Gå til innhold

Vi har fått ei skikkelig skrulle i barselgruppa vår


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For ordens skyld: dette er ikke et tulleinnlegg som liksom skal handle om hun som ble utstøtt av barselgruppa. Dersom jeg hadde trodd det var samme dama ville jeg ikke skrevet dette innlegget.

 

Vi er ei gruppe på 8 mødre med like gamle barn. Det er stor takhøyde, men nå etter 3 møter blir det bare mer og mer tydelig at den ene moren er et skikkelig kasus. Det har også kommet frem at barnevernet er i en undersøkelsefase i hjemmet.

Denne moren har det så skittent og fælt hjemme at jeg orker ikke å være der med babyen min. Vi rullerer på å ha gruppa hjemme hos hverandre, og sist var det altså denne morens tur. Jeg klarte ikke legge babyen på gulvet (skittent). Jeg orket heller ikke å spise det som ble servert.

Hun befinner seg på en annen planet enn oss andre og fremstår ustabil psykisk.

 

Innrømmer gjerne at jeg ikke ønsker å tilbringe barseltiden med denne dama, men stortrives sammen med alle de andre mødrene.

Ønsker ikke å ekskludere noen, og det gjør ikke de andre heller. Det som nok skjer er at hele gruppa blir oppløst, og det er jo også synd.

 

Huff, vanskelig situasjon:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vanskelig situasjon... men hvis alle dere andre er enige i at dere ikke vil møte henne, så go for it. jeg dømmer deg ikke! selv om det i teorien er dårlig gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ett lignende innlegg selv for en stund siden om ei vi har på vår gruppe. Hun er litt "koko" men ikke helt ustabil og har ikke barnevern osv inne i bildet. Men der også er det så ille at ungene ikke kan krye engang. Forferdelig. Vet ikke hva du skal gjøre. Bare la det gå sin gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har en egen facebook side der dere takker og snakker om trivelige barseltreff uten henne så går det sikkert greit å innskrenke gruppa litt.

 

Hovedproblemet i den andre tråden er ikke først og fremst at hun ble frøset ut, men måten det ble gjort på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig gjort å eksludere noen fra en gruppe. Hva med å tenke at deres treff resulterer i positive opplevelser både for moren og babyen, og som de sikkert trenger sånn som du beskriver henne.

Kanskje deres rene pene hjem vil gi henne inspirasjon..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere bør gjøre er å fortsette gruppen slik den er, arrangere trilleturer ute og så gå på cafe etc slik at alle fler seg velkomne. Om dere likevel velger å fortsette å ha gruppen hjemme hos hverandre, møt opp, spis det som blir servert (hvor stor er sjansen for at du blir dårlig). Barnet ditt dør heller ikke av å krype på et skittent golv en gang (hva med å legge babyen på et teppe du har med som du kan hive til vask etterpå). Tenk hva dere kanskje ødelegger om dere eksluderer denne damen. Kanskje er dere damene i barselgruppen det som gjør at "skrulla" (som du kaller henne, noe som er rimelig respektløst) holder hodet over vannet. Snakk om spedbarnsstell, ernæring, hygiene etc når dere er sammen, kanskje fanger hun opp noen tips. Det dere ikke bør gjøre er å snakke om henne når hun ikke er tilstede, det kan hende hun merker senere og gjør at hun vil bli skikkelig lei seg. Støtt opp om denne stakkars damen istedet for å spre historien på nettsider.

 

Kan forøvrig si at det er ulike typer på min barselgruppe også, alt fra skikkelig høndemødre til damer med sosial angst og en vonde minner, alle har likevel funnet sin plass i gruppen og vi stortrives sammen, selv om vi er ytterst forskjellige og sikkert ikke blitt venner om vi møttes på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MillaCamilla: Må innrømme at jeg kalte henne skrulle i overskriften for å fange oppmerksomheten deres.

 

Jeg er sosionom av yrke og orker faktisk ikke bruke barseltiden min på å skulle støtte opp om mødre som ikke fungerer. Jeg har et friår som jeg vil nyte uten å tenke "jobb".

 

Bare kall meg egoistisk, men det er sannheten.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis selv bestemt deg for hva du mener, og hva du vil/ikke vil gjøre.

 

Fikk jo mange gode og vennlige tips i innlegget over her, men velger å se bort fra dem. Da skjønner jeg heller ikke hvorfor du legger dette frem som en "vanskelig sak" for deg?

 

Ville du bare ha støtte for å hjelpe på den dårlige samvittigheten? Hva var hensikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, stakkars dame tenker jeg..

hva med å kanskje ta opp de tingene dere reagerer på, bedre det enn at du skiver det du gjør!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der tok du henne på kornet, 22:57!

 

Norge anno 2011 er blitt et veldig følelseskaldt samfunn. Utfra rådene som er gitt her, skal det ikke så mye til for å inkludere denne "skrulla", som hun så respektløst blir kalt.

 

Kanskje må man være sosionom for å se på mennesker som kasus i alle sammenhenger?

 

Litt fleksibilitet fra barselgruppa, så kan dette gå veldig bra. Men det er kanskje bedre å syte og klage, samt støte andre ut, istedetfor å legge til rette så alle kan ha en fin barselstid.

 

Vi var veldig forskjellige i barselgruppa jeg gikk i, men heldigvis funket det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for at barseltiden min ikke blir tilbrakt sammen med denne damen. Vet at de andre har det på samme måte (uten at vi har snakket om det, for det trengs ikke- det er helt opplagt).

