Gå til innhold

Tanten min mener det er upassende med kofte i begravelse.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fredag som kommer skal jeg i begravelse til bestemor.

Hun var samisk, og jeg er "halvsame".

Tanten min har alltid skjemtes over at hun er same, og prøver alltid å skjule det.

Derfor ble hun temmelig sint og nesten sjokkert når jeg og søsteren min sa at vi skal bruke koftene våre i bestemors begravelse.

Hun mener det ikke er passende å bruke kofte i kirken...

 

Bestefar er en meget kristen mann, og han er samisk.

Han ble rørt til tårer når vi sa at vi vil bruke kofte i begravelsen. Han ber oss overse tante, for hun har som sagt alltid skammet seg over sitt samiske blod.

Jeg prøver, men det er vanskelig. For å være ærlig, så misliker jeg tanten min sterkt, for hun er en sur og tverr person som ikke vet å glede seg på andres vegne.

F.eks når jeg sa at vi ventet barn var det ikke spørsmål om hvordan det gikk, om jeg var langt på vei osv. Nei, hun kommenterte at det var blitt mørkt ute og at det regnet. Så satte hun seg ned med hekletøyet sitt.

 

Sporet av her, men uansett. Både jeg og søsteren min prøver å overse henne, men hun prater (sladrer) om våre planer om å bruke kofte.

Hun er flink til å gjøre ting surt, og en begravelse i seg selv er ikke akkurat det muntreste en kan delta i. Med hennes kommentarer som vi vet kommer, og hvisking, så gruer vi oss enda mer.

 

 

Puh, en liten utblåsning før sengetid.

Det trengtes..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fatter ikke at folk kan skjemmes over å tilhøre en så "ekslusiv" slekt.

 

Selvfølgelig skal dere bruke kofter. Si til tanten din at hun heller kan få ta seg ut på disse med lårkorte skjørt eller joggebukse i begravelse! Det er upassende det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man bruke det i en begravelse. Nå e jeg faktisk av den oppfatningen at det er mer respektfullt å møte opp i en begravelse, enn å la være, selv om man kanskje ikke har pene og riktige nok klær. Er synd hvis klærne hindrer en i å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kofte er vel det tradisjonelt riktige plagget å bruke i begravelse om man er samisk. Er det ikke? Selv bruker jeg ofte bunad i begravelser. Det blir vel det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...