Gå til innhold

Min lille på 4 uker slutter å puste flere ganger for dag (samme som 0-1)


FrøkenLykkelig og 2 søte små

Anbefalte innlegg

Når han spiser så plutselig slutter han å puste, strever veldig med å få pusten ilbake igjen, idag har det vært en del skumle runder hvor det tok lang tid før han fikk puste igjen..

 

Det samme skjer av og til når han gulper, han hiver etter pusten og blir helt stiv i blikket...

 

Noen andre som opplever dette? Burde jeg ringe legevakta eller er jeg over meg engstelig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at spedbarn har små pustestopp, og uregelmessig respirasjon, men om du er bekymret så kontakter du lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås han i ansiktet når du ser han får puste stopp, min begynte med dette for noen mnd siden, han er nå halv år gammel, det er et navn på dette. Søk det opp på google, det var slik jeg fant det ut, og det var altså normalt. Min fikk puste stopp på kvelden (da han var trøtt) eller om han slo seg kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg svare annet enn at jeg opplevde veldig ofte at datteren min også hadde slike "pustestopp". Skikkelig ekkelt så jeg tok det opp på helsestasjonen. De sa at det som datteren min gjorde var iallefall helt normalt:) Som sagt,nå har jeg ikke sett din sønn så er forsiktig med å konkludere noe,men det høres beliggenhet likt ut utifra det du forteller:)

 

Det var som at hun sluttet å puste og brukte litt td på å hente seg inn igjen,og ble på en måte sånt gisp i det hun fikk igjen pusten. Hun gjorde det uten at det var noe og også spesielt i søvne. Kunne også av og til kave litt med armene.

 

Om du er usikker,kan du ikke ta han med på hs i morgen så kan du høre der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røkte ikke under svangerskapet!

 

Hilsen anonym 19.52

 

Hva har det med saken? Dette er da helt normalt at babyer gjør!

Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal ta kontakt med fastlege eller helsesøster i morgen for en vurdering.

 

Hilsen 2-barnsmor, der yngste har kraftig astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det har med saken å gjøre? Barn av røykende mødre får oftere og lengre pustestopp enn andre. Det har det med saken å gjøre, så ikke "makan" meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min premature jente hadde noen pustestopp (apné) etter at hun sluttet å få pustehjelp av C-PAP. Og særlig når hun vokste fra dosen på kaffein medisin hun fikk så pustesenteret i hjernen husker å be henne puste:P Da var hun rundt fire uker gammel. Noen ganger ble hun helt stiv i blikket som du forklarer (eller hvis hun sov så hun nesten helt død ut, unormalt slapp og øynene lukket.. Ubehagelig å si det, men slik var det) og i tillegg ble hun nesten blå.

 

Nå tror jeg ikke det kan sammenlignes så mye med det din sønn har, men du bør kanskje google det og lese litt om apné og hva du gjør når slike situasjoner oppstår.

 

Du er nok ikke altfor engstelig, for det er jo veldig skremmende å oppleve slikt... Som oftest må det heldigvis bare litt berøring til for å få de til å huske å puste igjen, men du skriver at han strever veldig med å få pusten tilbake. Min datter var aldri slik, men synes de små pustestoppene hun hadde var alvorlige nok. Du bør absolutt også ta kontakt med lege, bedre å være hos legen en gang for mye enn en gang for lite:-)

 

Og datteren min hadde forresten disse pustestoppene når hun fikk mat, sjelden ellers. Hun slet ikke med de lenge, var kun når hun var under 2,5 måned (altså før hun nådde igjen sin termindato).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer du? Kanskje melka di kommer for kraftig og fort for ham. At han ikke klarer å svelge unna. I så fall du jo tømme deg litt før du ammer. Skjer det når han gulper også, så la han alltid ligge litt hevet. Er ikke mye som skal til. En ringperm f.eks under madrassen. Vi hadde hevet hele tiden, vogn, seng, vugge. Jenta vår hadde flere lengre pustestopp, og alle skjedde da hun lå flatt. På stellebordet var det greit, for da stod vi jo der. På gulvet også for da lekte vi som regel. Var bare å ta henne opp, så fikk hun pusten igjen. virket som om hun gulpet noe opp i halsen som hun ikke klarte å svelge. Hun hadde en lengre pustestopp på nærmere to minutter da hun lå flatt i vogna. Var blitt misfarget innen vi fikk banket liv i henne igjen... Flere dager på sykehuset, men ingen funn. Fikk med oss alarmmadrass hjem, men den likte jeg ikke. Slappet enda mindre av med den... Vi løste problemet med å heve hodeenden uansett hvor hun lå.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflux? bør absolutt sjekkes hos lege, høres ut som min. Han hadde reflux, men gikk lang tid før vi fikk diagnosen. Ble bedre da han var rundt et halvår. Kan få medisiner som hjelper hvis det skulle være dette. Veldig skummelt med episoder med pustestopp, skjønner godt du er engstelig. Ring lege i morgen, de tar dette i høyeste grad på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

 

Har idag vært på sykehuset, og tatt div tester av gutten. Han er jo veldig tett og hoster en del i tillegg til dette andre.

 

Har testet om det var lukke mekanismen mellom magesekken og videre ned, det var det heldigvis ikke :)

 

Nå har vi fått henvisning for å teste for Reflux, men det kunne ta opp til 1 mnd.. noe jeg syntes er sykt, når det handler om et så lite barn som opplever så mye ubehageligheter. Men men.. er jo bare å vente.

 

De tok også røntgen av lungene, var små flekker der, så det tydet på en infeksjon, men blodprøvene var fine, så det er ikke noe bakterielt.

 

Det legen også så på røntgen bildene var at han hadde masse masse luft i magen, så hun kalte ham kolikk barn, noe jeg syntes er tungt.. for jeg har hatt 3 mndr med kolikk barn før :/ Men vi overlever det også ;)

 

Ang puste stoppene så mente hun at det var fordi han får mat ned i lungene eller spiserøret, og at jeg skulle fortsette med det jeg alt har gjort. Nå vet jeg hvertfall at det ikke er noe farlig galt med ham, så da kan jeg finne roen litt igjen.

 

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det ville slått ut på blodprøvene og når legen lyttet på ham så var lyden helt fin :)

 

Har selv vært innom tanken ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;-)

 

Jeg har en datter som nå er blitt 2,5 år og som endelig har sluttet med medisiner mot refluks.

Det jeg har lyst til å spørre deg om er hvordan legen sjekket lukkemekanismen mellom magesekken og spiserøret? Hvis denne ikke fungerer som den skal kalles det også nemlig refluks.

Vi testet med nesesonde ned i spiserøret i 24 timer (ph-måling). Hva slags utredning for refluks er det du venter på? (den som det er 1 mnd. ventetid på.)

Blir litt forvirret her jeg.....

 

Se forøvrig link hvis jeg har ordlagt meg klønete! ;-)

 

http://hp.halsbrann.com/502349/?itemId=314976&nav=yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

jeg vil anbefale en pustemonitor i sengen til babyen. Jeg kjøpte en slik til babyen vår og slappet så mye bedre av når jeg visste at vi ville ha mulighet til å gjøre noe dersom han sluttet å puste for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...