Gå til innhold

Datteren min klaget på at det var så tidlig å stå opp hos pappaen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og da fikk hun et ultimatum av far; Enten fortsette samvær som nå, eller bo hos meg 100%...?

 

Hun er på SFO når det åpner, dvs 7.15. De bor et stk unna, som betyr at de må reise senest 6.30 for å være på SFO så tidlig. Som igjen betyr at de nok står opp før kl 6. (de har flere barn, og jeg ser jo selv hvor stress det er å få avgårde alle på morningen)

 

Hos meg står hun opp rundt tidligst 7, og jeg bruker et par dager på å få henne inn i "riktig" sovemodus igjen når hun kommer tilbake etter samvær. Hun er en aktiv jente, som bruker mye energi iløpet av dagen og er avhengig av en god natts søvn for ikke å bli helt bananas i humøret dagen etter. Ser hun er sliten etter samvær hos far.

 

MEN, dette er jo ikke opp til henne å avgjøre i en alder av 7? Og jeg syns ikke ultimatet bør være at hun må velge mellom alt eller ingenting.

Pr. nå er hun hos han fra onsdag til mandag annenhver uke. Jeg skulle gjerne sett at hun var der fra fredag til onsdag, og en dag i uka (dette vil ikke far) hvor hun kunne vært med far på artige ting etter skolen. At de f.eks kunne funnet på noe i nærområdet her eller noe. Det er bare en tanke jeg har hatt...

 

Hvor kan jeg få hjelp? Han ønsker ikke å bli med på familievernkontoret...Kan jeg snakke med de for råd alene? Han ønskeri kke å høre på hva jeg har å si om saken, så da er vel neste steg en advokat? (som jeg forøvrig ikke har råd til...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke at det skal være noen forskjell på onsdag-mandag og fredag-onsdag.

 

Det du vil er altså at han skal ha ungen enda en dag?

 

Som du kanskje ikke vet er det ikke bare du som bestemmer hvordan ting i forhold til ungen skal være.

 

Hvorfor kan ikke dere stå opp tidligere om du syns det er så vanskelig. Det blir lettere for ungen om hun har et noenlunde jevnt søvnmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som du kanskje ikke vet er det ikke bare du som bestemmer"...

 

Hvor tar du egentlig dette fra? Hi sier dette er problematisk og lurer på hva hun kan gjøre fordi HUN BESTEMMER JO IKKE ALENE!

 

Djiiiiis. Det kommer alltid en sur mammahater som mener mamma bare må ordne opp for hun kan jo ikke belemre stakkærs far med noe.

 

Hi: bestill time på FVK slik at dere kan få råd. Møter han ikke opp så er han en dust som gjør det vanskelig for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke time på familievernkontoret for å diskutere søvnmønster, ei heller advokat. Og dere trenger da heller ikke endre samvær pga søvnmønster.

 

Når hun er hos far, må hun stå opp tidligere - sånn er det bare. Grei; far skulle ikke gitt et slikt ultimatum. Det var tåpelig og dumt, og sikkert sagt i frustrasjon på et galt tidspunkt. Isteden for å gruble over dette, bør du følge opp og forklare jenta at hos far så MÅ de stå opp tidligere. Sånn er detbare, og det bør alle parter bli inneforstått med.

 

Hvis du synes det er problematisk å ende søvnmønster når hun er tilbake hos deg, så kan du jo alltids endre det permanent til fars modus! Altså; la henne legge seg tidligere og stå opp tidligere hos deg også:)

 

Er det rart at samarbeid om samvær fungerer dårlig når man vurderer å blande inn advokat fordi far har en annen dagsrytme enn mor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må på familiekontoret før retten, uansett..... I samværssaker, hvertfall.

 

Min tanke er at far har kun helger(fredag til søndag), slik at jenta får sine behov dekket. Det er ikke sikkert det kun handler om tidlig opp, men at hele pakka med det(andre som skal gjøres klar og alt det der) ikke funker for jenta. Hun kjenner jo også en annen hverdag, og det passer henne bedre.

 

Dette har ikke med det å være med far eller deg, men hennes behov der og da. Hun avviser ikke far, men sier på sin måte at hun trenger å sove litt lenger enn til 6 om morgenen. Ikke sikkert dette er noe bra for henne, utfra hennes personlighet. Det vet jeg ikke, men tenker litt utfra her og også meg selv som skolestarter. B-menneske de lux fra liten av, og så utrolig glad for at jeg hadde hjemmeværende mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun legger seg senere der fordi hun må ta hensyn til de små, og hun står opp tidligere. Totalt sover hun 3 timer mindre der enn her.

