Gå til innhold

Dette knekker meg helt! (VELDIG LANGT)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei,

 

det er første gang jeg skriver her inne, men trenger å få utløp for mine følelser anonymt.

 

Jeg har hatt ubehagelige episoder på jobben som har ført til at jeg begynner å tenke på min fremtid her i Norge. Jeg jobber i et stort firma og jeg elsker det gjør. Allikevel har jeg følt meg mobbet helt siden jeg kom tilbake etter permisjon. Jeg er en praktiserende muslim og bærer hijab. Jeg har i lengre tid følt meg trakkasert av en arbeidskollega som blant annet har konfrontert meg med min klesmåte. Han har flere ganger sagt rett ut at jeg er undertykt og hjernevasket. I tillegg har han spredd falske ryktet om meg, for eksempel at han avslørte at jeg deltok på jihad-diskusjoner på nettet(jeg vet,helt absurd!) og han har også prøvd å få sjefen til å bli kvitt meg blant annet fordi jeg bruker noen av mine pauser til å be de obligatoriske bønnene(som gjøres diskre på kontoret mitt,tar til sammen 10 min). Det er åpenbart at han misliker meg sterkt, jeg har aldri sagt noe stygt om ham til tross for alt dette, det er også åpenbart at hans vandetta mot meg har sin bakgrunn i min religion og etnisitet.

 

Det overnevnte har pågått i litt over et år. Jeg har så langt som mulig forsøkt å ignorere ham og konsentrere meg om jobben. Det har selvfølgelig vært svært belastende og jeg merker at flere kollegaer har tatt avstand. Likevel skjedde det noe idag som gjorde meg veldig trist, skuffet og utløste masse tanker om min fremtid i dette landet(som jeg er oppvokst i og elsker av hele mitt hjerte). Ved lunsjen snakket den nevnte arbeidskollegaen og noen andre om fengselsmøte til Breivik. Jeg satt med noen andre ved bordet ved siden av. Plutselig hever han stemmen og sier" Det er de jævla muslimene som skal ha vært innesperret i stedet for ham". Han ser på meg og flirer. Jeg blir helt satt ut og venter på at de andre(flere av dem som jeg anser for venner) griper inn og tar til motmæle.Men ingenting skjer. Noen av dem ler og nikker. Jeg reiser meg opp og går til kontoret og blir der til arbeidsdagen er over.

 

Senere på kvelden tar jeg en tur til butikken med mine to barn. Ei gammel dame stirrer på oss, rister på hodet og lirer av seg: "Disse innvandrerne bare føder og føder og utnytter velferdsstaten," Altså; jeg har TO barn,for pokker. Dessuten har jeg to mastergrader, tjener over 650 000 kr. i året og betaler mer skatt enn de fleste. Vel hjemme tar følelsene overhånd. Jeg er fryktelig lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har blitt utsatt for rasisme mange ganger, men har vært positiv og sett lyst på fremtiden. Men nå vet jeg sannelig ikke. Kan ikke fatte at voksne mennesker kan oppføre seg slikt, jeg har da ikke gjort dem noe. Prøver jo bare å leve et normalt liv i et fredelig land. Jeg er ofte ute å reiser, og har blitt møtt med respekt overalt. Men i Norge,går det ikke en dag uten at jeg opplever stygge blikk eller rasistiske bemerkninger. Jeg fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å være anerledes her, her skal alle være like. Det er konfomitet som skal gjelde...

 

Nå vurderer jeg å flytte. Vi har heldigvis en leilighet i et arabisk land, og har innmarri lyst til å bo der en stund,bare for å få alt dette her på avstand.Alle disse episodene ødelegger meg, jeg vet ikke hvor mye mer jeg kan tåle. Og hvis jeg ikke har det bra, vil heller ikke barna ha det godt.

 

Dette ble veldig langt, og jeg vet ikke hva jeg forventer av dere.. Kanskje noen gode råd eller oppmuntring. Rasistisk oppgulp vil jeg gjerne bli spart for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg ble lei meg da jeg leste innlegget ditt. Tydelig at hijab vekker sterke følelser hos folk. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for plagget, men respekterer voksne mennesker som går med det.

 

Det du blir utsatt for er grov mobbing. Jeg regner med at dere har fagforening der hvor du jobber. Meld deg inn (hvis du ikke allerede er medlem), og be om råd. Ellers kan du jo kontakte verneombudet på arbeidsplassen din.

 

Håper du ikke gir opp, og at du fortsetter å bo i Norge.

