Gå til innhold

Aleneomsorg for barnet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg forvente av helvete om det blir samlivsbrudd; ser ut til at jeg ikke klarer å holde meg i dette forholdet til døden skiller oss av. Angrer ikke på babyen; men merker mer og mer hver eneste dag at jeg ikke vil være med barnefar og eller ta med meg babyen til et nytt sted mens han fortsatt er liten.

 

Hva er hans og mine rettigheter, har sett på nettet og sett litt, men dette er så langt og jeg er mer interssert i personlige erfaringer.

 

Barnefar vil nok være med på oppveksten; men han har null tålmodighet med han, passer nok bedre som moroonkel, er et økonomisk vrak av dimensjoner(han betaler mer gjeld i måneden enn man betaler for en hest) og hygiene? Nei, da jeg flyttet inn med han var det mer enn bare litt ungkarsrot. I tillegg er han jobb'o'man uten likestykke og superglemsk

 

Han kunne fint glemt babyen til tider. Så ser liksom for meg at babyen bor mest hos meg og er hos barnefar i helger og lignende.

 

Og hva er egentlig regla for navnendringer i den første levetiden, må jeg ha fars tillatelse for å bytte etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere har delt omsorg, og det har dere så lenge dere var samboere når han ble født, kan du ikke gjøre "noe" uten fars samtykke.. Og få aleneomsorg får du ikke så lenge far ikke er enig, eller han ikke er diagnostisert mentalt gal e.l. Det skal med andre ord MYE til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord, jeg burde sånn sett hørt på meg selv da jeg var 4 måneder gravid og bare avsluttet det da. Mentalt gal? Nei, han har vært innlagt, men er heldigvis frisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander du omsorg og ansvar.

 

Dere har nok mest sannsynlig delt foreldreansvar. Dvs. at navn til barnet, medisinsk behandling, bosted osv. skal bestemmes av begge foreldrene.

 

Omsorg og samvær er noe dere må bli enige om. Dere må til mekling og der kan dere sette opp samværsavtaler og slikt. Om far ikke vil ha samvær så får du omsorgen for barnet alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har delt foreldreansvar iom at dere bodde sammen da babyen ble født. Det vil si at navnet kun kan endres med fars samtykke.

 

Ang samvær med en baby, dere må på mekling. Og sannsynligheten for at de anbefaler overnatting før barnet er 12 måneder er svært liten. Noen anbefaler ikke overnatting før barnet er nærmere to år. Barnet har likevel rett på samvær med faren sin, men det vil bli anbefalt hyppig dagsamvær frem til barnet er gammel nok til å overnatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...