Gå til innhold

Barn syk osv... Barnehage?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke obligatorisk at når et barn er syk så skal det ikke i barnehagen?

 

Må bare høre, har sett så mange slike innlegg at jeg begynner og lure litt nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at barn med nedsatt almenntilstand holdes hjemme fra barnehage / skole

Skrevet

Diskusjonen gjelder jo OM barnet virkelig er sykt eller ikke...

Skrevet

Har sett flere innlegg om dette temaet, men dette er ikke kritikk mot disse innleggene.

 

Jeg bare rett og slett lurer på om når et barn er sykt, skal det ikke holdes hjemme?

 

HI

Skrevet

Det er vel mer et moralsk spørsmål enn et juridisk spørsmål, er det ikke?... så bør er vel et bedre ord enn skal.. Problemet med å sende småsyke eller syke barn i bhg og på skole er jo blant annet smitterisiko.. Imidlertid er sykdom ofte mest smittsomt rett før det bryter ut, og smtiterisikoen er betydelig redusert i løpet av sykdomsforløpet... Jeg tenker at det må være litt opp til foreldrene også...

 

 

Skrevet

Helt ærlig så har jeg ikke peiling på hva reglene er i en barnehage, jeg har et barn som ikke har begynt der.

 

Så virket bare helt galt i mine øyne og sende et sykt barn i barnehagen, derfor spurte jeg her inne om det er slikt...

 

HI

Skrevet

Regelen er at man ikke sender syke barn i barnehage, det er ikke opp til foreldre å bestemme.

Skrevet

Oki da tenkte jeg ganske rett :)

 

HI

Skrevet

Nei, kjære deg, de færreste sender opplagt syke barn i bhg... Men, det finnes en del tilfeller der man er i tvil. Som arbeidstaker har man begrensninger i sykt barn dager. Jeg tror det er 12 dager pr. år eller noe sånt. Hver av foreldrene har 12 dager. 24 dager på et år kan høres mye ut, men bare vent til barnet ditt begynner i barnehage. Hvis du trodde dere hadde hatt sykdom i hus før... ja, da må du tro om igjen! Problemet blir lett at barnet går og småhangler, snufser, snørrer og hoster om hverandre, f.eks hele høsten. Da går 24 dager fort unna hvis man ikke er flink til å se an hva som er sykdom og hva som er snufsing for å si det sånn..

 

Det finnes en regel om at barn skal ha en feberfri dag før de sendes i bhg. Likeledes finnes regler om 24/48 timer oppkast- og diarefri før retur til bhg etter omgangssyke.. Det siste er viktig, da omgangssyke er svært smittsomt. Dette med feber synes jeg foreldrene må få lov til å vurdere selv. jeg har en gutt som har lett for å få lav feber hvis han er svært sliten. Han kan da ha såvidt over 38 på kvelden, og være helt fin morgenen etter, uten at dette betød at han brygget på noe... Dette vet jo jeg som forelder, og jeg tenker at det nok ikke er helt unikt...

 

Ser du.. det er mange ting som må vurderes, ikke fordi man ØNSKER å sende syke barn i barnehage, men fordi virkeligheten er kompleks og stiller flere ulike typer krav.

Skrevet

"Dette med feber synes jeg foreldrene må få lov til å vurdere selv. jeg har en gutt som har lett for å få lav feber hvis han er svært sliten. Han kan da ha såvidt over 38 på kvelden, og være helt fin morgenen etter, uten at dette betød at han brygget på noe... Dette vet jo jeg som forelder, og jeg tenker at det nok ikke er helt unikt... "

 

Barn med feber kvelden før skal jo ikke i barnehagen, ikke noe foreldre skal vurdere selv. De skal ha en feberfri dag hjemme. Hvordan vet du at barnet ikke brygget på noe 01:21. Det er på grunn av sånne som deg som skal vurdere det selv, at det florerer med sykdom i barnehagene.

 

Skrevet

slik jeg gjør det.

 

oppfatter jeg min sønn som dårlig, dvs nedsatt allmenntilstand. han trenger ikke ligge med oppkast eller feber.

er han dårlig så holder jeg han hjemme.

Skrevet

Foreldrene har 10 dager hver. Ikke 12.

Skrevet

med 3 barn eller mer er det 15 dager hver.

 

Vi er av de heldige foreldrene. Har 3 barn i barnehage og har hittil brukt 4 dager tilsammen i år. Nei, våres har ikke vært i barnehage med oppkast, feber eller dårlig allmenntilstand. Har bare hatt flaks,

Skrevet

Poenget mitt er at hvis jeg skulle holde gutten min hjemme hver eneste gang han har hatt lav feber kvelden før (rett over 38) så har jeg ikke nok sykedager til det! Derfor mener jeg at jeg må få vurdere dette selv. du spør, hvordan vet jeg at han ikke brygget på noe... Det vet jeg jo ikke 100 % ved hvert tilfelle, men min erfaring tilsier at det er ltien sjanse for at han brygger på noe hvis han har lav feber på slutten av dagen. Sykdom for han bryter ut på en annen, og mer kraftig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...