Gå til innhold

julefeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

bor idag i en liten leilighet, og julefeiring blir da pga jobb hos mine foreldre sin bor like i nærheten. (Første jul sammen med samboer). Jeg er gravid og vi venter en liten en i mai.

Og allerede nå begynner min svigermor og mase om at neste år må vi feire hos dem. Neste år er også vår tur og ha samboers datter. Er ikke så gira på 7 timer i bil med en baby og en 3-åring på vinterdtid, og ikke aner jeg hvordan forma mi er heller. I tillegg er samboer enebarn, mens hos mine foreldre blir babyns 3 tanter. (Samboers datter blir regnet som tantebarn hun også ).

Men nårsvigermor begynner å mase om dette allerede nå, så låser jeg meg litt, og blir rett og slett litt trassig :P

Hvordan løser dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi feirer jul annet hvert år. et år hos min familie på vestlandet, og neste på østlandet med hans familie.

i år har vi en 1 åring med oss på tur, og derfor tar jeg og ungene fly og pappaen kjører bil...

synes du er litt barnslig for å være helt ærlig... evt får dere invitere hans foreldre til dere neste år... skjønner jo godt at farmor og farfar vil feire jule med sine barnebarn..

Skrevet

Skulle gjerne ha invitert de hit, men har rett og slett ikke plass.

Samboer er heldigvis enig at lang biltur er uaktuelt med 2 små. Og bil er eneste transportalternativ.

Er jo ikke slik at vi aldri skal feire jul sammen, for det skal vi jo. Men neste år er vi enige om at vi blir her, dvs hos mine.

Der som irriterer meg er at maset begynner allerede før ungen er født.

Er også et jamt mas om at vi "må ikke glemme at bestemor også vil passe barnet".

Skrevet

Ikke la deg irritere! Si ifra på en fin måte at neste år blir hos dine foreldre.

Din svigermor er sikkert bare ivrig:-) Enkelte tar jo helt av da de skal bli besteforeldre.

Får si at dere ikke orker en så lang biltur med en lite, men at hun selvsagt skal få passe babyen når den blir større.

Skrevet

Kommer til å si noe slikt ja.

Per idag henter hun ofte barnebarnet sitt, altså samboers datter, hjem til seg for en uke eller to, flere fanger i året. I tillegg er hun flink til å komme ofte på besøk. Går sjelden mer enn to måneder mellom hver gang hun ser henne. Dette siden baarnet bar under ett år gammelt.

Det ligger i føringene at hun forventer å hente mye barnet like ofte. Synes det er litt lange opphold når barna er så små. I tillegg er barnet ekstremt bortskjemte og sutrete nar ho kommer derifra. Vil gjerne vente med desse lange feriene til barnet nærmer seg to år. Men hun er hjertelig velkommen hit. Heldigvis er far enig med meg. når det gjelder første barnet hans, er dette noe mor til barnet og bestemor avtaler seg imellom, så da legger ikke vi oss bore i det

Skrevet

Hei!

Alt dette bestemmer du og mannen din helt selv. Det kommer jo an på hva slags relasjon og forhold dere har til svigermor.

Men uansett er det ikke verdt å slite vettet av seg for å komme dit, hun må bara innse at dere bor langt unna hverandre, da blir det sånn.

Hun kan ikke bare bestemme alene at dere skal dit.

Kjør deres eget løp, det vinner dere på i lengden.

Denne svigermoren din virker som hun bare tar alt som en selvfølge!!

Helt enig i at når hun er sånn, blir det motsatt effekt, man mister lysten helt klart :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva om dem bor på hotell når de kommer? Ville det hjelpe på stuasjonen?

Skrevet

Hville: tenker du til vanlige besøk, eller julefeiring?

Vanlige besøk går greit at de er her, selv om jeg er litt hormonell med noe kortere lunte enn vanlig. Jeg biter det i meg så godt jeg kan.

Rundt juletider er det ingen reelle overnattingsmuligheter.

Det jeg hisser meg litt opp over er maset om at bestemor ikke må bli glemt! Det er greit å si det, men hun gnåler om det støtt!

Det blir ikke til å unngå at hun ser barnebarnet mindre enn de besteforeldrene som bor i nærheten. Og jeg er ikke samme person som samboers eks, så det som er greit for henne er ikke nødvendigvis like greit for meg,. Som feks sende barnet på så lange besøk så tidlig. Hun har allerede tilbydd seg å passe barnet om vi vil til syden neste år, og da er ikke barnet et halvt år engang!

