Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Jeg skal selge leiligheten..skal dermed få en verdivurdering og de må jo få en ukes tid på å rydde og sånn...men jeg syns det er forferdelig vanskelig. De er perfekte leietakere og jeg føler meg slem, men nå er nå engang situasjonen sånn... Tips?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 Er det så lurt å ha verdivurdering mens leietakerne bor der? Du har ingen garanti for at de rydder. Det normale er tre måneders oppsigelsestid. Det er sikkert flere ting du kunne ha pusset opp før verdivurderingen, for å øke verdien på leiligheten.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Jeg er klar over de tre månedene, men jeg har ikke råd til å vente til etter det, for jeg kan ikke gå uten husleien.. Leiligheten er bare noen år gammel så det er ikke mye slitasje, men det er jo nettopp derfor jeg ønsker en verdivurdering, da det ikke er den offisielle taksten, men en vurdering. De kommer jo også ofte med råd om evt. utbedringer. Leietakerne er så ordentlige at jeg tror nok de kommer til å rydde, dessuten kommer jeg jo selvsagt litt tidligere. Takk for svar, men noen som har noen tips til hvordan jeg kan si det til dem? hi
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Hva mener du med hvordan?.. du må jo bare si det rett ut... At selv om du er svært fornøyde med dem som leietagere, har du sett deg nødt til å selge leiligehten, og at dette er et rent økonomisk spørsmål.. du kan si at du vil gi dem de beste referanser for eventuell leie annet sted.. Deretter sier du at megler kommer for verdivurdering den og den datoen, og at du forventer at det er ryddig og rent på dette tidspunktet. Du kan jo legge til at de ikke behøver å "overdrive", men at det ser nogenlunde ordentlig ut.. Faren er selvfølgelig at de sier opp med en gang, men de har jo likevel tre måneders oppsigelse... er vel ingen annen måte å gjøre det på, slik jeg ser det.. Megleren kan vel neppe snike seg under et eller annet obskurt påskudd? du må jo bare si det som det er..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Kan du egentlig kreve det, da, så lenge de bor der? Det er deres hjem nå. Du kan ikke bare "komme litt tidligere" og begynne å rydde - du har vel faktisk ikke noe der å gjøre dersom de sier nei? Når det er sagt: Du sier at de er ordentlige mennesker. Du må bare hoppe i det og forklare situasjonen. Dersom det du skriver om det stemmer, så kommer de til å bli skuffet men ta det som voksne mennesker.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 At du ikke har råd til å vente er ikke leietakerene sim skyld. Ganske sikker på at du ikke har lov til å hive de ut på en ukes varsel. Leietaker har mest rettigheter "Jeg er klar over de tre månedene, men jeg har ikke råd til å vente til etter det, for jeg kan ikke gå uten husleien".. Skjønner ikke hva du mener, ikke råd til å vente til etter det, for jeg kan ikke gå uten husleien- får du ikke husleie nå da? "Leietakerne er så ordentlige at jeg tror nok de kommer til å rydde, dessuten kommer jeg jo selvsagt litt tidligere." Tidligere til hva???
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Verdivurdering skal vel gjøres av en som er profesjonell, så han eller hun klarer nok fint å se gjennom litt rot om det skulle være sånn. Jeg ville aldri ha bedt leieboerne mine om å rydde. De bor der, de må få bestemme hvordan de har det. Jeg ville bare gitt dem en høflig og ordentlig beskjed om at jeg dessverre må selge leiligheten og at jeg lurte på om at det kommer en som skal verdivurdere leiligheten den og den dagen. "Håper det passer for dere"
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Ja, jeg lurer også på hva HI skal komme tidligere til. Jeg har bodd i en leilighet som skulle selges, og vi gikk med på å flytte ut til en bestemt tid som vi foreslo. Vi lot også eieren vise leiligheten mens vi bodde der på 24 timers varsel med mulighet til å si nei dersom det ikke passet oss. F.eks aksepterte vi ikke at noen kom for å se på leiligheten under et familieselskap osv. Men ikke jeg tror jeg hadde dåna om eieren hadde bedt oss å å rydde ekstra eller forlangt andre ting av oss, eller hadde begynt å komme tidligere av forskjellige grunner. Han fikk komme sammen med de som skulle se på leiligheten og gå når de gikk.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 Utleier kan med loven i hånd ha både verdivurdering av leiligheten og visning mens leieboerne bor der så det er ikke noe å lure på. De kan også komme på innspeksjon så lenge de sier fra. Hun mente at hun ikke hadde tid til å først si de opp, vente 3 mind for så å ha verdivurdering og visninger. Var ikke så vanskelig å forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå