Gå til innhold

Skal en la drittunger bestemme hvilke goder de skal ha? Og har de rett uansett hva de gjør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder tenåring, men tenker drittunge fenger mer i overskriften ;)

 

Nå har jeg fjernet alt av bass, og tatt TV-kortet. Tenåringen han vært borte hele helgen uten å si hvor og med hvem. Og var hjemme i natt(drita full), men borte nå i natt som kommer. Svarer ikke på telefonen.

 

Nå GIDDER jeg ikke mer av dette.

 

Så klart ligger her mye bak. Men det jeg lurer på er om jeg fortsatt skal betale for TV og kanskje også telefonen til denne drittungen. Ja, jeg har kanskje vært med å laget ungen til noe av dette selv, men likevel. Diagnoser og mye annet ligger bak her.

 

Jeg har prøvd alt for å få ting til, men det her skjærer seg. Nå klarer jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niks! Null peng, null tlf og null billapp! Ingen nåde! Uten penger, får de ikke tak i drikke!

Pass på kort og lommebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke. Jeg vokter alt som en smed. Skal stenge telefonen en av dagene nå. Eller i morgen, sier vi vel. Hn har flere telefoner uten om den jeg betaler, så det er bare tull å betale på det der. Fikk senest i dag vite siste anskaffede telefonnr... via brev fra leverandøren.

 

Lappen på bil kan glemmes, uten at jeg har noe med det å gjøre. Tenåringen får ikke lov av det offentlige å ta den pga rullebladet....

 

Ukepenger gjør en seg fortjent til, og det var det første jeg fjernet. Og det er noen år siden nå.....

 

hehehe.. men det med at de ikke får tak i drikke eller annet uten penger... Vær ikke naiv, sier jeg bare ;) Mye penger i dealing og langing, visstnok. Lurer på om jeg skal starte opp selv... hahaha.... hjelpe meg, de er helt ekstreme en del av de unge i dag... Vi var det vel på vår måte, men dette er ekstremt.

 

Men er det greit å bare gi seng og rom til ungen heretter?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye kjærlighet gitt. Ser ut som han kan komme til å velge å rømme hjemmefra, med slike reaksjoner... Forstår frustrasjonen, men det hjelper neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kan da hjelpe? Her er prøvd alt som er. Samtaler går ikke for tiden, fordi tenåringen bare reagerer, uten å lytte. En kan lytte til en blir blå til tenåingen, men meningene til tenåringen er allerede bestemt utfra "hva gavner meg mest"-prinsippet.

 

Kjærlighet? Jeg har faktisk gitt mitt liv til dette barnet, og da tenker jeg ikke fødsel, men hverdag i alle år. Jeg har ikke eget liv. ALT er utfra denne tenåringen. Alle valg, og alt vi gjør. Hn styrer mitt liv enda, hvert sekund. Jeg har lagt ned mye her, og alt er av kjærlighet. Hva mener du med "...mye kjærlighet gitt", nn 00:22?

 

Så hva skal jeg gjøre da? Hvilke reaksjoner passer, tror du?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på om dette dreier seg om en 13 eller en 19 åring.

 

Har du forsøkt fammilievernkontoret?

Hva sier ungdommen selv om oppførselen?

Hvilke konsekvenser har det fått tidligere når han/hun gjorde gale ting?

Hvilke konsekvenser fikk det når ungdommen gjorde ting som var bra?

Har dere klare regler der ungdommen vet hva som er konsekvensen av å bryte dem?

 

Vansklig å gi råd når man vet så lite om dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om misbruk av narkotika/alkohol og dette gjennomsyrer hele livsstilen hans (droppet ut av skolen, rulleblad osv) ville jeg selvsagt tvunget han inn i et behandlingsopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer mine barn at de får goder etter hvordan de oppfører seg. Jo bedre de er jo mer goder får de. Jeg ble oppdratt slik og jeg er veldig fornøyd med hvordan mine foreldre gjorde det.

Nå er eldste akkurat blitt fjorten, men fjortisalderen har kommet ja. Vi er nok litt i overkant kontrolerende vil noen si, siden ungene skal siifra hvor de går til enhver tid. Kommer de ikke rett hjem etter skolen skal de ringe og siifra. (hadde en periode der de to eldste aldri sa ifra, glemte mobilen osv slik at vi ikke viste hvor de var, fryktelig irriterende når vi hadde planer)

Men de har skjønt poenget nå, sier de ifra så får de også lov til mer av oss. Vi henter og vi bringer, dette er for at når de nå blir litt større og skal på fester, da skal de vite at vi kommer og henter uansett hva det er. Har de blitt fulle eller noen av vennene dems er fulle kommer vi, uten noe mer men. Drikker de så er det deres sak, men jeg sier ikke det er greit men jeg tror ikke det har noe for seg med skjennepreken. Og skal de drikke får de slite med å få tak i alkohol, jeg skal ikke gi de den.

 

Vi har endel regler i huset ang tv, pc og slike ting. Vi har fire barn i forskjellige aldere, så for å få litt husfred er alle slike ting av frem til klokka har passert seks. Da setter noen på barnetv og andre forsvinner inn på rommene sine. Vi ser mer til hverandre etter vi innførte dette, vi gjør mye mer ting sammen. Som igjen har gjort at vi alle snakker med sammen.

 

Ungene må jobbe for pengene sine. Gjør de ikke jobbene sine hver dag, får de lite penger. De får mer penger vis de hjelper til mer. To av ungene er veldig ivrige på å hjelpe til, for de sparer penger til å kjøpe seg ting støtt og stadig. De to eldste er ikke så ivrige, men de som går rundt blakke ofte.

 

 

Du burde finne ut hva du faktisk mener og vil, lage deg regler for hvordan du vil ha det og gjennomføre det. Så bør du sette deg ned med barnet og prate om det. Ikke si at du skal ha det slik og slik, men finn ut av dette sammen. Når du får forklart hvor redd du blir når du ikke får tak i han, ikke vet hva som har skjedd, mister tilitten osv. Når du forklarer at du trenger å vite hvor han er i tilfelle det skulle skje noe så du må ha kontakt med han, du trenger å få vite hvor han er slik at du får roen til slappe av og stole på han igjen. Prøve å få han til å forstå at alle i familien må samarbeide for å få til ett fungerende hjem. At du må gå rundt og bekjymre deg for han, blir sur og grinete osv går det utover de andre hjemme. Det samme skjer når de andre oppfører seg slik.

Og bruk gjerne "sukkerbiter" for å få han til å skjønne hva du vil frem til. Dere finner ut noen regler dere kan klare alle sammen, når disse har falt på plass så får han en ting eller lov til ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...