 

Advokaten kommer inn i bildet fordi han ikke ønsker å snakke med meg, enda jeg har forsøkt. I fjor sommer brukte jeg 13.000 kr på advokat fordi han ikke ønsket en dialog med meg, men er av typen "ta det med advokaten min".

 

Jeg forstår godt at de må opp tidlig, men jeg har gitt de tilbudet om at hun kan være her i ukedagene når det er skole, og der i helger og ekstra ferier om han føler han taper samvær. Dette vil han ikke. Han vil ha det sånn fordi jeg ikke vil. Det handler ikke for han om hvordan barnet har det, men hvordan han kan gjøre det vanskeligst mulig for meg.

 

Når hun er der fra onsdag til mandag må hun opp grytidlig 5 dager. (for det er hopp og sprett i helgene fra før fuglene står opp også). Hvis hun er der fra fredag til søndag må hun opp tidlig 2 dager.

 

19:54, den siste setningen der hadde du ikke kommet med om du hadde visst hvor vanskelig han er å ha med å gjøre. Det er 6 år siden jeg gikk fra han, og det er 6 år siden han har snakket med meg. Jeg kan ikke snakke til en vegg

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett ungens behov først.

Hun trenger et fastere søvnmønster, og dere foreldre må tilrettelegge for det.

Det er selvsagt hjemmet hun er mest i som skal legge føringene,

 

Synes det høres ut om en god ide at hun sover hos far de nettene hun ikke må opp tidlig.

Du kan jo forelå dette for far, og si at alternativet er at hun bor fast hos far og har samvær hos deg i helgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg skulle gjerne sett at hun var der fra fredag til onsdag, og en dag i uka (dette vil ikke far) hvor hun kunne vært med far på artige ting etter skolen."

 

Jeg kan ikke se at ditt forslag vil løse problemet med å stå tidlig opp. Hun må jo fremdeles opp på samme tid.

 

Far burde ikke ha satt et ultimatum, men han er da også bare et menneske som kan si feil ting på feil tidspunkt.

 

Jeg synes rådet du har fått om å endre døgnrytmen mens hun er hos deg er et godt forslag, siden hun ikke kan endre det hos far. Men hun bør kanskje legge seg tidligere hos far siden hun opplever å måtte tidlig opp?

 

Og ellers er jeg enig i at en jente på 7 år ikke skal måtte velge samværstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet Hufsla, har jeg skrevet det?? Fredag til onsdag?? Det var jo SELVSAGT fredag til søndag det skulle stå! + en dag i uka :) (Litt sliten og trøtt her)

 

Hos far må hun vente med å legge seg til lillesøster har sovnet. De deler rom. Det betyr i praksis at hvis lillesøster ikke sover kl 21 (hun er ikke gamle jenta) så må dattern vår vente... Hvis hun da sover fra 22-6 er det altfor lite!

 

Jeg har vært på bupa med henne, der ble søvn et tema. Jeg merker kjempestor forskjell på henne om hun legger seg kl 19 fremfor 19.30. Så sårbar er hun på det med søvn. Får hun får lite søvn blir hun et trassetroll uten dimensjoner, som kan holde et hysterisk anfall opptil 2 timer dagen etter...

 

Og til deg over, vi har allerede vært i retten...3 ganger.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det er klippet og limt fra ditt innlegg, men fredag til søndag gir litt mer mening ja :-)

 

Det høres ikke særlig bra ut at hun må legge seg så sent, det får da være måte på å måtte ta hensyn også. En 7 åring skal ikke legge seg så sent. Hva med å snakke med helsesøster? Kan hun nå inn til han?

 

Jeg ville ha bestilt time på familievernkontoret uansett om han møter opp eller ikke jeg, så har du iallefall prøvd noe. Om han virkelig bryr seg så lite om sin datters ve og vel er det nesten bedre for henne om hun får slippe... Selv om jeg håper han tar seg sammen og blir litt mer voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg så det :) Rimelig skivebom!

