Gå til innhold

HVa lager dere med barna fram mot jul?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, hvilke kaker egner seg å bake med barna?

 

Andre ting dere lager?

 

Min er snart tre, men bare kom med forslag, for barn er jo så ulike uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kommer det til å begrense seg til pepperkaker. Har en på snart tre. Han er ganske urolig og herjete, så blir spennende å se om det kun blir rot og tull med pepperkaker, men tenker at det er det enkleste å prøve.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal lage pepperkakehus, dvs barna får bli med på å pynte. Det er stor stas, fordi det også er lov til å spise litt "pynt".

 

Ellers blir det pepperkaker og serinakaker. Sistnevnte egner seg greit sammen med barn, fordi da får de lov til å strø på sukker og mandler. Og selvsagt rulle marsipankuler og pynte de med alt fra sjokolade til rosiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager mest konfekt (issjokolade, oreokonfekt, sarah bernhard ol) sammen med barna. I tilegg lager vi gavepyramider, kakemenn, litt julepynt, julekort, til og fra-lapper, syr rull og egentlig det jeg måtte holde på med som de finner interesse i å delta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er bare 2 år men er ivrig med på alt som foregår på kjøkkenbenken :) Står på stolen sin og leker med slikkepotter og boller og prøvesmaker litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn på noe som er enkelt og ikke setter tålmodigheten på prøve - både for de små og de store. Det skal være hyggelig - og ikke en "masseproduksjon". Ha mest mulig ferdig av deiger etc, så kan barna være med på det meste. Men på hver sin måte, selvsagt. Jeg har god erfaring med marsipan. Det er enkelt å forme og moro for alle aldersgrupper. De små triller og trykker ut figurer. De litt større kan være med å lage mer avanserte konfektbiter. Fylle med div fyll, dyppe i sjokolade etc etc. Man kan fint bruke ferdigkjøpt marsipan. Det er moro å farge marsipanen i ulike farger. Bruk små (mini) pepperkakeformer/kakeformer til å trykke ut figurer. Det finnes også diverse former til marsipanpynt.

 

Til de minste barna kan man lage "falsk marsipan". Det er veldig enkelt og er uten mandler.

 

Kos dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av kaker blir det bare pepperkaker. Eldste er 3, yngste er 7 mnd, så regner ikke med det blir noe baking på henne. Men 3-åringen synes det er stas med pepperkaker, det var suksess i fjor også.

Ellers blir det andre ting vi kommer til å lage. Handlet inn en del figurer vi skal male + at vi skal lage juletrepynt av glanspapir, julekort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...