 

Sender deg en stor trøsteklem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedenfor å rømme landet burde du heller vurdere å bytte jobb, ev. flyttet til et annet sted som ikke er så innavlet av idioter. Vet ikke om du får mer respekt i et arabisk land, ev. får lov å jobbe!!???

 

Jeg har også mine meninger om enkelte innvandrere (grupper) uten å gå mer inn på det, men som de fleste andre oppegående individer i Norge på to ben, så har jeg full respekt for og løfter ikke på et øyebryn for alle de som er fullt intigrert, ev. født her og lever på lik linje som alle andre med utdannelse, jobb, familie osv.

 

Jeg håper for din skyld at denne utrolig barnslige fjotten på jobben din får seg en på trynet snart (ikke bokstavelig selv om han hadde fortjent det), og at du kan få den respekten og anerkjennelsen som du fortjener.

 

Løft hodet, bit tenna sammen og overse dine dårlige kolleger. Du bør snakke med sjefen din (ev. tillitsvalgte om dere har noe sånt), om det er noe hjelp i det.

 

Skriv ned alle opplevelsene dine og alt rundt. Det er godt å få det ut, og ev. sendt et resymé per mail til dine såkalte kolleger. Forhåpentligvis tar flesteparten av dette voksent og skjerper seg. Om dette forverrer situasjonen så kom deg vekk. Må være mulig for deg å finne deg en ny jobb håper jeg :-)

 

Masse lykke til snuppa. Dette fikser du. Håper du har en snill og god mann hjemme som støtter deg!!!!

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, går det an?! Finnes det enda så dumme, uvitende og ignorante mennesker i verden? Jeg er i sjokk.

 

Stor klem til deg, HI. Du fortjener virkelig bedre enn dette. Har du noen gang prøvd å ta til motmæle mot din kollega, og be han reise dit solen aldri skinner? Hadde jeg vært din kollega hadde jeg personlig sparket han dit helt selv :-)

 

Og hijab er da virkelig ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mannen oppfører seg totalt uakseptabelt. Det er vldig trist å høre at enkelte kan være så ondsinnede og ufølsomme.

men vet du, jeg syns det er flott du skrev innlegget! Vi trenger slike sterke stemmer som din, kanskje det kan få noen til å tenke seg om, og det er jo et skritt på veien.

Jeg har ikke noe råd egentlig, men er enig med innegget over har at du bør si ifra til verneombud/ evt fagforening, eller om det er noen fra ledelsen du føler du vil ta det opp med.

 

 

Håper du finner den beste løsningen for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, dette er en sak for forbundet. Du kan gjerne starte med å ta det opp med tillitsvalgte på jobb.

 

Er du ikke organisert, så ville jeg gjort det så fort som mulig og innvolver de i saken.

Hvis du ikke er fornøyd med jobben tillitsvalgte evt gjør , eller dere ikke har tillitsvalgt på jobben , så kan du ta direkte kontakt med forbundet.

 

Du kan ikke finne deg i en slik behandlig fra voksne mennesker på en arbeidsplass, dvs, en skulle tro du jobbet med voksne mennesker, men han her høres ut som en mindre begavet person.

 

Er det noen som bør bytte jobb her, så er det ihvertfall ikke deg.

 

Jeg hadde ikke latt meg presse ut av en arbeidsplass på denne måten, jeg hadde heller kjempet for at en viss annen måtte bytte jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære hi.. Nå fikk jeg faktisk et skikkelig støkk i meg..

Såklart skal du ikke godta dette! IKKE la deg knekke!!

 

Ta kontakt med forbundet fortest mulig!

Her bør du gå med hodet hevet og totalt ignorere vedkommende som gjør dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,dere. Nå renner tårene her jeg sitter. Jeg har tatt det opp med sjefen,men ingenting har skjedd. Jeg er tilknytta en fagforening, men har hatt et håp om denne jævelen ville gi seg til slutt. Og dessuten er jeg veldig glad i jobben,og de andre kollegaene har hittil vært kjempegreie,men ble veldig skuffet i dag. Jeg har ikke lyst til å gå noe særlig videre med dette. Har nesten bestemt meg å si opp jobben,orker ikke mer. Men som dere sier,bør jeg jo ta opp kampen. Han idioten ønsker jo nettopp å presse meg ut... Jeg vet ikke, jeg må gå i tenkeboksen en stund,frem til jeg tar en avgjørelse må jeg jo på jobb. Jeg ser ikke frem til å møte opp på jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør, ikke gi opp.

