Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke er så opptatt av at søsken må ha navn som passer sammen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser her at noen er veldig opptatt av at navnet til en ny baby skal passe søsknenes navn, og noen vil til og med forkaste navn de liker fordi de synes det ikke passer til søsknenes. Hvorfor er noen så opptatt av det?

 

Er det ikke bedre at babyen får det navnet foreldrene synes er aller finest, enn et som matcher søsknenes navn? Det er jo bare når de er små navnene deres vil sies sammen, som voksne lever de jo hver sine liv. Yngre søsken har vel rett på et navn valgt spesielt til dem, og ikke valgt fordi det passer til storebror sitt navn? Verst er det vel hvis favorittnavnet blir forkastet med den begrunnelsen...

 

Og er det ikke slik at med de samme foreldrene så vil det uansett velges navn i omtrent samme stil? Det er vel sjelden de samme foreldrene ville valgt Martinius og Bent Jonny, eller noe i den dur.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det mer sånn at barnet skal passe inn i navnet. At når en ser barnet, så finner en navnet. Uavhengig av hva søsken heter. De kan jo uansett ikke ha like navn, og for andre så havner nok navna i samme "klasse" uansett. For smaken er liksom ikke så foranderlig gjennom livet.

 

Mine søsken og jeg har alt fra skikkelige gjenoppkalling/dobbeltnavn, til et enkeltnavn som ikke henger sammen med noe. Smak og behag.

 

Mine barn har fått navn jeg liker, og litt gjenoppkalling etter gammel slekt. Men da bare forbokstaven i ene tilfellet. De andre fordi vi faktisk liker de navna som de er :)

 

Og så har du min venninne som har mange barn. Alt fra Kim til Johannes der i gården ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal det passe sånn sammen? Det er jo ikke en person, og ikke er de små hele livet. Hvorfor ikke gi dem navn som passer hver enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ble veldig overrasket over at det er mange som tenker slik.

Hadde aldri hørt om dette før jeg begynte å lese her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke nøye på det. To av barna våres har ett navn, to av dem har ett navn. Vi har en med typisk svensk navn, en med typisk engelsk navn, en med spansk, og så er det et urnorsk navn der også, og to som er litt mer diffuse ang opprinnelse. Er også alt fra 1 til 4 stavelser på dem, og ingen har like forbokstav eller noe. De er ulike individer, hvorfor skal navnene matche? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg møter søsken som heter Alexandra Lynette og Jostein, så tenker jeg automatisk at her snakker vi om to ulike "kull", og at de umulig kan ha samme både mor og far.

 

Jeg synes det er ganske naturlig at søsken har navn innen samme sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne ikke brydd meg mindre. Uansett er det vel alltid noen som vil synes at navnene man velger enten ikke er fine eller at de ikke passer sammen.

Og for å være ærlig, hva andre synes bryr meg midt i den nederste postkassa bak huset til naboen. Jeg velger navn jeg liker, og det samme gjør mannen. Og når vi blir enige, ja da kan det ikke bli annet enn fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt naturlig at familien har savn som "passer" hverandre. Vi har tre barn, og har alle 5 urnorske navn. Ville vært snodig hvis vi skulle kalt nestemann for Muhammed eller Trianna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svensk navn, storebroren min har tysk navn, lillesøster og lillebror har norske navn. Er ikkeno problem, er veldig sjelden jeg presenterer meg sammen med dem uansett. Dessuten er det ikke bare på navn vi er ulike, vi er som natt og dag ellers også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er noe med det at navnene på ungene skal ha noe likhet i seg, altså innenfor samme sjanger.

Ikke fordi de MÅ eller fordi andre ville syntes det hadde vært rart om ikke....men for oss har det nå blitt slik først og fremst fordi vi føler det er en slags familietilhørighet i det. Som med etternavnet.

 

Hva andre gjør er meg revnende likegyldig:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...