Skrevet

Hvis anfallene er verst om morgenen, kan det være tegn på dette. Det kan også følge med kvalme. Hilsen 20:02.

Skrevet

Jeg hadde barnemigrene og ble delvis kvitt den med akupunktur. Var helt frisk i rundt 10 år, så var det påan igjen. I voksen alder har det ikke virket med akupunktur og jeg får skrevet ut medisin i form av en nesespray

Skrevet

Jeg spurte legen litt diskret om dette, men han svarte at det pleide å være mer aggressivt dersom det var snakk om noe sånt. Har ikke noen dårlige magefølelse selv heller, noe jeg pleier å få når det er noe alvorlig, men hvem vet. Skal forhøre meg mer nøye neste gang, for jeg synes jo heller ikke det høres helt ut som klassisk migrene.

Uff, stakkars lille gutten min :/

HI

Skrevet

Hm, googlet migrene og sånt nå, og kom over noe om spenningshodepine, og det var jo som å lese om gutten min jo! Rart at legen ikke nevnte dette da? Limer inn:

"Meget vanlig, spesielt hos skolebarn. To former: Episodisk hodepine av spenningstype (mindre enn 15 anfall/måned), kronisk spenningshodepine (15 dagers hodepine/måned eller mer i minst 6 måneder).

Spenningshodepinen er trykkende, mild til moderat, hemmende, men hindrer ikke dagliglivets aktiviteter. Hodepinen er hyppigst lokalisert til hele hodet og forverres - i motsetning til migrene - ikke ved fysiske aktiviteter. Kvalme og oppkast, overfølsomhet for lys og lyd forekommer sjelden. Disse barna har ofte nesten daglig hodepine, mesteparten av dagen, og den forverres som regel om ettermiddagen, sitter som et bånd rundt hodet. Også andre somatiske problemer kan forekomme som magesmerter, svimmelhet etc.

De fleste barn med spenningshodepine har store infiltrasjoner i nakke- og ryggmuskulatur. Hodepinen oppstår som oftest av stress, f.eks. i skolen og hjemme, gal arbeidsstilling og livsstil eller abnorm bitefunksjon. Behandlingen er vanskelig og omfatter vanlig hodepinemedisin som Panodil og Ibuprofen, psykologisk støtte og fysioterapi. Eventuelt kan man forsøke med avslappingsøvelser og bio-feedback."

Kronisk spenningshodepine er nøyaktig slik som sønnen min beskriver det, og han blir heller bedre enn verre av fysisk aktivitet. Skal spørre legen mer om dette neste gang. Og kanskje bestille time til en manuellterapaut eller noe sånt.

HI

Skrevet

Spenningshodepine er IKKE verst om morgenen, det hadde jeg selv som barn og den kommer snikende i løpet av dagen. Det finnes mange dårlige leger, jeg ville bedt om MR for å være sikker. Du kan eventuelt sjekke om muskelstyrken og balansen til din sønn er relativt lik på begge sider av kroppen.

Skrevet

Du vet at barn kan få ME?

Jeg har det selv, og daglig hodepine er en del av symptomene mine, jeg våkner med det om morgenen. Har hodepine sikkert 4-5 dager i uken (minst).

Høres ut som dere har en lang vei med diagnosering foran dere, men jeg ville absolutt prøvd en manuellterapeut eller naprapat som er vant til å jobbe med barn. Det hjelper på min spennigshodepine.

Skrevet

Spenningshodepine kan FINT være verst om morgenen, spesielt hvis man sover dårlig!!

Skrevet

Har ikke lest alle svarene du har fått men....

Utfra det du beskriver høres det for med ikke ut som sønnen din har barnemigrene. Ved migrene har man anfall - gjerne veldig kort anfall hos barn. Man har ikke kronisk hodepine.

Jeg synes det høres ut som om han har en form for spenningshodepine. dette kan komme av psykologiske faktorer (stress, for lite søvn, mobbing osv) eller fysiske faktorer (dårlig holdning, feil bitt osv)

Ville nok sjekket han hos en manuellterapaut for å se om han har spenninger i nakke, skuldrer og rydd. og spesielt om han har spenninger i kjeven. Det siste kan utløse forferdelig spenningshodepine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...