Du kan IKKE la denne idioten vinne. Det kan jo være at de andre på jobben din egentlig ikke liker denne mannen og hans oppførsel, men at de er for feig til å stå for egne meninger. Kanskje de er redd for å bli hans neste offer.

 

Sjefen er tydeligvis ikke rette personen til å ta tak i dette. Det må nok bli tillitsvalgt eller forbundet.

 

Jeg hadde en lignende sak på jobb for mange år siden, bare at her var det sexuell trakkasering fra en mannlig mellomleder

 

Var mange som var utsatt for denne mannen, men ingen som turde å gjøre noe med det. Jeg som nyansatt, ble fort neste offer, men jeg lar meg ikke trakkasere, så jeg gikk rett til øverste sjefen, som tok tak i det med en eneste gang.

 

Han det gjaldt fikk seg en advarsel og beskjed om at han ville miste jobben , hvis han ikke tok advarselen til etteretning.

 

Da det kom ut at jeg hadde klaget på denne arbeidkollegaen , så var det flere kvinnelige kollegaer som meldte seg og fortalte at de også var blitt trakkasert i lang tid.

 

Det ble slutt på trakkaseringen , både av meg og de andre kvinnene.

Jeg mener og tror at det eneste rette er å ta tak i problemene ogå ikke gi opp.

 

Lykke til med hva du enn velger:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange idioter og enda fler feiginger. Du har støt på minst en av første kategori og flere av andre. Jeg vet ikke hvordan du best bør takle det, men husk at det ikke bare er muslimer som blir utsatt for sånt. Jeg har fått høre liknende ting mange ganger selv om jeg er kristen. Jeg har valgt "galt" yrke.

 

Jeg tror også det er viktig å huske at noen kommentarer kan komme av genuin nyskjerrighet. Jeg legger også merke til kvinner med hijab. Dere stikker dere ut fra hopen. Det gjør meg nyskjerrig og det kan hende jeg har sakt noe eller stilt spørsmål som kan oppfattes som krenkende, uten at jeg har ment det. Jeg merker selv at det er lett å komme i forsvarspossisjon og tolke alt i værste mening hvis man har fått en del neggative opplevelser tidligere.

 

Dette var er rotete og muligens ganske lite relevant svar, men ønsker deg i hvertfall lykke til og håper du finner en god måte og takle "idioten" på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trist at du skal oppleve rasisme da du virker som den type utlending som Norge vil ha (Velutdannet og veltalende) Når det er sagt så bør du vite om de problemene vesten har hatt med muslimer, og hva slags reaksjoner du kan få i hijab. Hijaben er et valg, og du hadde

sklidd rett inn uten den. De fleste er klar over hva en hijab står for, og er dermed naturlig nok skeptisk til dette.

 

Det er dessverre også vanlig med hijabkledde kvinnfolk med fem-seks barn som sitter på NAV hele dagen, det er trist at dette også går utover deg, men muslimer må nok jobbe med sine verdier før nordmenn flest vil inkludere Islam i Norge.

Jeg er selv meget skeptisk til Islam (Og ja, har lest Koranen) og blir dessverre skeptisk når folk snakker om sin muslimske tilhørighet.

 

Lurer forøvrig på om du er et troll, siden du snakker om å få det bedre i et arabisk land. Om du virkelig tror at du og barna får det bedre i et arabisk land så syns jeg ikke så synd på deg.

Er det så ille her så drar du, ingen tvinger deg til å bli. Men jeg tør påstå at med litt tilpasning så ville du nok merket at Norge er ti ganger bedre enn alle muslimske land.

 

Ps: Det er ulovlig å trakassere andre i dette landet, og om arbeidskollegaen din plager deg så går du til ledelsen, ikke til et diskusjonsforum for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

 

Dessverre er det sdu snakker om langt fra uvanlig i dette "verdens beste land å leve i". Selv har jeg nordmenns arrogante og selvgode holdninger langt opp i halsen, til tross for at min familie kommer herfra siden tidenes morgen. (Kan følge slekten min tilbake til vikingtiden, så det er faktisk sant)

 

Det nordmenn, og norske kvinner, ikke minst, glemmer, er at det ikke er mer enn en og en halv generasjon siden norske, gifte kvinner IKKE beveget seg ut fra huset uten å dekke til hodet. Min mormor gikk for eksempel aldri ut uten "plagg" på hodet: Et svart silkeskaut som slett ikke er ulik en hijab. Så hva vi skriker opp om religiøse fanatikere for den del, det forstår ikke jeg (og norske kvinner satt på den ene siden i kirka, mens mennene satt på den andre. De viktigste mennene forrerst.)

