Gå til innhold

Vanlig keramisk topp eller induksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vanlig keramisk topp, men to av platene driver å ta kvelden. Usikker på hva vi skal velge.

Mannen har lest både fordeler og ulemper ved induksjon. Må vel kjøpe nye panner om vi skal ha det også?

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Induksjon! Jeg har ikke angret på at vi kjøpte det. Ja, det ble en del ekstra utgifter med nye kjeler og panner, men det er så deilig med en komfyr hvor du slipper å vente på at panna skal bli varm, hvor vannet koker opp på et øyeblikk, og hvor selve toppen aldri blir så varm at noe kan brenne seg fast der.

Men, det er stor forskjell på hvor raske kjelene er, så forhør deg med andre før du bruker masse penger på noen som er treige ( som Høyang Polaris...)

Skrevet

har selv keramisk topp og er veldig fornøyd med det. På jobb har vi induksjon og jeg må innrømme at jeg synes det er noe drit- den piper og herjer for ingenting, kommer det en liten flekk med vann på plata, eller kjelen kommer litt på siden så piper det og plata slår seg av.... men mulig det er forskjell fra merke til merke altså. men jeg kommer ikke til å kjøpe induksjon når jeg skal ha ny ovn;-)

Skrevet

Induksjon er superbra! De reagerer fort, og sparer faktisk strøm, ettersom ting går fortere osv. Hvis du koker noe, og du ser at det holder på å koke over, og du skrur ned platen, reagerer den på sekundet. Det er tryggere mht på barn, platene blir ikke varme hvis de blir slått på, hvis du ikke har en panne på platen.

De flete grytene du har idag funker sikkert, du kan teste ved å ta en kjøleskkapsmagnet under bunnen. Fester den seg, kan du bruke den, er den ikke magnetisk kan den ikke brukes..

Er du så heldig at du kan sette inn en topp som er bredere enn 60cm så gjør det, det er då feilig å ha god plass til grytene.

Skrevet

Vi har kjøpt induksjon og ville ikke byttet den bort igjen. Alt går så mye raskere.

Vi måtte dessverre bytte en del kjeler og panner, men langt fra alt. Sjekk med en magnet hva du kan beholde.

Skrevet

Jeg er kokk og har keramisk topp hjemme. Neste gang skal jeg ha induksjon. Ingen tvil om det.

Skrevet

Vi byttet akkurat fra keramisk til induksjon, og ting går hundre ganger raskere nå. Utrolig deilig.. og uvant!

Fikk beskjed i alle elbutikker om at keramisk er på vei ut, og at det etterhvert blir mer vanskelig å ha denne (mtp reparasjon, kjeler osv). Er jo greit å bytte ut nå før jul da, så kan man ønske seg nye kjeler til jul. Det gjør ihvertfall vi, og bruker billige kjeler fra Europris så lenge!

Skrevet

Lest negativt om induksjon, hva da? Det finnes ikke noe negativt med induksjon. Det er tidenes oppfinnelse til de som lager mat hver dag.

Skrevet

Vi har keramisk topp og jeg hater den! Den tar altså tre hundre år å få kokt opp litt vann. Neste gang blir det definitivt induksjon!

Skrevet

Induksjon! Ingen som kjøper keramisk topp nå for tiden vel? Kommer aldri til å gå tilbake ihvertfall, induksjon er helt topp!

Test de pannene du har med en magnet, setter magneten seg fast under kan du bruke den, hvis ikke kan du ikke bruke den på induksjon.

Skrevet

Induksjon helt klart. Etter å har brukt det hjemme, er det helt pyton å lage mat hos søs som har keramisk! Himmel og hav forskjell!!!

Induksjon er rask! Koker opp/varmer opp raskt! Og regulerer NED varmen umiddelbart i det du skrur ned, så unngår man at det koker over, eller svir seg! Og man brenner seg ikke på den!!! Spesielt bra hvis man har barn i huset! Og skrur seg av selv dersom man glemmer av plata (dvs uten kjelen på da, mulig keramisk gjør også?). Og når det gjelder kjeler; vi trengte ikke å skifte ut noen. De passet de vi hadde (og vi har ikke dyre kjeler). Det du kan gjøre er å sjekke med en magnet under, og er det magnetisk så kan du bruke dem. Eller så kan man kjøpe gode og rimelige kjeler på Ikea! Eller på Tilbords,.. trenger ikke bli dyrt!!! :)

Dessuten veldig enkelt å rengjøre induksjon for det svir seg ikke fast =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...