Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Er gravid. Var til 1. kontroll hos fastlegen. Pga av syklus på over 5 uker syns jeg det er litt vanskelig å sette termin dato. Jeg vet akkurat hvilken 2 dagar jeg hadde EL, å har reknet utifra det. Legen sier det er mest rett å rekne utifra første dag i siste mens uansett når EL er, å rekna såklart utifrå det. Men jeg hadde EL på dag 26 og 27 i syklusen, så befruktningen skjedde nesten 2 uker etter det som er normalt, å den lille har da ikke vert så mange uker i magen. Noen som har erfaring med dette, å vet hva som er mest riktig? Har legen rett, er eg 12+3 på vei. Visst jeg har rett er jeg ikke over de 12 usikre ukene :S
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 En må regne ut fra siste mens fordi termin beregner ikke når barnet ble lagd, men når barnet forventes å bli født og da er legen regnemåte den mest riktige. Så får ul vise når termin settes.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Tja, begge har vel rett... Legen regner lengden på svangerskapet, du regner hvor gammel babyen er. I følge legen er du altså 12,3 uker ut i svangerskapet - babyen er altså 10,3 uker i følge ham. Og deg?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Skjønner hva du mener. Men leger, sykehus og jordmødre har en egen regnemetode de følger.. Selv om den varierer med to dager de i mellom. Så da heter din egen termin menstermin... Når du er på ordinær ul spør de om du vet sykluslengden din, gjorde det med meg, og da blir den notert Også regner jo de sin egen utifra str på fosteret, så kan nok hende du lander nærmere din menstermin enn legens Foreløpig ville jeg holdt meg til legen sin, og sett hva ul viser
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Eg har vore til tidlege ultralydar med begge mine, og der har den foreløpige ultralydterminen stemt med mine el dagar (har og lang syklus). Den endelege terminen din vert jo sett ved ordinær ultralyd. Du får berre jatte med på den foreløpige terminen, men det er jo din som stemmer best med kor langt babyen har utvikla seg, og dermed kan du ikkje rekne deg for over dei 12 "usikre" vekene. (dette er jo uansett ikkje noko eksakt skilje)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Legen satte feil termin på meg, og det visste jeg. For jeg har også lang syklus. Men den endret de på ultralyd. Da ble den på samme dag som jeg trodde Hang meg ikke opp i det legen skrev, og fulgte "min" termin Men det er jo greit når legen tror du er lengre på vei enn du er. Enn at det er omvendt mener jeg Ultralyden bestemmer termin uansett
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Den terminen som du krangler om er ingen garati og legen MÅ gå ut fra siste mens. Det er ordiner UL terminen som teller vedr fødselspenger og etc.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 Tusen takk for svar.. Ja det blir spennende å se hva UL sier.. Og enig i at det bare er fint han tror jeg er lenger enn det jeg er Det er da 10+5 siden befruktning. Det er ikke så viktig enda egentlig, men hadde vert fint å vite om jeg er over 3 mnd eller ikke. Men alt ser bra ut enda, så for bare vente å se. Til deg siste her; hvis jeg gav uttrykk for at jeg hadde kranglet med legen min om dette, er det ikke riktig. Som førstegangs gravid hørte jeg på legen, og sa at dette visste han mer om enn meg, å hørte på det. Men ville gjerne høre hva som hadde vert mest rett hos andre som har vert i samme situasjon.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå