Gå til innhold

Dere som jobber ekstra? Ikke fast ansatt? Ang svangerskapspenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 9, og blir mest sannsynlig sykemeldt grunnet hypermesis. Legen vil ikke la meg gå i jobb fordi det tærer for mye på kroppen.

 

Jeg går i 30% helge-stilling, og jobber rundt opptil 80-100% utenom. Men hva når jeg blir sykemeldt? En lengre periode og IKKE får mulighet til å jobbe ekstra i svangerskapet?

 

Burde kanskje ta et møte med NAV å høre, er forvirret og engstelig for å bli sykemeldt pga dette.

 

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første 16 dagene vil du bare få sykepenger for det du er satt opp til å jobbe, arbeidsgiver betaler ut disse pengene (men kan få de tilbake fra nav siden det er svangerskapsrelaterte ting du er sykemeldt for).

 

Etter de 16 dagene er det nav som betaler ut sykepenger og da kan du få et gjennomsnitt av hva du har tjent frem til nå. Du må gi beskjed til arbeidsgiveren din så de gir nav gjennomsnittslønnen din og ikke bare stillingsprosenten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal absolutt gjøre dette. Men, gjelder det for svangerskapspengene også? Egentlig mest det jeg lurer på..

Har ikke lyst til å bli regnet ut ifra den tiden jeg er gravid, da jeg ikke kan jobbe ekstra, men evt kun mine faste vakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du foreldrepenger?

 

Svangerskapspenger får du i svangerskapet om du har en jobb du ikke kan være i i svangerskapet pga fare for babyen, da skal du ha akkurat samme lønn som om du var i jobb.

 

Foreldrepengene som du får etter at babyen er født beregnes etter hva du tjener i svangerskapet. Men mulig du kan få et gjennomsnitt fra siste årene der også om du tjener veldig forskjellig fra måned til måned, det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...