Gå til innhold

Kan helsesøster snakke med mitt barn, uten og informere meg først?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikke at det betyr så mye egentlig, men kom bare til og tenke på om hun kan det.

Fikk en tlf fra helsesøster nå. Hun hadde hentet min 1.klassing i timen i dag. De skulle ta en hørseltest, som barnet ikke klarte sist det var på helsestasjonen.

Så hadde hun også snakket med h*n om et annet problem h*n sliter med, men som vi er på sykehuset til utredning for. (et fysisk problem)

Kan helsesøster snakket med mitt barn om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dette var noe barnet selv tok opp eller viste at han/hun trengte å snakke om så er det ikke ulovlig at helsesøster snakker med barnet om dette.

Barn trenger ofte å snakke med andre enn foreldrene når det gjelder problemer, sykdom og slikt. Og da er helsesøster, en lærer, en tante eller en onkel folk som barnet kan "bruke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kan ikke skjønne at det er ulovlig.

 

På skolen her har helsesøster kontortid tirsdag og torsdag, dette er noe alle barna vet så de kan gå til henne om det er noe de ønsker prate om, ta opp, trenger hjelp til e.l.

 

Helsesøsteren deres ringte jo deg etterpå og fortalte om samtalen så jeg kan ikke se at hun har gjort noe hun ikke skulle. Er jo derfor det er en helsesøster på skolene.

 

Vi foreldre må nok bare innse at barna våre er i ferd med å bli store når de har begynt på skolen, og mye mer selvstendige enn vi setter pris på ;)

Sønnen din synes kanskje det var godt å snakke med noen utenforstående om problemet sitt, og atpåtil en person han får forståelse og omtanke fra. Det må du bare være glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at helsesøster sitt ansvar hadde opphørt etter skolealder, og at hvis det var noe spesielt kunne hun skrive et brev til skolen om dette. Ikke fortsette kontrollene fra helsestasjonen liksom...

 

I dette tilfellet var det jo helsesøster som oppsøkte eleven, og ikke omvendt. Så derfor trodde jeg ikke at helsesøster kunne snakke om noe særlig siden foreldrene ikke var til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med at hun snakket med barnet mitt, bare kom til og tenke på det.... som så mye annet man tenker på. :)

Vi har en meget flott helsesøster, så har ikke noe usagt om henne.

 

Men tror ikke mitt barn valgte og snakke med henne om sin lidelse, da barnet ikke liker og prate om det, og føler det som mas når dette blir tatt opp.

Men nå klart, jeg skal være veldig glad for at hun bryr seg om mitt barn.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesøster fungerer ofte som en sosiallærer eller miljøterapeut på skolen, og fint er det. Barna trenger å vite at det er noen de kan gå til om det skulle være noe.

 

Her i kommunen fungerer det slik at helsesøstrene på helsestasjonen også jobber en dage eller to i uken på en barneskole. Her blir man tildelt den helsesøsteren som også har ansvaret for barneskolen du sogner til når du kommer på helsestasjonen første gang med nyfødt barn. Mine gutter som går på skolen kjenner derfor helesøster fra før, de har jo vært hos henne på helsestasjonen før de begynte på skolen, og nå sitter hun på kontoret der en 1,5 dag i uken.

 

Det er jo helsesøster som setter vaksiner på skolebarna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da bør helsesøster oppføre seg som en skolehelsesøster, som sitter på kontoret sitt et par timer i uka.

Her oppsøkte hun en seks-sjuåring og snakket med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun oppsøkte barnet for å ta en hørseltest, som barnet ikke klarte sist det var på helsestasjonen. Det å følge opp barna helsemessig er absolutt innenfor en helsesøsters / skolehelsesøsters domene.

Det er slike ting de skal gjøre. Ikke bare sitte på et kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun løp ikke etter barnet og jaget det gjennom korridorene for å snakke med han om noe han ikke ønsket å snakke om! jøssenavn... hun skulle ta en hørselstest, og i den situasjonen ble den nok naturlig da å snakke om hans sykdom. Det er flott at barna har mulihet å snakke med andre voksne om ting de har på hjertet, for foreldre kan ofte bli oppfattet som masete og intense bare de er i samme rom :P Slik er det bare med mange barn, og jeg tviler sterkt på at helsesøsteren har tvunget barnet til å snakke hvis ikke barnet selv hadde vært villig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et barn med et fysisk handikap og jeg ser helt klart at hun har godt av å snakke om, vise frem osv problemet sitt til andre enn oss foreldre. For henne er fysioterapeuten en ventil og jeg er glad hun har en voksenperson hun kan snakke med og møte forståelse hos annet enn oss foreldre som jo ikke akkurat ser helt subjektivt på det...

 

En helsesøster kan fungere på samme måte og det er bare fint. Kanskje sønnen din synes det var godt å snakke med noen helt andre enn dere foreldre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...