 

Det skulle for øvrig ikke forundre meg om den mannen du snakker om, egentlig er ute etter jobben din, så religion er bare en måte å "ta" deg på. Norske menn er ofte ikke glade for kvinnlige kolleger som er dyktigere enn dem. Det speiler seg også ofte i lønn: Kvinner, og spesielt pene kvinner, må oftest jobbe dobbelt så hardt for samme lønna, eller oppnår rett og slett ikke samme lønn uansett.

 

Selv er jeg så fed up med dette landet at jeg har bestemt meg for å flytte til et annet land. Ikke arabisk, riktignok, men det er fordi jeg ikke kan kulturen der, ikke fordi jeg tror jeg ville blitt mer diskriminert. det er også et tegn på nordmenns trangsynthet, at de tror Norge er best på likestilling. Det stemmer heller ikke.

 

Ønsker deg lykke til, håper du kan orke å ta slåsskampen. Retten er helt på din side.

 

Og nå kommer det som antagelig vil overraske deg, og også få DEG til å tenke etter om du har fordommer:

 

Hilsen Frp-er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ser dette fra flere vinkler.

 

Det er helt uakseptabelt å støtte terrorisme åpenlyst på arbeidsplassen, og ønske en terrorist frigitt.

I tillegg er det her framsatt et ønske om å fengsle muslimene.

Vil nesten tro at denne mannen kunne fått en advarsel fra sjefen om dette.

Men det vil selvsagt bli en belastning for deg å sladre til sjefen om hva en kollega har sagt.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan benytte deg av de frihetene som kvinner har fått i Norge, og samtidig gå med et hodeplagg innendørs, som er et symbol på land som Saudi-Arabia og Iran.

Du vet at kvinner ikke får kjøre bil i Saudi-Arabia?

 

Folk burde ikke dømme deg kun utfra utseende. Men du vet at det finnes stadig flere skoler i Oslo-området der de norskspråklige er skviset ut. Folk reagerer på dette. Nesten alle nordmenn kan tåle en liten prosent innvandrere, men nå synes en del at muslimene blir for mange.

 

Jeg trodde at muslimer hadde fått en ny popularitet etter at man fant ut at 22. juli ble utført av en hvit nordmann. Men den anerkjennelsen til muslimene varer kanskje ikke så lenge...

Du får gjøre som jøder som bor i visse bydeler i Sverige, av redsel tør de ikke gå med den lille lua si som viser at de er jøder. De må skjule at de er det. Hvis du sluttet å gå med hijab, ville du straks blitt mer akseptert.

Folk har nok lagt merke til at hijab er forbudt i Frankrike, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg bare si at mobbing på arbeidsplassen er forbudt.

Så lenge vi ikke har et forbud mot hijab, så burde du kunne bære den uten kommentarer fra andre.

 

Når det er sagt, er det jo en kjennsgjerning at mange muslimske kvinner faktisk er undertrykte og bruken av hijab ikke ble vanlig i feks Iran før ayatollaen overtok makten på 70-tallet. Før det var kvinnene friere enn i dag. Det står ingen steder i Koranen at dette er påkrevd for å være "en god muslim".

I tillegg er det mange som utnytter det systemet vi har i Norge.

Selvsagt er det ufint å skjære alle over en kam, men slik er det vel bare.

 

En annen ting, når man snakker om fundamentalistiske muslimer så roper andre "snille" muslimer at ikke alle muslimer er terrorister.

Men jeg har faktisk tilgode å høre en muslim fordømme handlinger gjort av terrorister. Feks 11.september, bombing i Madrid osv.

Har hørt noen uttale seg om at det ikke er riktig...men de tar ikke avstand til det.

Det får oss vestlige til å bli ganske skeptiske overfor alle muslimer.

 

Snakker nok slett ikke for alle nordmenn, men vet jeg snakker for mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære deg, får helt vondt i hjerte av å lese innlegget ditt.

 

hverdagsrasisme er det desverre mye av i Norge. jeg vet, mannen min er utenlandsk, dog ikke muslim men katolikk. han er mørk og blir ofte kaldt " tyrkisk bråkmaker" av fremmede som ikke kjenner han. vi er blant annet nektet inngang på utesteder o.l. pga hans utseende, ikke oppførsel.

 

men poenget mitt er, ikke la deg knekke! du er integret i det norske samfunnet, du jobber, skriver perfekt norsk.

 

hva mer kan man kreve av deg? du er tross alt vokst opp men en annen religion en hva som er statsreligion i norge. jeg mener at du burde få praktisere den religionen uten å mota hets.

