Alh07+12+14 Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Har pratet med arbeidsgiver (som vet ganske lite) og søkt litt på nett angående: 1. Planleggingsdager i barnehage. Har man rett til betalt permisjon denne dagen? På linken nederst, i §12-9 står det at man har rett til permisjon dersom barnepasser er syk. Men står ingenting om betalt permisjon. Noen som vet noe om dette? 2. Min datter ska opereres, og vil da trenge fri fra barnehage ( regner med 2 uker). Arbeidsgiver sier jeg kan få inntil 3 dager sammenhengende betalt fri, dette på egenmelding sykt barn. Er det virkelig alt? Hun ska ikke ligge på sykehuset, men vil trenge tilsyn i hjemmet. Hva ska jeg gjøre? Hjelp meg... http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Du har ikke automatisk krav på betalt nei, men ved at du må være hjemme med barn etter operasjon så kan du søke om noe som jeg tror heter omsorgspenger eller pleiepenger, men dette søker du til Nav om tror jeg. Du har også rett på fri med lønn ved barnepassers sykdom, samme som ved barns sykdom. Ellers er det opp til arb.giver å bestemme selv om de vil betale ut lønn ved permisjoner o.l.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Du har rett på å bruke dine 10 dager med sykedager med barn, men etter 3. dagen må du ha sykemelding på barnet fra legen. Dersom du har brukt opp dine 10 dager, og far har brukt opp sine 10 dager, kan du søke om ekstra dager, men det får du ikke før far også har brukt opp sine... Ang planleggingsdag i bhg.... vet ikke, har aldri vært noe problem for meg, har brukt en feriedag for å dekke opp denne dagen.
Bananikakao'n Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Hei! Dette kan jeg faktisk 1) Nei, du har ikke krav på fri med lønn. Du må søke permisjon uten lønn dersom dere ikke har spesielle avtaler, noe dere sikkert ikke har siden sjefen din ikke vet om det. Evt bruker du en feriedag. 2) Ikke bruk opp syk-med-barn dagene dine. Du søker på NAV om pleiepenger for perioden barnet trenger omsorg. Du finner en veldig god oversikt over dette på NAV. Velger du likevel å bruke disse dagene dine så må du på dag 4 som barnet er sykt ha en erklæring fra lege. Men det er jo veldig fumt å gjøre det på denne måten når du får dekket det fra NAV uansett. Her kan du lese om pleiepenger http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Pleiepenger/Pleiepenger.1073751617.cms I arbeidsmiljøloven §12-9-4 a+b kan du se på ang fri fra jobb i fbm sykdom.
Alh07+12+14 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2011 Tusen takk for hjelp alle sammen. Operasjonen gikk bra, og hun er overraskende pigg, så hun er tilbake i barnehage allerede idag, etter operasjon torsdag. Så brukte 2 sykt-barn-dager. Bra barn er så flink til å hele kroppen sin selv =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå