Gå til innhold

Oppdatering av meg som fikk avslag på AAP fra NAV klageinstans


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med min lege på fredag, som fortalte meg at vedtaket var ugyldig fordi det er gjort saksbehandlingsfeil. Jeg hadde jo ikke fått orienteringsbrevet der det stod at nav lokalt hadde sendt saken videre til nav klageinstans, og at jeg hadde 3 uker på å komme med nye opplysninger i saken. I steden for å vente på nye papirer, avslo de hele saken.. Jeg fikk idag kontak med han som har behandlet saken hos nav klage, og han gav meg 3 uker fra i dag til å sende inn nye opplysninger, og gjorde vedtaket ugyldig, så saken skal behandles på nytt! :D

 

Legen skal sende en ny legeerklæring, hjem til meg først så jeg får lest den. Han mener at vi kanskje har glemt å legge vekt på den psykiske påvirkningen og angsten sykdommen gir, og at han skal skrive legeerklæring om dette, og jeg skal skrive et vedlegg selv...

 

Jeg har tidligere sendt brev der jeg har skrevet mye, men kun om fyskiske hinder sykdommen gir meg. Dette er tydeligvis ikke nok.. Dere kom med mange fine innspill sist, og håper dere har noen på lur denne gangen også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra!

 

Men du har nok misforstått litt. NAV klage AVSLÅR ikke saken, De opphever vedtaket og sender saken tilbake til NAV lokal for ny behandlig pga saksbehandlingsfeil. De sier dermed ingenting om hvorvidt selve begrunnelsen for vedtaket var grei eller ikke. NAV lokal kan egentlig behandle saken på nytt og komme til samme konklusjon, for deretter å igjen sende saken over til NAV klage:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev nok litt feil, de har ikke forandret vedtaket nei.. Men nå er det jo ugyldig alikevel! Det skal ikke sendes til nav lokalt, jeg har fått beskjed om å sende det rett til NAV klageinstans som nå skal behandle saken igjen. NAV lokalt er ferdig med den, og hvis ikke Klageinstansen endrer vedtaket så er det Trygderetten neste.. Men det håper jeg jo at ikke skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis NAV klage OPPHEVER vedtaket, så MÅ det tilbake til nav lokal. En opphevelse betyr jo at saken skal behandles på nytt - og da av samme instans som den først ble behandlet hos.

 

Hvis de derimot har satt saksbehandligen "på hold", betyr det at de venter med å saksbehandle selve klagen de 3 ukene du har på å komme med tilleggsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :) Ja, det psykiske opp i dette er faktisk ikke forstått. Så bra at legen din ser det :)

 

Har ikke mer lure innspill nå, men vet hva du sliter med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ikke lest det forrige innlegget. Saken er at jeg har klaget på et avslag, dette gjorde jeg i juni. Etter at jeg sendte kalgen har jeg ikke mottatt noe som helst brev fra NAV. All info om saksbehandlingen har jeg skaffet meg selv. Jeg ringte på fellesnr. tirsdag den 09, for å få vite hva som skjedde. Der fortalte de at NAV lokalt har behandlet saken, og at de ikke har forandret det opprinnelige avslaget. Saken er derfor sendt videre til NAV klageinstans. De opplyste meg om at i brevet stod det at jeg hadde 3 uker til å komme med nye opplysninger i saken, før NAV KLAGEINSTANS behandler saken. De 3 ukene var forlengst forbi, jeg har ikke mottatt noe brev om dette. Da sa NAV KLAGE at jeg skulle få 3 nye uker til å sende inn. Det var ikke min feil at brevet ikke nådde meg. I steden tok en annen person over saken samme dag, og sendte meg et brev om at vedtaket NAV lokalt har satt, fortsatt gjelder. Henger du med?

 

Det er det som er saksbehanlingsfeilen, de ventet ikke på de 3 nye ukene som NAV KLAGE lovet meg. Men i dag snakket jeg med han som har behandlet klagen og han sa at de beklaget så mye, de hadde sendt ut vedtaket før de fikk beskjed om at jeg hadde fått ny frist om at jeg skulle komme med opplysninger. Klage har ikke opphevet nav lokalt sitt vedtak, men opphevet det de sendte meg. Det har derfor ikke nav lokalt noe med, de har allerede hatt saken 2 ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står i stillingsannonsene også...

