Gå til innhold

hvor mye er det farlig å gå ned i vekt?


Mimmi84

Anbefalte innlegg

jeg er 178 høy og veier normalt ca 60 kilo, så jeg er rimelig slank. i desember har jeg en tendens til å slutte å spise på grunn av mye stress på jobben. i år har jeg startet desembervegringen min allerede nå, ettersom jeg stresser fælt med mye forskjellig. Hvor mye og hvor raskt er det farlig å gå ned? er gravid i uke 5.

 

ja, jeg skal spørre en lege, men tenkte kanskje noen her hadde noe erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er gravid så må du jo ta deg sammen og spise, stresset eller ei. Hvis det er fordi du har psykiske problemer må du jo søke om hjelp, her handler det om andre enn bare deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er helt individuelt...

 

Om du går ned endel nå, får barnet det den trenger, men du vil muligens være utsatt for benskjørhet og dehydrering pga tæring.

 

Det er bedre om du kjøper deg noen næringsdrikker på apoteket f.eks (smaker litt som milkshake/proteinshake) og drikker et par av de iløped av dagen. (og ja, du får tvinge det i deg for ungen sin skyld, det klarer man.)

 

Men om du har så mye stress at du slutter og spise, er det vel kanskje en annen ende du burde starte i en kostholdet ditt?!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke din spisevegring skyldes stress, syns du skal kontakte lege ja. Du kan jo spise/drikke næringsdrikker i tillegg til vanlig mat, hvis du faktisk er bekymret for vekten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er da for guds skyld klar over faren!! Det er ikke noe jeg velger, dette her! Og er jo for barnets skyld jeg spør, JEG klarer meg altids. Sitter her med nøtter, rosiner, banan, epler, mandarin++ og tvangsspiser. jeg får ikke i meg mat! det er ikke at jeg ikke gidder/får tid til å spise. så spørsmålet var ikke om jeg er dum eller ikke, men når dette begynner å gå ut over ungen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er nødt til å spise for å ernære ungen din!

 

Du har jo ikke noe å gå på i utgangspunktet så det er viktig å spise det du skal

 

Sett på alarmen på telefonen og spis noe næringsrikt hver tredje time, barnet skal ha mat. Om du ikke klarer svelge mat pga kvalme, psykiske problemer e.l. må du finne et alternativ du kan få i deg. Frukt, salater, smoothier e.l.

Apoteket har også noen fine ernæringsdrikker fulle av næring, du kan ikke tillate deg å gå ned i vekt pga stress når du har en baby i magen, da tvinger du deg til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for et fornuftig svar!! næringesdrikker er ikke dumt nei..

 

Ja.. tok på meg litt for mye ansvar i år.. det var før jeg visste at jeg var gravid. Får ikke gjort så mye med situasjonen nå, så får bare gjøre det beste ut av det. Prøver å spise hele tiden. Guttungen hadde spysjuka i helgen.. det hjalp ikke så mye på apetitten akurat.. hadde sett ofr meg en helg hvor jeg virkelig skulle slappe av og spise masse og lade opp.. den gang ei!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske fort utover babyen i magen om du ikke får i deg nok væske, så det er det viktigste. Drikk ting med næring i, og pass deg så du ikke bli dehydrert. Jeg ble lagt inn på sykehuset for intravenøs væske da jeg gikk gravid og jeg hadde ikke gått ned mer enn 3-4 kilo i vekt...

 

Mat klarer babyen jeg lenger uten, men de går hardt utover deg, du risikerer å gå helt i kjelleren og blir antagelig sykemeldt. Kroppen blir helt skjelven, svimmel, uvel, hodepine osv fordi det lille du har lagret går til babyen og det blir ingenting igjen til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min holdt forresten på som deg, fikk ikke i seg mat og kunne ikke trappe ned på jobb. Hun besvimte på jobben og ble tvangssykemeldt.. Ikke la det gå så langt da, det er viktigere ting i livet enn jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fullstendig klar over faren. Gjør så godt jeg kan. Men har i tilleg spyskrekk (og da mener jeg virkelig diagnosen fobi) så er ikke så lett å tvinge meg til å spise når alt vokser i munnen. Men har da ikke gitt opp , vil jo ungens beste!! Er en grunn til at jeg skrev her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mimmi... du må da forstå at folk kom til å bli provosert av innlegget.