 

Det jeg syns er vanskelig er at jeg skulle ønske vi kunne fortsatt å ha barselgruppen, men så tenker jeg at det eneste riktige er å avslutte hele gruppen slik at vi ikke skviser ut noen. Men så er jo det veldig trist siden vi andre 7 fungerer veldig bra sammen.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal melde deg ut av barselgruppa, så kan de andre som vil fortsette å møte opp.

 

Tankeleser er du åpenbart også, siden du vet at de andre har det på samme måte uten at de har gitt uttrykk for det. Ikke dårlig, bare det!

 

Det er jo heller ikke sikkert at de andre vil fortsette å møte deg, heller. Det var bare en tanke som slo meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre måter å gi uttrykk for ting enn med rene ord. Forrige gang vi møttes hos denne dama satt alle med babyene sine på fanget. Ingen la dem på det skitne gulvet. èn etter èn brøt opp tidligere enn vanlig.

 

Synd for denne dama, men jeg har ikke tenkt å bruke permisjonstida på å være sosialarbeider.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bedre løsning er å kreve at hun enten vasker gulvet, eller at hun ikke kan ha barselgruppe mer.

Selv om hun ikke kan ha barselgruppe mer, kan hun likevel avgjøre om hun vil møte opp i hjemmene til dere andre.

 

Det er ikke helt uvanlig at noen enkeltpersoner som går i en syforening eller lignende, har grunner til at det ikke er mulig for dem å ha møtene hjemme. Da går møtene forbi dem på en måte.

Jeg har også vært med i ei forening der møtene alltid var hos den samme familien, og at man etter måltidene la en 20-kroning på bordet.

 

Samtidig vil jeg si at jeg frykter for framtiden til denne mora, hvis hun ikke engang ordner opp i huset sitt mens hun blir undersøkt av Bv. Da har jo Bv sett det samme som dere, at hygienen er alt for dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt forslag 09.04.

 

Tror nok BV er ganske tett på her ja. Vil ikke bli veldig forundret dersom omsorgen blir tatt fra henne. I gangen sto en full pose med brukte bleier. Luktet temmelig udelikat med en gang vi kom inn dit. Og da skulle hun ha besøk!! Hvordan ser det da ikke ut når hun ikke venter noen?

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet... Flott at vi har slike sosialarbeidere her i landet..

Nei, kan ikke si jeg fikk noe godt inntrykk av deg HI.

Kanskje hun ikke bryr seg så mye om hun skal få besøk? Kanskje det ikke interesserer henne hva andre tenker? Er ikke alle som tar stor rengjøring før besøk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på å ta storrengjøring og la det stå fremme bæsjebleier fra to uker tilbake (utfra mengden å bedømme).

 

Dersom jeg hadde truffet henne i jobbsammenheng skulle jeg ha vært til hjelp og støtte, men tror ikke jeg er alene om å ønske en permisjonstid brukt på andre ting enn det jeg jobber med til dagen.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg vi fornuftige bare skal legge tråden død... HI er tydeligvis ikke intressert i råd, men sympati, og det får hun finne et annet sted. Punkt slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser tok jeg til meg et av rådene over. Nemlig å fortsette å ha grupper, men ikke hjemme hos henne.

 

Jeg er ikke ute etter sympati.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, som sosionom burde dere ha hatt tilstrekkelig lære om etikk og moral.

Mener du virkelig at du \ dere ønsker å ekskludere denne moren og det lille barnet fordi hun ikke passer inn i deres etikkette?

Du av alle burde vel forstå viktigheten av at denne moren har behov for å omgås normaltfungerende mennesker.

 

Hva om barnet ditt blir diagnostisert eller får atferdsproblemer, skal du ikke klare å legge vekk behandlerrollen da heller? Vil du da føle at du er på jobb 24\7?

 

Dere burde ha baller nok til å si ifra til denne moren på en okay måte, greit det er ubehagelig, men det skylder dere denne mammaen. Legg det frem på en måte som at dere ønsker å hjelpe, fremfor å ekskludere.

 

Jeg jobber med mennesker med store bistandsbehov selv, men anser meg ikke på jobb fordi jeg strekker ut en medmenneskelig hånd utenfor arbeidstid.

 

Min yrkesprofesjon valgte jeg nok fordi jeg er et menneske som ser betydningen av et fellesskap og en fellesskapsforståelse, og ønske om å bistå mennesker som dessverre ikke er kommet så heldig til det i livet.

Det ligger i ryggraden min, og heldigvis eksistrerer ingen bryter som jeg kan slå av.

 

Synes du skal tenke deg godt om, for du skriver her er virkelig forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du bruker mer tid på dette forumet på å syte og klage over denne dama enn det ville tatt å ta en samtale med henne.

Er så inderlig glad for at de fleste trår til og hjelper folk framfor å sitte og rakke ned på dem.

Bær ut posen med bæsjebleier neste gang! Dessuten er det noe som heter den gyldne middelvei; du kan godt ta en samtale med henne uten å bruke hele permisjonstiden din på samtalen.

Kjenner at jeg blir provosert av mennesker som har et verdisyn som deg, håper ikke barna dine lærer at det er ok å kalle andre folk for "skrulle" og lignende.

Vi har mye å lære av samfunn som hjelper medmennesker, framfor å skrive om dem på forum. Og husk at hovmod står for fall, neste gang er det kanskje du eller barnet ditt som trenger støtte :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...