Vi ånder og lever for å gjøre livet til folk mest mulig surt.

 

En annen NAV-dame;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke komme med noen tips da NAV damer, isteden for å henge dere opp i en dustete uttalelse fra en annonym over her... Mange opplever problemer på NAV, men mange opplever også at ting går greit... Det avhenger vel av hvem man treffer der tror jeg...

 

Ikke HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, har lest det forrige innlegge ditt:)

 

Poenget er:

 

Hvis NAV klage har OPPHEVET vedtaket, betyr det at de har sendt det tilbake til lokalkontoret, som skal behandle det igjen. Det kan gjøres dersom det f,eks er begått saksbehandlingsfeil.

 

Dersom feilen er at du IKKE har fått kopi av innstillingen med info om at du kan komme med tilleggsopplysninger eller kommentarer til innstillingen, så blir ikke vedtaket opphevet. da blir det satt "på hold" slik at du får noe tid til å komme med opplysninger. DET i seg selv betyr ikke at vedtaket er opphevet eller gjort ugyldig. Det betyr bare at det ikke blir sakebhandlet før om en viss tid (her; 3 uker) slik at du får lov til å komme med opplsyningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Det er ikke den beskjeden jeg har fått av NAV klage. De sier at de har sendt vedtaket før de har fått alle opplysninger, og at det derfor kun er avslaget fra NAV lokalt nå som gjelder, ikke det NAV klage har sendt meg. Men det utgjør ingen forskjell, penger og barnehageplass har jeg ikke uansett!! Poenget mitt er at jeg får de 3 ukene jeg har lovet, og kan legge mer vekt på angsten og psyken enn vi har gjort tidligere. Det er vel egentlig ikke blitt nevnt i det hele tatt, fordi sykdommen holder meg låst i huset, så det er uforståelig at de trenger flere "problemer"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har ikke noen gode råd ang NAV

 

Men lurer litt på diagnosen din. Syns det høres så forferdelig ut for deg at du får slik redusert livskvalitet av disse mageproblemene.

Lurer på, har du blitt skikkelig utredet med second opinon?

Er det gjort kapselendoskopi? Det finnes utrolig mange ting som kan gi plagene du har. Har legen din testet deg for feks clostridier, parasitter, patogene tarmbakterier, Giardia? Hva med pankreas og binyrene, er det utelukket at det ikke er noen insuffisiens? Testet for Chromogranin A? Antar at det er tatt blodprøver for å avdekke om du har malabsorbsjon, men det er så utrolig mange ting som kan forklare problemene dine utover diagnosen "irritabel tarm syndrom". Noen ganger blir det en hvilepute for helsepersonell syns jeg.

En god utredning skal utelukke absolutt alt, selv sjelden sykdommer som Whipple.

 

Jobber på et større sykehus og vi har, om ikke ofte, så til tider pasienter med mye mage/tarm problemer, spesiellt diare, som har blitt gitt opp av det lokale helsevesenet. Men alle fortjener en grundig utredning. Så hvis du ikke har fått det syns jeg du skal diskutere med fastlegen din om hva han syns om å henvise deg til et universitetsykehus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.03:

Spennende svar. Jeg har vært tatt coloskopi (?) mange ganger, tar ofte haugevis med blodprøver. Hva mer jeg er testet for er jeg rett og slett usikker på, da jeg har vært inn og ut hos forskjellige leger i løpet av de siste 6 årene... Klarer ikke å holde styr på alt. Men jeg skal ta kopi av innelgget ditt og ta det med til fastlegen, Jeg har papirer fra 4 leger som har gitt meg diagnosen Ibs, men som du sier er det verdt å sjekke mer; Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.03:

Spennende svar. Jeg har vært tatt coloskopi (?) mange ganger, tar ofte haugevis med blodprøver. Hva mer jeg er testet for er jeg rett og slett usikker på, da jeg har vært inn og ut hos forskjellige leger i løpet av de siste 6 årene... Klarer ikke å holde styr på alt. Men jeg skal ta kopi av innelgget ditt og ta det med til fastlegen, Jeg har papirer fra 4 leger som har gitt meg diagnosen Ibs, men som du sier er det verdt å sjekke mer; Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...