Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Jeg har dysleksi og mannen min har dysleksi, MEN vi prøver å skrive riktig hver gang vi skriver noe. Vi skriver sikkert en del feil med det er fordri vi ikke "ser" feil på samme måte som andre uten dysleksi. MEN nå kommer det jeg blir irritert på : De som har skrivefeil som bare er slurv og tull. Det går helt fint ann å skrive leselig selv med dysleksi, man må bare jobbe litt hardere. Man kan ikke bare gi opp å si at alle andre må tolke det jeg skriver for jeg har en sykdom. Og jeg tviler på at alle som har rare skrivefeil har dysleksi, men heller at de ofte ikke har fulgt med nok på skolen.
Gjest Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Å når ble det ditt problem? La folk være late da vell. Greit å være behjelpelig og hyggelig og fortelle de at de har skrevet feil på en vennlig måte. Men å lage store egne tråder om de som har skrivefeil er stygt!!
Gjest Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Hva med de som kommer fra utlandet og ikke har lært seg skikkelig norsk grammatikk enda da ? Skal de pent måtte styre unna forum osv de da bare fordi de har ett par skrivefeil? Du vet aldri hva som ligger bak skrivefeilene her inne så sant de ikke innrømmer slurv selv? Men uansett slurv eller ei, er det riktig å gjøre narr fordet da ?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 Men her inne kan man jo ikke si noe om skrivefeil før noen roper ut om at den som skriver har jo sikkert dysleksi stakkars. Og hvis du ikke kan skrive pga latskap så burde du ha litt humor på det.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 Det fins forskjellige former for dysleksi, det er ikke gitt at en dyslektiker nødvendigvis kan skrive tilnærmet feilfritt (som deg) med litt anstrengelse, kun fordi du og mannen din klarer det. Det fins også lærevansker som gjør at andre kan slite med rettskrivning, og det behøver da slettes ikke å kalles latskap (lathet er ikke et godkjent bokmålsord) av den grunn. Jeg synes det er bedre å føre en samtale med noen som ikke har flust av skrivefeil, men det er ikke veldig viktig for meg å påpeke alle deres feil i hvert innlegg. Om de kommer av latskap eller en diagnose bryr meg egentlig ikke så veldig mye, jeg velger bare å overse det.Og jeg klarer fint å forstå hva folk vil dele med meg, og det til tross for at de feilstaver bernaisesaus, altså. Unntak er når folk retter på andre og har flust av skrivefeil selv, da kan jeg ikke motstå fristelsen. Skadefro, ja.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Har alderi sagt det er greit å gjøre narr! Men folk må slutte å skylde på alt mulig. Jeg gidder ikke gjøre narr av folk uansett jeg, men når folk legger ut en tråd som man må tolke fra start til slutt, og noen kommentere det så må man slutte med å unnskylde det med en gang.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Jeg har en noen mildere form det vet jeg, mannen har en sterk og sliter masse. Har aldri sagt vi skal gjøre narr av noen! Men det er mange som skylder på en sykdom de ikke har fordi de ikke lærte det på skolen. Og det blir feil synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Du HI sier du har dysleksi....... Men jeg tror ikke du vet hva det helt innebærer å ha det, det finnes faktisk flere grad for det! Det viktigste er at man forstår innholdet av det man leser, resten driter man i. Om vi skulle ha skrevet en stil å levert inn til norsklæreren, så er det en annen ting, men da har vi mange programmer for det, å vi går nøyere over dette. F.eks her inne på ett forum, så føles det litt "stress" å skrive svar, fordi her kan vi ikke bruke alt for lang betekningstid. Gjelder å få skrevet det sånn at motakeren kan lese det før en logges ut. Blir for barnslig å gå rundt å leke "hobby-norsklærer"
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Feil vet jeg ikke, men rimelig tåpelig er det jo å påstå at man har dysleksi dersom man ikke har det. Allikevel er dette et forum og man kan hverken bevise eller motbevise riktigheten ved en persons påståtte diagnose, og derfor er man jo nødt til å ta det for god fisk. Dersom en forklarer sine skrivefeil med diagnosen dysleksi og jeg egentlig betviler den påstanden, er det jo langt mer tåpelig av meg å si imot, jeg har jo tross alt ingen belegg for det.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Om du visste mer om dysleksi, så hadde du også visst at det kommer i mange ulike former og grader. Ikke alle har det som deg og din mann, vet du
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 Hvis du flytter øyenen litt lenger opp så ser du at jeg helt klart sier at jeg vet det er flere grader av det, OG at jeg har en mild form. Mannen har en sterk form.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Nok ei som må flytte øynene litt lenger opp
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Å mannen din har en sterk form ja? Du er klar over at alt ikke trenger å komme på grunn av latskap og at de ikke fulgte med på skolen? En del har blitt utredet for det for sent...På meg fant de ikke ut før jeg var 13...Samboeren min fant de ut før på vidregående, men som også viste seg at det var feil...Så i en alder av 28 år fikk han påvist at han hadde ADHD. Poenget mitt er som sagt, det er ikke alltid det blir funnet ut i tide...Å da kan vi prøve å få rettet på det en smule. Noen sliter med skj, kj, ki lyder, mens andre sliter med andre typer.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #14 Skrevet 14. november 2011 Det er jo det jeg sier da! At en ting er de som faktisk har det, MEN det er veldig mange som ikke har det, men bare aldri har lært seg å skrive på skolen! Er ikke sånn at alle som skriver noen feil har dysleksi. Det må gå ann å si fra om skrivefeil og, IKKE mobbe, men si fra på en normal måte.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #15 Skrevet 14. november 2011 Hva mener du med det? Du tror jo alt utenom hva du skriver feil, er latskap(det heter ikke lathet, der viser du latskap ). Og sånn er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #16 Skrevet 14. november 2011 Jeg foreslår at moderator oppretter ett anonymforum, forbeholdt de med dysleksi og latskap, så slipper man å lure på hvilke innlegg som er seriøse og hvem som ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #17 Skrevet 14. november 2011 Da får du gi beskjed om alle de som sender medlingt til deg på mobilen at de ikke en gang må bruke SMS språk eller dialekt. For det er jo ikke riktig skrivemåte. Bruker du det? du svarer sikkert nei på det, men kan gjette meg at noen av de andre gjør det også Du kan kommentere skrivemåten til folk om du ikke forstår hva de mener (det må jo være lov). Finnes så mange andre ting å bry seg om enn akkurat skrivefeil.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #18 Skrevet 14. november 2011 Hehe, nei mener ikke at jeg er den ene rette dysletiker her i verden. Men likte tanken. Poenget var at det er lett å skylde på en diganose når man egentlig burde kunne skrive sånn at folk hvertfall skjønner hva du mener.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #19 Skrevet 14. november 2011 Det er jo en av de tingene som er med alvorlig dysleksi - det er ofte vanskelig å både skrive rett, og å klare å tenke hva en hadde tenkt å skrive. Det er ofte umulig å skrive rett, og i forsøket så glemmer man innholdet. Tror ikke du kan nok om alvorlig dysleksi, selv om du har diagnosen selv. Jeg har barn med det, og har ikke snev av det selv(jeg er heller rettepoliti, selv om jeg har mine feil ). Men jeg har sett hva barnet mitt sliter med, og jeg klarer faktisk å forstå. Da syns jeg de som har diagnosen selv, i det minste skulle prøve å forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå