Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Har søkt om foreldrepenger, menpga varierende inntekt som tilkallingsvikar er jeg redd jeg blir å få veldig lite. Dersom jeg får vedtak på foreldrepenger og sum utgjør veldig lite, kan jeg da "ombestemme" meg og la far ta hele permisjonen?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #3 Skrevet 13. november 2011 Åh, takk! Nå føltes alt litt bedre.. Har grudd oss litt til vedtaket mitt kommer, om vi får ting til å gå rundt da. Men om far kan ta permisjon er jo det ypperlig! Jeg er ferdig utdannet nå (forrige mnd! ) så dermed har jeg annledning til å jobbe. Jeg kan fint flexe og jobbe når det passer meg, men da må jo far være hjemme =)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Det kan du. men du må da ut i 100% jobb. Saat at far arbeidsgiver har krav på minst 3 mnd varsel før permisjonsstart
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Hva med der mor ikke har jobb da? Hun kan vel gå ulønnet?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Nei, det kan hun ikke om far skal ha ordinær permisjon. Det er kun under fedrekvoten at det ikke er krav til at mor jobber. Skal far ha ordinær permisjon, må mor ut i 100% jobb eller studier.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 MÅ jeg jobbe 100%? Jeg har pr nå ingen stillingsprosent, bare tilsigelse. Jeg FÅR 100% dersom jeg vil da.. HI
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 Så dersom mor ikke har jobb, så mister far muligheten til å gå hjemme i full permisjon?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #9 Skrevet 13. november 2011 Ja. poenget er at ikke mor og far skal gå hjemme samtidig. men dette gjelder som sagt bare den ordinære permisjonen - ikke fedrekvoten. § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon, f) deltar på heltid i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven kapittel 2, g) deltar på heltid i kvalifiseringsprogram etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel. Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring. Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.
3 nøtter til Askepott Skrevet 13. november 2011 #11 Skrevet 13. november 2011 Må far jobbe 100 % også om mor går hjemme i permisjon som ikke er mødrekvoten?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #13 Skrevet 13. november 2011 Om du leser gjennom hele loven du la ut må mor enten jobbe minst 75%stilling eller studere 100%. Så feil å si at mor må jobbe 100%. Ellers må du ha det skriftlig at du jobber minst 75%.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2011 #14 Skrevet 13. november 2011 Nei, det gjelder kun beregningen av foreldrepengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå