Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Som overskrifta seier: HJELP! Er ca halvveis i svangerskapet, har vert lite plaget med magen, men etter å ha vert syk en stund har kostholdet gått litt fløyten og plutseleg havna jeg i denne situasjoenen. Må skikkelig på do, men kommer ikke en dritt (bokstavlig talt). Hva gjørt man da?? Finnes det noen kjærringråd eller sånn som får fortgang? Noke i et vanlig hushold som kan hjelpe? Eller må man til lege/apotek? Haster, for dette er j**lig!! Er redd for å trykke ut hele babyen i forsøk på å få ut noe..eller noe i den dur. Beklager detaljer, men prøvde å advare med overskrifta. Blir veldig takknemleg for råd og svar!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 For meg hjalp det å knaske på rå gulrøtter hele dagen. Sammen med lactulose og svisker + nok vann.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 God ide, mn blir vel mest forebyggende? Har du råd for å kurere det som er litt mer akutt? HI
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 prøv ett stort glass med lunket vann. hjelper ikke det, kjøp fruktfiber på helsekosten
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Mtt beste råd er å dra på apoteket å kjøp en flaske med noe flytende. (husker ikke hva det heter) Det er seigt og veeeeeldig søtt) Ta det på morgenen så slipper du å fly på natta. Ingen fortelte meg sist jeg hadde født at man kunne bli forstoppet og etter en uke var jeg helt på felgen. dro på apoteket og dagen etter var jeg et nytt menneske. Er nå 16 uker på vei og skal kjøpe en ny flaske. Bedre føre var en etter snar. Er grusomt. Det er ikke farlig å ta for bayen. Men si i fra på apoteket at du er gravid så du får riktig produkt. dette er ikke avførings middel men er smørende for tarmene og dermed hjelper det ut. LYKKE TIL!!! Og er faktisk lurt å ha den flasken på lur altså. Smaker somsagt veldig søtt og er seigt men ha saft eller noe med smak du drikker rett etterpå. Blir helt ekkel i munnen. Klemmer fra ei som vet hva du snakker om...
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Tusen takk for gode ord og svar:) Nå har jeg hamstret sviskeyoghurt, sviskekompott og biola. Du som anbefalte det søte klisset på apotekt, dersom du kommer på navnet vil jeg gjerne vite;) Men skal stikke innom apotek og spørre dem senere i dag.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Det søte klisset er nok Lactulose eller Duphalac, som er det samme. Det kan du ta både som akutt og forebyggende, det står dosering på flasken i forhold til dette. Du kan også blande det ut i drikke. Viktig å drikke rikelig med vann iløpet av dagen for å få god effekt, den virker slik at det trekkes mer væske ut i tarmen slik at avføringen blir mykere. Anbefaler deg å ta det forebyggende resten av svangerskapet. Jeg var så kraftig forstoppet under mitt siste svangerskap at jeg kastet opp på natten og slet med en grusom halsbrann. Lactulose hjalp godt. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Sånn helt akutt er det bare microlax som hjelper. Det er en liten tube med lang spiss på som du stikker inn i endetarmen, klemmer ut innholdet, og så holder deg i helst et par min. Så kommer det ut, mest sannsynlig sammen med det du helst vil ha ut. For å forebygge er det greit med laktulose ja. Husk at jerntilskudd fører til hard mage.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Microlax eller andre typer hurtigvirkende avføringsmidler til lokal er per oral bruk skal ikke brukes under graviditet da dette kan medføre at man får rier.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 HURRA! Jeg er "født på ny"!;D Så vil nok en gang si tuuuuusen takk for gode råd og trøstende ord, ikke kjekt når det står på(klarer verken sitte, spise eller gå på do...travelt og vondt!)! Det som funka her var å spise(dvs trykke i seg, fantest ikke matlyst når magen hadde stoppa opp) to sviskeyoghurtar, drikke en god del (lunkent)vann og legge seg til å sove så det skulle få tid til å virke. Hadde da med varmeflaske som varma rumpa slik at "lukkemusklene" skulle få slappa av. Etter ein god søvn fungerte ting, dog med litt sterv:P Så der har andre som måtte kome til å ende opp i slik ein forferdelig situasjon tips til hva som kan funke. Nå skal jeg fortsette med rikelig vann og yoghurt, slik at det ikkje blir tull til neste gang. Så tusen takk, igjen! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå