Gå til innhold

Er jeg slem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I dag var jeg grytidlig på matbutikken. Forand meg i køen er det en ganske så overvektig ung kvinne med to sjokolader hun skulle ha. Jeg tar meg selv i å tenke; "De sjokoladene trenger du ikke".

Er jeg slem som tenker slik?

 

Jeg har selv vært overvektig, men har slanket meg. Det er så absolutt ikke slik at jeg nå føler jeg står over alle som veier mer enn meg. Men akkurat i dag følte jeg meg faktisk slem som tenkte slik. Men jeg tenker stadig "Hvorfor slanker du deg bare ikke!". Jeg tenker at når jeg klarte det så bør alle klare det. Jeg kjenner også at jeg blir rett og slett sint når jeg hører overvektige si at de har det helt ok med å veie mye. Det ser jo grusomt ut!

 

Hvordan forandre tankene jeg har? Er det bare jeg som tenker slikt?

 

Jeg bryr meg ingenting om hudfarge osv. Det er bare at jeg synst overvektige mennesker er vemmelige. Og ja, jeg skammer meg over å føle slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun ikke vil slanke seg? Kanskje hun hadde lyst på sjokolade? Kanskje hun er på slanker`n og allerede har slanket seg 15 kilo, men akkurat i dag fikk en sprekk.

kanskje? Kanskje?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan veit du at det var hun som skulle spise sjokoladene? Kan det være at du er aldri så lite fordomsfull?

 

Jeg pleier ikke registrere hva andre handler, har mer enn nok med å konsentrere meg om hva jeg selv skal ha i butikken. Kommer mer enn noen ganger hjem med varer jeg ikke trengte og mangler fortsatt noe av det jeg dro på butikken for å kjøpe. Oftere enn ikke inneholder de overflødige varene mye sukker og mettet fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du blir sint når folk trives med vekten sin? Jeg tenker ikke at du er slem eller dømmende, men noe kort. Skulle vi alle vært like? Alle koser seg med salat og en joggetur på julaften? Vi teller kalorier til hvert måltid og koser oss med gulrøtter på lørdager, fordi det ser så bra ut? Dette er faktisk ikke et liv jeg ønsker. Jeg vil bake boller med ungene, spise kake i bursdag, kjøpe pølse på fotballkamp osv osv. Jeg trives med livet som litt overvektig, og kunne aldri tenke meg å gi opp all kos for å være en sylfide. Jeg legger lett på meg og er den eneste som er overvektig av vår livsstil. Alle ungene og min mann er kjempeslanke og godt trente. Vi elsker livet vårt, så om du syns jeg er stygg, så driter jeg faktisk i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det som deg hi. Jeg dømmer fort overvektige jeg og. Og føler meg også slem som tenker slik :/. men kan ikke for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de ikke var til henne?

Jeg stopper ofte innom butikken å handler både snus øl til samboer og jeg verken snuser eller drikker øl selv. Pleier også å kjøpe med røyk til venninner som jeg skal på besøk til, vis de er tomme og jeg skal innom butikken. Røyker ikke selv :)

 

Jeg pleier sjeldent å tenke over hva folk kjøper egentlig :) er mer opptatt av at ting skal gå kjapt i køen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var jo alle like frem til 1970-tallet....synst det var fint jeg. Ikke mye overvektig frem til da. Selv slanke mennesker spiser, men de trener kanskje litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er overvektig. Sliter med blant. annet leddgikt og hun spiser usunt.. Cola, raske karbohydrater og sjokolade.. Tenker også mitt men sier aldri noe! Så syns ikke du er slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ganske like vi to, hi.

 

Jeg som aldri har vært overvektig og alltid har vært opptatt av trening og kosthold tenker om deg: -hvorfor har du noen gang vært overvektig? Ja det er ekkelt og vemmelig. Du er enig i dette, så har du ikke engang viljestyrke nok til å ungå å bli det. Fysj og fysj!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig og trener 3-4 timer pr uke. Det er det jeg har tid til, og det er ikke turgåing. Men jeg liker å leve og jeg liker mat. Hvorfor skal du bestemme hvordan jeg skal leve? Jeg er sunn og frisk, sterk og aldri syk. Har hatt tre friske svangerskap uten komplikasjoner og er alltid den som hjelper mine spede venninner. Hvorfor er dette galt? Kan noen forklare meg det, vær så snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slem, men dømmende. Håper folk tenker stygge ting om deg når du går i kassa også.

"Er ikke den størrelsen litt for liten til den dundra der?" ;-)

Pass deres egne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er feit og er klar over at det ser lite pent ut. Beklager. Jeg har mange ganger klart å gått 30-40 kg ned i vekt, med glans! Jeg har til og med klart å holde vekta et år og to. Men så har jeg røket ut på kjøret igjen, for å si det sånn. Jeg er en skikkelig trøstespiser og det er den eneste måten jeg klarer å "trøste" meg på, akkurat nå (dette er en forenkling, men det sier i alle fall litt om at det ikke bare er å "skjerpe seg"). For mange overvektige handler det mer om bare kosthold og trening, det handler også om psykologi. Akkurat som ved anoreksi eller bulimi.

 

Men, tilbake til spørsmålet ditt. Du er ikke slem, da. Jeg skjønner godt at folk reagerer når jeg kjøper meg ei 200 grams plate sjokolade i butikken, for å si det sånn. Det er jo sant, jeg trenger det ikke, akkurat.

 

Men det er litt snodig at du blir så provosert av feite folk, at vi er så vemmelige, er det noe som skremmer deg med at noen så totalt kan gi F og gi etter for søtsuget på den måten? Jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer luten her..

 

Det første som slo meg var at, som du sier, når du endelig har mestret dette selv, så er det fort gjort å tenke slik dersom man har et litt dårlig forhold til det, altså det å være overvektig.

 

Kanhende du ikke er helt ferdig med dine egne følelser oppi det der sjøl?

 

Prøv å reflektere litt, se ting fra andre perspektiver, det hjelper gjerne om du vil bli kvitt slike tanker. Ellers holder det lenge for de rundt deg om du bare lar være å si det høyt. Ålager tankene deg så må du jobbe med deg sjøl, for resten av verden vil neppe slanke seg, bli smartere, penere, og ikke minst mindre irriterende fordi det ville spart omgivelsene for "slemme" tanker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg ofte tenker slik også..Man kan ikke styre tankene sine,og syns det blir helt feil å bli stemplet som dømmende for slike tanker.

 

Er noe annet å si det høyt,men tankene er våre egne,uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...