Angaende jul så blir det ikke feiring hjemme hos oss før vi har fått bygget oss hus.

Og i år må vi være her pga jobb.

Plager meg litt denne forventningen om at neste år MÅ vi dit siden det er vårt år og ha samboers datter.

NEI, vi MÅ ingenting!

Skrevet

Hei,

noen mennesker er bare slik at de mener at de har rett til å bruke sine sårede følelser mot andre mennesker. Om du lufter et slikt generelt problem på et åpent forum vil du treffe normative mennesker som svare deg utfra "reglene" de tror vi alle er bundet til. Julen er til for å ha det kjekt ikke være en reddende engel for alle som mener å ha rett til å bli sett ; )

Kanskje tar svigermoren din poenget, og ikke kommer med forslag som hun vet du vil synes er provoserende. Men enkelte elsker å provosere for å sette andre ut av fattning.

Du har helt rett i at du må ingenting, bare hold på akkurat det og gjør det du vil. Da vil de som støtter deg bli rundt deg og de som bare vil at du skal behage de finne noen andre de kan utnytte. Hard men slik er livet!

Lykke til med fødsel og det å bli mamma.

God Jul

Ps: Jesper Juul er en som har mange gode poenger

Skrevet

Dere må absolutt ingenting, men jeg synes det er selvsagt at besteforeldre får "lik" tilgang til barnebarna. Hva om svigers hadde bodd rett i nærheten og dine foreldre en 7 timers biltur unna? Da hadde kanskje du også ønsket å reise hjem for å feire jul med barnet ditt. Det at det kun kan kjøres bil dit, høres også merkelig ut, da det går tog/bil og buss til de fleste steder i Norges land.

Kanskje svigermor tenker likt som deg, at hun blir litt trassig og tenker at nå skal jeg jammen meg sikre meg dem til neste år, siden dine foreldre får dere på besøk i år. Det er mange "glemte" farmorer der ute dessverre, her inviterer vi alle hjem til oss (fordi vi har plass). Om vi ikke hadde hatt plass, ville vi prakisert annenhver.

Btw, min svigerinne og svoger tar toget når de reiser til hans familie, jul, påske og sommer, ungen koser seg på toget (gjort det siden han var bare noen måneder) og begge foreldrene tar hånd om barnet.

Skrevet

Tror du ikke forøvrig det er koselig for din samboers særkullsbarn å feire jul sammen med dere hos sin farmor neste år, fremfor å være hos dine foreldre? Jeg ville enten vært hjemme bare dere fire eller dratt til hans familie.

Skrevet

Hjemme hos oss er ikke et alternativ før vi har fått bygd ferdig huset.

Og særkullsbarnet er neste år bare 3 år, så vi kommer uansett til å fleire mange senere julaftener sammen med besteforeldrene. Og barnet er jo en del av familien det også. Hn er tatt opp i familien som fullverdig medlem, og blir omtalt av min mor som bounsbarnebarnet sitt :) I tillegg virker det som om barnet trives svært godt sammen med mine foreldre, og har sjarmert i senk ene "tanta". Så at barnet vil sitte på julaften og heller vil til bestemor i *** er jeg ikke spesielt bekymret for.

Mitt barn er min families første barnebarn/tantebarn, og dette er en av grunnene til at jeg vil være hos mine foreldre neste år. I tillegg vet vi jo ikke hvordan form jeg eller ungen er i, så derfor vil vi ikke planlegge noe lang reise, og det kan være greit å være rundt folk som tåler at jeg kan bli litt grinete av og til.

Buss i så mange timer med to små barn?? Aldri i livet!

Bil er eneste fullgode alternativet uten å måtte reise store omveier, og x antall bytter av både retning og transportmåte. Er dessverre ikke alle steder som har tog i nærheten, eller nærliggende flyplass.

Skrevet

Nå lurer jeg litt på hva du mener med lik tilgang 20.05?

Vi kommer jo ikke til å nekte de å se barnebarnet/a sitt, men vi kan ikke stikke innom på middag slik vi kan med mine foreldre heller. Vi møtes jo uansett mange ganger i løpet av året, enten her eller der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...