Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Sønnen min på 10 år blir utredet nå, og vi mistenker dysleksi siden han scorer kritisk på alle tester. Det jeg lurer litt på er om noen har noen erfaringer rundt dette? Hvilken hjelp har han evt krav på?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Jeg har dysleksi, fikk ikke diagnosert dette før jeg gikk på videregående! grunn dårlig skole, så derfor skriver jeg dårlig. men det han har krav på et ekstra tid på prøver, data med retteprogram, ville også ha testet for matte dysleksi før det går hand i hand med vanlig dysleksi!! du kan søke på nett eller snakke med ppt hvilken ting du har krav på. sir bare skaff hjelp fortest mulig og gi barnet ditt all den hjelpen den kan få. før han blir og trenge det. jo tidligere jo bedre
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Ja, jeg har selv dysleksi og fikk ikke diagnosen før på vgs selv. Dette er jo en del år siden nå, så vet at mye er blitt endret. Lurte på om han f.eks får pc og retteprogrammer, eller om han må bli eldre først? Eller vi må kjøpe dem. Og om han f.eks får et par timer i uken med spesiallærer eller noe sånt. Vet så lite om hvordan dette fungerer på en barneskole. Vi skal på møte med ppt om et par uker, og er veldig spent på hvordan det vil gå. Jeg tror ikke han har kalkulasi (eller hva det nå heter), for hn er utrolig god med tall. Regner ut stykker som 67+84 på nulltid i hode, og har gjort det siden han gikk i 2. klasse, og scorer høyt på tester i matte. Har inntrykk av at han klarer seg veldig godt i alle andre fag på skolen, det er heldigvis "bare" lesingen og skrivingen han sliter med. Takk for svar! HI
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 I vår kommune har de dessverre tatt bort en del hjelpemidler som de hadde tilgang til før. Dette skjedde i fjor, tror jeg. Men skolepolitikken i kommune rundt om, er forskjellig, så du får høre med ppt hva de kan tilby. Nå innbiller jeg meg at man bare får rettprogrammene, men ikke data utdelt. Dere må søke om ekstratimer/ekstra ressurser med assistent, men det er slettes ikke sikkert dere får utdelt noen. Kommunene har lite penger å rutte med for tiden, og skolene har merket det på veldig mange måter. Jeg har 2 elever med dysleksi, og ingen av de har fått ekstratimer - dessverre. Hilsen en lærer i u.skolen.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Jeg har 3 barn med dysleksi/lese og skrivevansker. Eldste har 2 tima ekstra undervisning i veka på videregående. Nummer 2 og 3 har begge innvilga 5 tima spesialundervisning pr veke fordelt på enkelt timer med lærer, lita gruppe eller med 2 lærere i klassen. Best utbytta har dei når dei er aleine eller i lita gruppe. Eller så har dei krav på Ling-Dys og Ling-Right som er retteprogram som du får etter søknad til hjelpemiddelsentralen. PC får du ikke lenger, men her i kommunen har alle PC på skulen fra 8 klasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå