Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 vurderer seriøst å gå til legen for å be om sovemedisin til jenta mi på 6, ho klare ikke finne roa selv til å sove og står gjerne opp både en og to ganger om natta... har vert helt mot det tidligere mens hun var liten, men nå syns jeg det går over stokk og stein! har misstanke om at jenta er overtrett og ikke klarer roe seg selv, hjelper ikke med bad, lese, ligge sammen ..... har prøvd det meste i lange tider fra hun var helt liten.. noen som har prøvd sovetabletter på eldre barn og hvordan gikk det og event hva type?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 ingen som har noen komentarer til meg?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 Er det du som har et annet innlegg her? Limer inn svaret jeg la der... Ja... Vårt barn på 7 år trenger medsin for å sove. Han får Vallergan (5 ml) når han legger seg for kvelden. Dette gjør sånn at han sover godt natten igjennom. Før fikk han også Mellatonin for å klare å sovne. Da fikk han 3 kapsler 20 min før leggetid. Det skal sies at han har et syndrom og er hyperaktiv - så dette er grunnen til at han medisineres. Han får i tillegg div andre medisiner. Deriblandt Risperdal, som også gjør sitt til å hjelpe han på natten. Men våres eldste barn (som er frisk) har også slitt med søvn i perioder. Han har da fått lov av barnelegen å ta samme medisin i en liten periode for å komme tilbake i en god søvnrutine. Dette har fungert bra! Men jeg vil jo si at RUTINER er jo det aller beste middelet... Samme rutiner hver kveld, med nedtrapping av aktivitetsnivå en time før legging. Legge seg til samme klokkeslett hver kveld (uansett ukedag) Ikke lese, leke, se på tv i senga... Ingene data, tv eller ds siste timen før legging. osv osv Lykke til ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 takk for svar! har rutinene på plass, og har fra hun var helt liten forsøkt gjøre legging og soving lyst betont og fint. men nå nermer jeg meg bristepunktet med topp fart, blir 7 år tidlig på våren. og føler enda ikke hun har lært seg eller klarer sove rundt :-( det er vondt for meg og vondt for henne! hun er født 5 uker for tidlig, og ble derfor vekt og matet hver 3 time døgnet rundt mens vi var på prematur avd.. dette vedvarte og ekskalerte hjemme i perioder. og siden har det mer eller mindre vert en berg og dalbane ... har ingen misstanke om at det er noe fysisk galt med jenta på noen måte, men nå hadde det vert fint med litt hjelp for å komme ut av en meget vond sirkel!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Vi fikk vallergan for å komme ut av en ond sirkel, men jenta vår var da liten. Tror ikke det er noe i veien for å få vallergan til eldre barn. Selv fikk jeg det som allergimedisin da jeg var gravid... Spør legen! Jeg har erfaring med melatonin, men mitt barn har også et syndrom, så vet ikke hvorvidt man kan få det til "normale" barn. Det er på registreringsfritak (dvs. selges ikke normalt i Norge, men på spesiell resept, og jeg tror man må søke om å få kjøpe det). Det fungerer ypperlig på mitt barn - men man bør nok være rimelig desperat for å bruke det... Skal ikke brukes til personer under 18 år står det på pakningen.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 Hei igjen! Det jeg tenker når du forteller at barnet ditt er prematurt - er at det kan jo hende at hun sliter noe med ADHD problematikk/ indre uro. Mener ikke å sette diagnose på henne, men at hun kan evt ha et snev av den problematikken... Jeg ville gått til legen min - og sett hva du kan få ut av en samtale der. Hvis ikke ville jeg bedt om henvisning til en barnelege. Har selv god erfaring med senteret "Midt i mellom". Et søvnsenter for barn som holder til i Oslo. Her kan du ringe for å prate med de - eller få time til å komme inn til samtale. Her lærte jeg masse ;-) Sånn ellers så kan jeg også legge til at Mellatonin er en fin medisin som er laget av et søvnhormon. Men man liker jo aldri å bruke medsiner på barn da. Mellatonin gis for innsovning - men kan også fåes som depot tabletter. Dvs at de git ut litt og litt medisin gjennom hele natten. Den andre Mellatoninen (som vi brukte) er ute av kroppen igjen etter ett par timer...og hjelper som sagt bare for innsovningen. Derfor måtte vi spe på med vallergan i tillegg.... 09.46
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 blir glad for alle innspill :-) synest bare det er herlig å få saklige oppriktige svar her inne! tror jeg skal bestille time til legen snarest om så bare for å snakke med han! i første omgang så ønsker jeg at hun skal få hjelp med å sovne, og håpe at hun da skal "lære" seg at dette er godt for henne. håper og at dette vil ha sterke positive ring virkninger i daglig livet. om det ikke hjelper eller vi ikke får hjelp så må jeg gjerne be om å få henne utredet for indre uro eller en form for ad/hd.. hun har en fars familie med masse uro, sterk dysleksi, muligens ad/hd, difuse læreproblemer osv ... vi har også vert tvunget til å flytte noen ganger, dette påvirker jo også! men har hele tiden hatt dialog med bhg om min datter og fulgt godt med selv, hun utvikler seg som hun skal fysisk og motorisk, henger ikke etter på skolen.. synest det begynner bli vanskelig
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Høres ut som en god plan du legger ;-) HAr du vært i kontakt med prematurforeningen? Har selv fare for prematurfødsel her - og har lest meg ganske godt opp på emnet - derfor jeg sier det jeg sier. Har fortsått det sånn at det er mange leger/instanser som ikke vet om/opplyser om hva et pramaturt barn kan få av problemer. Merk deg at jeg skriver KAN - så jeg mener ikke at det er det det er. Men at man skal være åpen for å tenke det. Ville også ringt "midt i mellom" for å høre hva de anbefaler deg ;-) 09.46
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 nei har nok ikke vert i kontakt med noen pga denne problemstillingen tidligere .. har tatt det opp med min familie noen ganger, men der får jeg ingen konstruktiv hjelp eller støtte, sån er barn deal med det! ble ikke opplyst om noe på sykehuset overhode og følte meg veldig alene og hjelpesløs når vi kom hjem hvem gjør ikke det. men hadde ikke nett verk og barnefar meldte seg ut på vei hjem... ble fort slutt mellom oss! har vert klar over at premature barn kan ha senskader, og at fars familiens flotte arv kan spille inn. men man håper jo på det beste for sine små, og da jeg prøvde ta opp på sykehuset ang at hun kom 5 uker før så ble det bagatalisert.. helsestasjonen har heller ikke vert til stor hjelp..
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 Gå inn og les litt her du ;-) http://www.midtimellom.no/Midtimellom.no/forside.html Og av erfaring er det ingen hjelp som detter ned i fanget ditt desverre. Du må stå på selv - og kreve hjelpen. Vær sterk i dine meninger - og tydelig i din tale. Blir du vag - vil ikke legen forstå omfanget av søvnproblemet.... 09.46 igjen....
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 forventer ikke at noen skal løpe etter meg med hjelpen, men med den responsen jeg har fått så langt så trodde jeg lenge at alt var normalt og ville gå seg til... så klart er det jeg som må gå til legen kjempe for å bli hørt og få hjelp til jenta. men greit å ikke komme til legen helt uforberedt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå