Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Ja... Vårt barn på 7 år trenger medsin for å sove. Han får Vallergan (5 ml) når han legger seg for kvelden. Dette gjør sånn at han sover godt natten igjennom. Før fikk han også Mellatonin for å klare å sovne. Da fikk han 3 kapsler 20 min før leggetid. Det skal sies at han har et syndrom og er hyperaktiv - så dette er grunnen til at han medisineres. Han får i tillegg div andre medisiner. Deriblandt Risperdal, som også gjør sitt til å hjelpe han på natten. Men våres eldste barn (som er frisk) har også slitt med søvn i perioder. Han har da fått lov av barnelegen å ta samme medisin i en liten periode for å komme tilbake i en god søvnrutine. Dette har fungert bra! Men jeg vil jo si at RUTINER er jo det aller beste middelet... Samme rutiner hver kveld, med nedtrapping av aktivitetsnivå en time før legging. Legge seg til samme klokkeslett hver kveld (uansett ukedag) Ikke lese, leke, se på tv i senga... Ingene data, tv eller ds siste timen før legging. osv osv Lykke til ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Jeg har også et barn med et syndrom som trenger sovemedisin for å sovne om kvelden. Hun får melatonin. Jeg lurer på hvorfor dere sluttet med melatonin og gikk over til vallergan? Er det "mindre farlig" eller virker melatonin for dårlig? Datteren min har ingen bivirkninger av melatonin, men man vet jo ikke med langtidsvirkninger. Kunne være interessant å høre hva legene har sagt til dere!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 hva er forskjellen på sove midlene og hvordan tas det?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 Vi har jobber ekstremt hardt med rutiner hjemme hos oss. Helt siden han ble født har vi kjørt de samme rutinene. TIl og med på julaften viker vi ikke på leggetiden. Noe som har ført til at det er vanskelig å feire med annen familie - som ønsker å feire jul til samme klokkeslett som i alle tideligere år..... Men - etter 6 år (nå er han 7 år) så vi at "strevet" begynte å betale seg! Nå er han så innarbeidet i rutinene, at når vi legger han snur han seg bare rundt for å sove. Han vet det er sånn det må være - og prøver seg ikke på noe tull. Men det har vært en laaaang prosess å komme hit. Derfor trenger han altså ikke mellatonin lenger (som er en innsovningsmedisin) Vi sluttet med denne, uten å konferere oss med legene om det. Har selvfølgelig fortalt om at vi har sluttet - men ikke spurt om å få slutte. Vallerganen må han ha for å klarer å sove natten igjennom - derfor står han på den enda. Vallergan: En gammel allergimedisin egentlig - med søvnighet som bivirkning. Denne kan gis til barn i en periode for å komme inn i rutinene sine igjen. Men noen barn reagerer med motsatt effekt - altså hyperaktivitet. Mellatonin: Den er laget på et søvnhormon - men denne medisinen må fåes på registreringsfritak resept. Og gis nok ikke til "hvem som helst" Den kan fåes som kapsel som hjelper med innsovningen. Gis 20 min før leggetid - er ute av kroppen igjen etter et par timer. Kan også fåes i depot-kapsel. Dvs at den gir ut en liten dose natten igjennom. 09.42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå