Gå til innhold

Hva ligger i uttrykket: Norge- den siste kommuniststat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som ligger i det uttrykket er at den som har ytret det ENTEN ikke vet hva kommunsime innebærer, eller ikke vet så mye om den norske staten:)

Hilsen en samfunnsfaglærer.

Skrevet

Men siden du er samfunnsfaglærer greier du kanskje forklare oss hvorfor dette uttrykket fortsatt brukes? Hva menes med en kommuniststat og hvorfor sammenlignes Norge med en slik en? Jeg er ikke HI, men synes en utdypende forklaring hadde vært interessant :)

Skrevet

Så fint at vi har en samfunnsfagslærer her. Kan du forklare meg litt mer om hva kommunisme innebærer?

Skrevet

Jeg er ny i tråden. Men det ligger i uttrykket at man stadig støter på statlig detaljstyring her i Norge. Og når man blir fortvilet over en slik statlig detaljstyring, sier man; Norge er den siste kommuniststat.

Det betyr underforstått at Norge har mer detaljstyring enn de har i utlandet.

Bruker av og til uttrykket selv, men kommunismen til Lenin og Stalin var jo mer ekstrem. De drepte mange, og satte mange i Gulag-leire. Og mange folk ble tvangsflyttet og satt i store arbeidskollektiver. Selvsagt var disse kollektivene statlig styrte.

Skrevet

Den kommunistiske ideologien går ut på at alle mennesker skal jobbe for staten. Staten skal ha alt i statskassa, og dele ut igjen likt mellom befolkningen. Folket skal ikke eie noe, ingenting er privatisert. Staten har full kontroll. Staten bestemmer hva som skal produseres, hvor mye som skal produseres, og hvem som skal jobbe der.

Om du baserer det på Sovjets kommunisme, skal det heller ikke være valgfrihet, ytringsfrihet, pressefrihet, streikerett, religionsfrihet, ...and the list goes on and on..

Skrevet

Fordi vi har skjulte lover, regler, skatter og avgifter på ALT!

Staten bestemmer helt utrolig mye over oss og vi betaler latterlig mye i skatter og avgifter i tillegg til vanlig skatt.

Skrevet

20.07 var samfunnsfaglæreren forresten. Og det er dette også)

Uttrykket er nok noe satt på spissen fordi vi har en blandingsøkonomi. (som er midt i mellom ytterkantene markedsøkonomi (ala USA - som er kapitalisme (og den strake motsetningen av kommunisme) - og planøkonomi ( Kommunistisk økonomi)

Vi har altså holdt en midtlinje. (der noe er styrt av staten og noe er styrt av markedet (privateid)

Skrevet

Man må og huske på da at Sovjet ikke var en kommunist stat i sin helhet, men ett diktatur. Det er ikke det som er den perfekte kommuniststat!!

Det er viktig å få fram synes jeg!

Skrevet

Det er vel sett spørsmålstegn om det er mulig å få til en kommunistisk stat uten et diktatur:)

(Du har vel hørt uttrykket; genialt i teorien, men ikke i praksis;))

Du må huske at for at et kommunistisk stat skal fungere, må de som har midler (bedrifter, eiendommer, osv), gi fra seg dette, slik at den kommunistiske staten kan opprettes. Det er ikke mange sjeler som gjør det frivillig;)

Hilsen saf.læreren.

Skrevet

Hadde du foretrukket å betale mindre i skatter og avgifter, og heller selv betalt for dine barns skolegang og medisinsk hjelp til hele familien? Ha spleiselag med naboene hvis dere trengte nye veier i byen?

Skrevet

Jeg betaler min skatt med glede jeg, men ikke all den skjulte avgiftene. Veiavgift i tillegg til bommer på veien?

Liker ikke at Staten bestemmer så mye som de gjør og at de vil bestemme ennå mer.

Skrevet

Det er sant det du påpeker nå, 20.44.

Hadde vi ikke hatt såpass med statlig styring, så hadde vi hatt det litt mindre trygt.

Tenker da ogå på den økonomiske krisen som er i disse tider. Om man ser f.eks bare til island og bank-krisen som var for litt siden - da folk tapte alle sparepengene sine fordi banker gikk konkurs - slikt kan ikke skje i Norge, siden staten har litt mer konroll på hva som skjer i bankene, og staten garanterer for at vi ikke mister alt vi eier om banken vår går konkurs. (Bare som eksempel)

Vi betaler ikke så mye skatt som f. eks Danmark, så jeg synes ikke vi skal klage. De er veldig fornøyd med velferdsystemet sitt, viser alle undersøkelser.

Skrevet

Aldri? Da må vi jo dra standardspørsmålet da: Hvor gammel er du da? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...