 

ikke la sneversynte kolleger knekke deg. gå på jobb med hode høyt hevet, hold deg unna dem som gjør livet surt og forhold deg til dem som tilfører livet ditt noe positivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, frp'er!

Min bestemor brukte enten skaut eller hatt.

Men gjett hva, det var for å holde på frisyren eller pynte seg.

Hadde ingenting med å dekke til håret å gjøre.

 

Jeg har faktisk større tiltro til at menn klarer å styre sine lyster selv om de ser håret på en kvinne.

Men i nyhetene ser man jo at jeg tar feil.

Muslimske mannfolk klarer visst ikke det - siden det som er tatt for overfallsvoldtekter stort sett er muslimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok litt mer enn 1 1/2 generasjon tilbake siden det var vanlig å dekke seg til så mye, men i noen miljøer var det vanlig ganske sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange oppmuntrende innlegg. Jeg dro ikke på jobb i dag, har det veldig fleksibelt så jeg kan jobbe hjemmefra av og til.

 

Jeg har fortsatt veldig lyst til å komme meg bort en stund. Skal søke jobber,så jeg er sikra jobb før vi pakker sakene, ellers har vi en del penger spart som vi kan leve godt på en stund i hvertfall. Noen av dere lurer på om jeg får den friheten jeg nyter så godt av i et arabisk land. Føler det er typisk norsk å tro at Norge er verdensmeste på likestilling. Tror mange av dere automatisk tenker på Saudi Arabia når dere hører arabiske land,men det er jo ett av mange land. Landet det er snakk(vil ikke si hvilket i fare for å bli gjenkjent)er et av de mest inkluderende i verden. Kristne,muslimer,hinduer osv lever fredelig side om side. Religion er en privatsak og det er nesten like vanlig å se ei dame i lårkort skjørt som ei med hijab eller niqab(heldekkende plagg), Mange steder møter du på kristne som har på seg kors rundt halse,ingen så mye som hever på et øyebryn. Det er et utrolig sammensatt pg fargerikt samfunn. Dessuten har kvinner samme muligjhetene som menn til å delta i arbeidslivet osv.

 

Når det gjelder min klesmåte. Jg valgte selv å ta på hijan som voksen fordi jeg mener det er riktig, det er helt personelig og jeg gir blanke i hva andre ha på seg. Norge er jo ett land som verner godt om religionsfrihet, men det er i realiteten utrolig vanskelig å praktisere sin religion her. Det bør da gå an å respektere hverandre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som lurer på om jeg er et troll. Herregud,visste ikke at det befant seg 10-åringer på et mammaforum. Har blitt kalt mye rart,men den var ny..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 08:32

Joda, kristne har også brukt skaut, vi har hatt kjønnsdelt svømmeundervisning, mindre rettigheter for kvinner osv, men vi KOM OSS VIDERE! Man skal være stolt at man lever i et land med like rettigheter for kjønn, religiøs overbevisning, ol.

Derfor blir jeg forbannet når muslimer inntar landet med sitt middelaldersyn på kvinner, voldtekt, rettigheter, omskjæring, ol. Helt greit at folk innvandrer for et bedre liv og for å bidra, men da får de også innfinne seg i at de er i et annet land. Jeg kunne ikke dratt til Saudi Arabia i bikini, så da forventer jeg samme høflighet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:42, om du skal legge inn innlegg på et diskusjonsforum så får du lære deg nok norsk og internett lingo til å forstå hva folk prater om.

Om du ikke vet hva et internettroll er så sier det mer om deg, typisk slike som deg å komme med personangrep også. DU la inn dette våset av et innlegg, så da får du tåle folks kommentarer også.

Du får dra tilbake til det "flotte" araberlandet ditt, sikkert svært få som vil savne deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det seriøst ment 14.01?

Forhåpentligvis bruker du smilefjeste på slutten til å si at du egentlig bare harselerer med rasistene, men det er desverre ikke så lett å skjønne om du er seriøs eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

 

Vær så snill å ikke hør på det sure oppgulpet mange lirer av seg her inne.

 

Det du har blitt utsatt for er IKKE akseptabelt, og jeg blir direkte flau av å være norsk inne i mellom!

 

Når dette er sagt så syntes jeg du ikke skal la denne mannen vinne. Kjemp kampen for alle som opplever det samme som deg! Ta kontakt med fagforeningen. Slike utskudd vil vi ikke ha på arbeidsplassene våre!

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...