Det er ikke mange som forstår hvordan det er å ikke få i seg mat.

 

Folk var veldig flinke til å fortelle meg at jeg ikke var glad i ungen min,siden jeg spiste så lite de første 4mnd... Det de ikke ser er hvor hardt man prøver.

Er du tynn får man bare "åh, stakkars rike pike" blikk...for det er jo "bare å spise!!" :P

Hjelper ikke å spise, når alt kommer opp igjen... Jeg grein av dårlig samvittighet hver dag pga lubbne drittkjerringer som mente at dette var selv valgt.

 

(Til info så var jeg 160cm høy og veide 49kg før gravid. Så helt normal ut pga høyden )

 

Selv har jeg en veldig god gyn.lege som følger meg opp. Hun er mest bekymret for lang sikts problematikk som bensjørhet osv.. Barnet får det h*n trenger. Så lenge jeg ikke gikk veldig mye ned, men holdt meg på 0, var det en seier :)

Hun anbefalte også næringsdrikker (sliter mest med å få i meg noe når jeg ikke er hjemme), de er kjekke å ha i veska. Da får man i seg kalloriantallet iallefall. Så er det viktig med vitaminer og calsium tabl.

Nå er jeg halv veis, og har gått opp 3 kg! :D

 

Så finn en god lege, som har forståelse og ikke bare sier "spis". Det vil hjelpe deg masse :)

 

ps. Kjempe bra at du ber om hjelp til dette forresten, da er mye gjort.

 

Andre på tråden; ved å kjefte så sørger dere for at folk som sliter med å spise ikke tørr å spørre om hjelp pga deres "jantelov" fordommer. Godt jobbet! Hun vet nok at hun er slank allerede, smart ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oi.. det visste jeg ikke!! Tusen takk! skal gå å drikke et stort glass vann med det samm! (kjenner ikke at jeg er tørst, kan gå en hel dag uten å drikke nesten, og så kommer jeg på det på kvelden, og heller i meg et par glass) dessuten har jeg vært så fokusert på spisingen, at jeg ikke har tenkt på veske!

 

problemet for meg er at jeg KAN ikke bli sykmeldt.. det er jeg som driver butikken her.. og i tillegg, hurra, hurra, så er jeg praktisk talt alene hele desember. Burde egentlig vært 3 på jobb hver dag.

 

(nå har jeg drukket 3 kopper vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør tenke på sykemelding, hvis det er jobben din som gjør at du ikke greier å spise og stresser for mye.

 

Du har ikke bare deg selv å tenke på nå. Er vel ikke sunt å gå ned i vekt under graviditeten , hvis du ikke er veldig overvektig og under legetilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha! 12:12

Ja, er i det minste så heldig at maten ikke kommer opp.. ennå.. har jo ikke kommet til uke 7-8 ennå, og gruer meg som en hund, for det blir jo så klart midt i desemberstresset. yei.. men, er jeg heldig og det går som med forrige man, så merker jeg ikke så mye til svangerskapskvalme. Jeg har uansett evig nok fra før!!

 

har nå fått time hos legen på fredag, så får jeg se hvordan det ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gladelig sykemeldt meg jeg, om det ikke var for at da må butikken stenge! og da får jeg ikke desember overskuddet som igjen skal gi meg lønn i 3-4 måneder etter nyttår så jeg kan få permisjonspenger.. butikken skal legge ned etter jul, så er avhengig av at julen går bra, sånn at det er litt ekstra til å lønne meg etter at butikken ikke finnes lenger. Men for al del , om det ikke GÅR så går det ikke.. ungen kommer foran.

 

nå har mannen min vært her med kyllinglår til meg, og gått på apoteket etter energidrikk!! så får jeg lade opp som best jeg kan til 15 desember hvor værden eksploderer i julehysteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mange nebbete kjerringer det var her inne da.

 

du har ikke et spiseproblem eller psykiske problemer, dette er stressrelatert. hva slkas jobb har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg si er svært uheldig. Du må rett og slett lage deg en plan på hva du skal spise i løpet av en dag og gjennomføre det. Sett på alarm på mobilen om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...