Gå til innhold

Får barna deres "ubegrenset" meg godteri på julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på julestrømpen og godteriet som står framme hvis/når det gjør det? Har dere noe begrensninger på hva de putter i seg den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begrenser det ved å ikke legge ut for mye gotteri i strømpen og ved å ikke sette ut alt for mye gotteri på bordene. Det som står fremme får de forsyne seg av, men de får ikke tømme skålene (andre skal også få;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er heldigvis slik anlagt at hun begrenser seg selv:), men pleier aldri å ha åpen buffet når det gjelder godteri heller.

Julestrømper har vi ikke som tradisjon her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har begrensinger. Er ikke bra med godteri hele dagen, selv om det kun er en gang i året. Vil jo at ungen skal spise middag, og ordentlig mat i tillegg, ikke bli mett og kvalm på godteri.

 

Kun litt godt på morran, også blir det nok litt godteri til barnetv. Vil j bli servert dessert og kaker utover kvelden og, så da blir det nok godsaker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putter ikke mer snop enn jeg synes det er greit å spise i strømpen og har ikke snop stående fremme hele dagen.

 

Setter gjerne frem litt til kaffen etter middag, men har ikke boller med godteri på bordet hele dagen.

 

Mine minste er så små (2 og 4 år) at de ikke klarer begrense seg så de også får plass til middag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus er inntaket av godteri på julaften ganske ubegrenset...:) De får ikke spise helt ubegrenset før middag, men så fort vi er ferdige med middagen får de egentlig spise det de vil...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De begrenser seg selv. Julestrømpen varer hele julen, og det går mer frukt fra fruktfatet enn godteri.

 

Om de skulle få spist for mye likevel, så tar vi det som en del i læringsprosessen. Jeg vil gjerne at mine unger skal lære seg å ta ansvar for seg selv. Det gjelder også hva og hvor mye de spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godterier på julaften? Julaften er ikke noe godteridag hos oss. Kanskje blir det en liten sjokolade i strømpa / kalenderen om morgenen, men ellers er det ikke noe godterier før julegodtene settes frem et godt stykke ut på kvelden, etter pakkeutdelingen.

 

Generelt finnes det ingen "spis-så-mye-godterier-du-vil"dag her hos oss. Det står heller ikke noe godterier framme som man kan snope av hele dagen, verken i jula eller ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt godt i julestrømpen, sammen med en leke og et blad. Ellers har vi ikke noe godteri på juleaften. Da koser vi oss med masse god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir min lille sin 2 jul, men første hvor hun skal få julestrømpe. Vi voksne har det jo, så da må hun få også. Hun er snart 2. Tenkte jeg skulle putte i litt godterier, rosiner, smoothie og en liten gave. Frokost skal vi spise først og har ikke noe godterier på bordet før vi skal bort å spise middag. Da skal hun spise middag først så kan hun få av det som står på bordene.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrenser ikke noe. Mine barn kjenner når nok er nok, og desstuen er gavene så mye mer spennende enn godteri at de sjelden spiser noe etter middag og dessert....

 

Når barna ikke lærer at godteri er usund, farlig, spennende eller spesielt, så blir det ikke de kaster seg over det hver gang de har anledning heller. VI har alltid snop, snack og kjeks i skapet (tilfelle besøk) og det får ligge..En og annen gang spør de om å få, et nei er et nei,- og ferdig med det..Og,-ja, de når fint frem til godtet selv.

 

Jeg selv er vokst opp med godt KUN lørdag,- og har problem med og styre meg. Er det noen i hjemmet som ahdde trengt begrensnigner og noe som stoppet seg, er det meg...:o) Så min smertefulle erfaring er : ufarliggjør det "farlige" usunne, skal ikke overdrives, eller være daglig, ikke det jeg sier,- men la det få en del i hverdagslivet på en måte og gjør det lite spennende..ALDRI snop eller godt og få som belønning om de har vært flinke f.eks....Heller få se film eller et blad, eller en "Petshop" eller noe annet lite og billig...

 

Mulig jeg er slepphendt med "sukkerbomber";- men mine barn virker og ha et mer avslappende og sunnere fohold til godsaker enn mange andre barn, SÅ vi har gjort det som var rett fro VÅRE barn iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sjokolade i strømpa? Så kjedelig! Her har til og med de voksne julestømpe med godterier, men det er det eneste godteriet som er på julaften, ellers så er det julefrokost/julemiddag og julemiddag med dessert og julekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får spise det de får i julestrømpa si, en ferdigkjøpt godteripose, f.eks. julestrømpe, men har aldri opplevd at hele blir tømt på julaften (storebror, vesla har større magemål så vi får se i år). ;-)

 

Utover det har vi ikke godterier i hus på julaften. Har kanskje en pose twist eller litt konfekt, men det holder unga seg unna uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi ja 10:41; det hørtes vanvittig strengt ut... Er dine barn slike som blir helt i godteriørska om de kommer på besøk med andre med f eks en bolle twist på bordet da? :P

 

Så trist; ingen dager hvor de får lov til å kose seg med godteri??? Hva om de, gud forby, skulle få godteri i en av julegavene sine, f eks en innpakket pose med sjokoladenisser? Kommer mor og vrir den ut av hendene på ungen da, og gjemmer den bort til neste lørdag, og da skal de kanskje få èeeen liten nisse??

 

Noen er virkelig redde for å få feite unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På juleaften i år skal min sønn få en julestrømpe med godter, frukt, en liten leke og et blad :D Nå er han stor gutt (3,5 år til jul), så da får han masse å kose seg med på morran mens vi ser på tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen, disneys julekavaldake, og andre julefilmer/serier som kun sendes juleaften :)

 

Så skal vi til svigers, og der blir det vel litt kos der å ;)

 

Har ingen begrensninger på julaften, da kan man spise så mye man vil, men vi setter ikke frem så mye før middagen slik at man orker mat ;)

 

Min sønn kan spise en del godter når han får fri tilgang, men det skjer så sjelden at det ikke påvirker ham ;) Og han spiser aldri så mye at han blir kvalm eller får vondt i magen :) Han synes det er godt, men det er mye mer som frister på julaften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det blir ikke mye snop likevel. Det begrenser seg selv om de har fri tilgang.

 

Og vi har det litt sånn i hverdagen også. Så snop er liksom ikke så stort her.... Det kan jo bare ha med mine barn å gjøre, og at de ikke er sukkeravhengige, men det er ikke min fortjeneste. De bare er sånn.

 

Vi har ubegrenset med is på 17. mai. Etter 2-3 iser mener de at de har fått alt de ville den dagen. Og det er små pinneiser i de fleste tilfeller. For får de større, så går halve i søpla likevel :)

 

Mine barn er ikke så små lenger, og vi har hatt det sånn hele tiden. Jeg kastet nettopp resten av halloweengodteriet de hadde fått, og det vi hadde. Og ingen har kommentert at det er borte..... Jeg var bare lei av at de stod der. Rot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg som liten hadde julaften og 17 mai som en sånn godte-dag. Jeg måtte spise et mørkt rundstykke + et glass melk til frokost, men ellers spiste jeg som jeg ville. Ikke at det fantes ville tilstander med godteri da, jeg tømte heler ikke skåler i en vill sukkerrus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...