 

Har vært på familievernkontoret før, for å spørre om råd. Har ikke syntes ordningen har vært noe særlig for henne i det hele tatt, men siden jeg lider av snill-pike-syndromet så har jeg liksom latt de prøve da.

Der sa de at så lenge vi har en samværsavtale fastsatt ved dom, så kan de ikke gjøre noe så lenge han selv ikke ønsker å endre på den. Har lyst å skrike høyt...............

 

Jeg har snakket med helsesøster, men det virker som om mange tror at jeg overdriver, for han kan jo ikke være sååå ille. Men jo, han er det.

Tilogmed hans egen familie sier at det er synd for datteren vår at han er sånn, for det er kun henne det går utover.

 

Vi hadde en psykolog som sakkyndig når vi skulle fastsette samvær (og han er forøvrig enig med meg, samtidig som han ville gi far en kjangs). Kan jeg ta kontakt med han tror du? Jeg sliter med at jeg føler meg så til bry bestandig... det er 4 år siden han var inne i bildet nå. Og han var jo i bildet i kraft av at far stevnet meg for retten pga samvær. Kan jeg ta kontakt med han sånn "utenom"? Eller må jeg gå gjennom noen andre først?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo iallefall verdt et forsøk tenker jeg :-)

 

Hva med HABU (Var det ikke der dere også hadde vært?) Kan de komme med noe råd?

 

Har hun flere søsken hos far? De må jo bare lære at enten må de lære ungene å sovne selv om de ikke er alene eller så må de ha hvert sitt soverom. Dette er jo ikke holdbart...

 

Går det an å få stemor i prat? Om ikke annet så høre hvor landet ligger i forhold til far? Kan hun få banket fornuft i fyren?

Hun bør jo bli skremt i forhold til sitt eget forhold til fyren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er kanskje det? Tror jeg må prøve det...

 

Bupa (selvom HABU sikkert er mye av det samme, hehe) har vi vært på. De sier at de ser at samarbeidet er dårlig, og at det vil på sikt gå utover barnet. De sier også at søvn er viktig, men at de ikke kan fortelle far hva han skal gjøre med henne... Så håpløst!!!

 

Ja, hun har 2 søsken hos far. Hvis de går på do på natta kan de ikke dra ned, i frykt for at de andre våkner...og ja, sånn var det når jeg bodde sammen med han også, så jeg vet at det ikke bare er noe datteren min sier... At jeg orket...'

 

Hun var rimelig "slitsom" som baby. Hadde kolikk, gråt hele natta, sov ikke før hun var godt over året, osv osv osv. Så den første helga hun SOV når klokken var 7 på morningen, så gikk far inn å vekket henne for å "ta igjen" for alt det han ikke hadde fått sove før.....

 

Når jeg skriver det nå så ser jeg jo at dette er helt på trynet. Men jeg får ikke gjort noe med det!! :(

 

Stemor sier at hun forsøker å få han til å samarbeide med meg, men at han ikke vil...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bupa var det ja. Han høres jo meget spesiell ut. Vekke henne for å ta igjen?? Kjenner at JEG blir sint og irritert på dritungen, og da mener jeg ikke datteren din!

 

Huff, for en fortvilet situasjon... Jeg håper iallefall at noen kan hjelpe deg. Det virker jo ikke som han ser på ungens beste i noen sammenheng, så på sikt ville det kanskje være bedre å gå for forslaget hans om 100% samvær hos deg... Men DET skal ikke jeg avgjøre, hør med alle eksperter du kan om hva som kan gjøres. En domstol kan jo ikke akkurat dømme faren til å legge datteren tidligere heller.

 

Klem og lykke til fra meg iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at han har en diagnose, så er jeg tilbøyelig til å helle mot at han har psykopatiske trekk...

 

Ja, jeg får høre litt rundt. Er bare så håpløst at alle sier "så lenge han ikke vil, kan ikke vi hjelpe deg..." Men jeg får bare holde motet oppe, og prøve. 100% samvær her vil jeg ikke gjøre mot henne. Hun forguder jo pappaen sin, og han behandler henne jo bra...på en måte :| Han er en god far på mange måter, og jeg tror nok det kommer til å gå noen år til før hun selv forstår at han kanskje ikke er helt som de andre hun kjenner.

Er selv vokst opp uten noe særlig kontakt med pappaen min, og det unner jeg ingen...

 

Takk for tips og råd, og takk for klemmen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...