Gå til innhold

Mange som har kredittkort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hverken jeg eller samboer har, eller vil noen gang skaffe oss, kredittkort. Blir minnet på det når vi ser for eksempel luksusfellen. Vi kjøper heller ikke på avbetaling osv, men sparer opp før vi kjøper ting.

 

Er det mange her som har kredittkort/mastercard og/eller kjøper ting på avbetaling, tar opp forbrukslån osv?

 

Har dere blitt avhengig av å bruke det eller hva er grunnen til at dere har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og samboer har et mastercard. Vi hadde egentlig ikke tenkt å ha det, men det var bank-dama som anbefalte oss det. Veldig greit å bruke i nødsituasjoner. F.eks på ferier. blir du fra stjålet lommeboka, så har du mastercard i krise i safen på hotellet.

Jeg har hatt bruk for det et par ganger åsså bare betalt tilbake når vi får lønn.. Ikke noe problem. Syns det er genialt, men man må jo klare å kontrollere seg da..ikke alle som klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har et mastercard som hører til den felles kontoen vår.

Det blir kun brukt når vi skal gjøre store kjøp som møbler osv, (fra da vi bygde hus og kjøpte masse på en gang.) og til netthandling. Syns det er en liten ekstra sikkerhet om jeg bruker det når jeg handler ting fra utenlandske sider. Bruker det og når vi kjøper flybilletter. Og om vi er i utlandet. Da er jo det beste å bruke mastercard.

 

Har alltid penger til å betale det ut med engang.. Mastercard er greit å ha om man vet hvordan man skal bruke det. Før og sikkert nå og, så fulgte det med en del forsikringer på det og, ved kjøp av flybilleter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har Mastercard. Men det brukes kun i "nødstilfelle". F eks når begge bilene havnet på verksted samtidig i vår og regningene kom på 30000 til sammen. Kunne tatt av bufferkontoen, men i og med at vi nylig hadde brukt av den til noe annet ville vi ikke ta av den.

 

Vi kjøper ikke ting vi bare har lyst på på avbetaling. Tar ei heller opp forbrukslån til den slags. Da legger vi heller av penger noen mnd og kjøper når vi har penger å betale med.

 

Jeg har ikke mastercard i mitt navn. Jeg er hjemmeværende for tiden, så er nok ikke kredittverdig heller. Men sånn generelt vil jeg heller ikke ha. Stoler faktisk ikke helt på meg selv. Jeg kunne nok i enkelte tilfeller funnet på å trekke kredittkortet fordi jeg hadde funnet noe jeg bare _måtte_ ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har. Det har automatisk trekk fra lønnskontoen (hvor det bestandig er penger) før rentene begynner å løpe. Fungerer fint. Oversiktlig og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et kort, men bruker det aldri. Grunnen til at vi skaffet oss det var for å ha muligheten dersom vi skulle møte på trange tider.

 

Forbrukslån ligger vi unna. Har god tone med banken og dersom vi skulle trenge lån til noe baker de det inn i huslånet.

 

Avbetaling har vi brukt en gang for 7-8 år siden, men taklet ikke helt å ha noe hjemme som vi liksom ikke hadde betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og mannen har kredittkort, og bruker det egentlig ofte. Betaler bensin og klær med kredittkort, pga cashback på bensin og klær, samt møbler. Med en gang det er kommet inn nettbanken, betaler jeg det jeg har brukt. Jeg venter aldri på regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett kredittkort og samboeren min har to. Vi bruker de hele tiden veldig forsiktig og betaler regningene med en gang. Synes det er veldig greit å kjøpe diesel f.eks. for da får vi noen øre i rabatt per liter. Tenker som flere over her at det er tryggere å handle på nettet og betale i utlandet med kredittkort.

Jeg tenkte før jeg fikk kortet at det var skikkelig skummelt (har sett litt luksusfellen), men så lenge en passer på å betale i rett tid er det bare greit :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja., jeg har.

 

Brukes meget bevisst - er god på akkurat økonomi.

 

Hovedsaklig brukes kortet til kjøp av ferie etc - da det er forsikring på dette gjennom kortet, så betaler jeg kredittkortet etterpå med bankkortet. Altså to transaksjoner istedet for èn, med forsikring på kjøpet.

 

Bruker også kortet når jeg reiser i jobben - siden reiseregningene betales etterskuddsvis.

 

Bruker kortet i tillegg om det skal skje noe med de andre kortene, sånn som at magnetstripa klikker eller noe. Går etterpå i nettbanken og fikser affæren.

 

Og på ferieturer, siden det er sikrere å ha med kredittkort enn visa.

 

Kjøper aldri noe på kredittkortet uten å vite hvilke penger fra hvilken konto som skal dekke kjøpet - for det finnes jo ikke penger på kredittkortet - det er kreditt..... Veldig viktig å huske på!

 

Betaler alltid ned alt jeg har brukt samme måned for å ha god kontroll.

 

Med min bruk fungerer kredittkort veldig bra. Tror man skal ha veldig god kontroll for at det skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort, bruker det til sikker netthandel. Betaler tilbake alt jeg bruker ved første anledning.. Handler ikke ting jeg ikke har penger til, selv om jeg har kredittkort;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har. Opptil flere, faktisk...

 

Men vi betaler alltid til tiden og har aldri fått purring/inkasso.

 

Vi brukte det en periode av "etabeleringsfasen" og når vi må ut med mye på en og samme gang. Som f.eks bilregninger...

Tidligere brukte mannen min kredittkort uhemmet, selvom han aldri havnet i "luksusfellen", men nå har vi en ordnet økonomi. Skulle jo helst sett at vi ikke hadde den kreditten, men det får vi ta når økonomien er litt høyere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har hvert vårt Mastercard + kreditt på brukskonto. Mastercardene har ikke blitt brukt på ca 2 år, sist vi var i utlandet på ferie. Kreditten på brukskonto bruker vi litt av nesten hver mnd, rett før lønn. Men den blir jo betalt ned etter noen dager da.

 

Har aldri kjøpt noe på avbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et kredittkort som vi klippa opp. Ble tull med lønninger i jobbskifte så plutselig hadde vi omtrent ikke penger og jeg fikk dårlige lønninger. Vi satte heldigvis en grense på 10.000 og betaler ned 500 i mnd. :) MEN! Vi angrer veldig på det dumme kortet! Var kun fordi vi ikke hadde noe valg.

Vi har også et forbrukslån på 29.000, men det var for depositum så når vi flytter neste mnd. er det lånet borte også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort som jeg skylder en del på, angrer som en hund på det. kredittkort er en forbannelse hvis en surrer med økonomien.

Har tatt opp et forbrukslån på 50000 som jeg skulle ønske jeg slapp¨å gjøre, men det lånet vil forhåpentligvis gi meg det som jeg ønsker meg aller mest i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort er et must for bestilling av reiser og andre ting på nett. Har flere ganger opplevd og bli dobbelt trukket og da er det veldig greit at det ikke pengene på lønnskontoen som blir borte inntil man får pengene tilbake.

Betaler når regningen kommer, da koster det ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort. Jeg har hatt det i mange år, men jeg bruker det ikke. Det er for å ha et ekstra kort dersom det andre kortet av en eller annen grunn skulle slutte å fungere og for å bestille ferie (da er man også forsikret). Jeg har aldri handlet på kreditt med unntak av feriebestillinger, men da betaler jeg alltid før det blir noen gebyrer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...