Gå til innhold

hva slags avføring har deres 1 åring? melkeallergi????

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppa vår er 15 mnd, og vi mistenker melkeallergi. skal snart til utredning, men tenkte høre om noen her inne har erfaring.

Det startet da hun var ca 10 mnd, med jevnlig løs mage og hyppig avføring. hun bæsjer ca 5 ganger daglig, og minst en av gangene er det helt løs avføring. hun har nesten aldri helt fast avføring, og det lukter VELDIG intenst. Noen ganger kommer avføringen ut nesten helt uten farge, mere hvit! Og noen ganger er halve bæsjen mørk, og halve fargeløs! Så synes aldrig hun har "vanlig" avføring....noen flere som har opplevd dette?

Hun har alltid vært veldig rolig og fornøyd, skrek naesten aldrig som baby! men nå er det nesten aldrig noe kvalitetstid med henne lenger. Jeg henter henne i barnehagen ca 15.15, og da er det skriking og sutring til hun legger seg kl19:( så noe MÅ plage henne!! Hun er veldig viljesterk, så kan jo være alderen, men tror egentlig ikke det.

hun har også fått mere og mere eksem, dvs tørre flekker og ellers tørr hud. noen som har opplevd lignende? kan det være allergi som plager snuppa mi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som plager ungen din kan jeg nok ikke vare på. Men mini her i heimen har vært veldig plaget med hard mage (tror hun med vilje har holdt igjen avføring, hun hater å bli vasket, merkelig nok) og holder man igjen lenge nok, blir det jo vondt. Men, her er det snodige. Jeg elste om melkesyrebakterier her på verdensveven en dag. Hum! tenkte jeg. Bra for magen OG immunforsvaret, det hadde jo vært kjekt! Og det funker! Hun har bæsjet omtrent hver dag siden, og det er framskritt her altså! ikke helt det samme problemet som deg med andre ord, men kasnkje tilskudd av melkesyrebakterier kunne vært noe å forsøke? Vi har av merket udos choice, det er visstnok velkjent blant helsekostfolk. Dyrt i Norge, så kjøpte på iherb.com. Pulver som vi blender ut i mat. Genialt for oss iallefall.

Skrevet

Kjenner igjen det du skriver 3 fantastiske små...

Min datter ble introdusert for melk når hun var 13 måneder gammel, syntes fremdeles hun var for liten til melk, men fulgte råd fra helsesøster (dum som jeg var). Hun mente nemlig at jeg ikke kunne fortsette med mme, som jeg i utgangspunktet ville, ihvertfall til hun hadde nådd igjen sin egentlige ettårsdag (født 10 uker før tiden og var 14,5 måned gammel når hun egentlig skulle blitt ett år).

Avføringen etter melkeintroduksjon har vært et kapittel for seg selv... Min datter fikk langvarig diare som varte i nesten to måneder uten at hun var dårlig i det hele tatt (kvalifiserer kanskje ikke som diare da, men avføringen var iallefall diare). Ikke ble hun uttørket heller (utrolig nok), var jevnlig hos lege (omtrent 6 ganger på den perioden diareen varte) for å se om han har kommet opp med nye svar.. Både legevakt og legekontor ble besøkt.

Tok en telefon til sykehuset hun ble født i (og vårt hjem i 2 måneder) og spurte om jeg kunne snakke med ernæringsfysiolog. Fikk snakke med en ekspert som ikke mente det var nødvendig med allergitest siden hun ikke viser andre tegn til allergi (ikke eksem, utslett eller noe sånt).

Bestemte meg for å prøve selv siden jeg ikke fikk mye hjelp av helsepersonell. Kuttet ut mme (sluttet tvert med kumelk når diareen meldte sin ankomst) siden den har kumelk, begynte å gi soyamelk istedetfor. Ga også litt havremelk for å variere litt. Holdt på slik en ca. 3 ukers tid, men avføringen forandret seg ikke. Gikk da over til laktosefri kumelk uten samråd med lege, og da gikk diareen over. Tror ikke det var pga. melka da, men helt tilfeldig. Fant ikke noe spesielt mønster bortsett fra at jenta ble større og "vokste" det fra seg. Da var hun over 15 mnd når alt stabiliserte seg. Ga laktosefri melk til hun var rundt 17¨måneder, og nå er det ikke lenge siden jeg introduserte kumelk på nytt. Nå er hun 18 mnd og drikker vanlig kumelk. Avføringen er fortsatt litt merkelig, men det er pga. hun får jerntilskudd.

De 2 månedene diareen pågikk på det verste hadde også min datter opptil 7 bæsjebleier i løpet av dagen, ofte helt flytende, noen ganger sånn avføring som babyer som kun får morsmelk har osv. Det varierte, men var flytende og unormal.

Det er skummelt å ikke ha kontroll over hva som skjer, og når hverken jeg eller legene (og helsesøstrene) vi var hos hadde noe fornuftig å komme med ble det enda verre.. Jeg var livredd og dødssliten i sommer når det verste pågikk. Sitter her fremdeles uten svar, men hun kan umulig ha melkeallergi eller glutenallergi siden hun ikke viser tegn til allergi nå lenger.

Jenta mi som nå er 18 mnd skriker også endel nå, men har merket at det kom når hun begynte i barnehage og fikk lengre dager borte fra meg. Hun er fornøyd i bhg, men klager masse til meg de få timene vi ses etter jobb og bhg... :-(

Men uansett, jeg føler med deg! Kan nesten si jeg vet hvordan du har det... Om dere ikke har vært hos lege kan det være en god ide. Kjedelig når sånne ting skjer..

Lykke til videre!

Skrevet

Høres ut som datteren min for et år siden (bortsett fra at hun ikke gikk i bhg og likevel var helt utkjørt det meste av tiden). Må er hun straks to år og tåler endelig melk igjen, men reagerer kraftig på gluten og skal ENDELIG utredes for cøliaki.

Skrevet

Min eldste sønn har hatt rar avføring. 5 ganger daglig var mer vanlig enn unntaket. Den var "løs", men fast og ikke diaré aktig. Veldig lys i fargen. Han var syltynn, men spiste i perioder godt.

Etter hvert fikk han andre problemer og vi begynte utredning. Det viste seg at han har proteinintoleranse mot gluten.

Proteinintoleranse er ikke en diagnose/sykdom som er "godkjent" av norske myndigheter, så det er nesten ingen som har hørt om det. Jeg fant informasjon på nettet: www.npif.no

Det fins en urinprøve man kan ta for å sjekke om man har proteinintoleranse mot melk og/eller gluten.

Intens lukt og eksem er to av mange symptomer på proteinintoleranse, så jeg vil anbefale deg å ta testen. Ulempen er at du må betale for den selv, men det er det verdt. Etter tre dager fikk vi en ny gutt. Avføringen hans nå er mer fast, ikke så ofte og mørkere i fargen. Hvis han har diettbrudd (vi er i testfasen ennå), så kan han få en bæsj der halvparten er lys brun og løs i konsistensen,mens den andre halvdelen er fast og mye mørkere. Ser rimelig merkelig ut :) Alle de andre problemene hans er nå i ferd med å forsvinne så jeg er overbevist om at en glutenfri diett er viktig for min sønn.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...