Gå til innhold

Lite engasjert barnefar :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, som er hjemme i permisjon tar selvsagt mesteparten av mating og stell. Men jeg kunne tenke meg at mannen tok litt mer ansvar for dette når han kommer hjem. Han gjør det hvis jeg spør, og han gjør det jo hvis han er alene med babyen. Men han gjør det sjelden helt av seg selv hvis jeg er hjemme samtidig som han.

Han er oppmerksom på babyen sånn ellers. Det er en rolig baby og jeg får en del tid til å slappe av på dagen. Han har en krevende jobb. Dette er nok grunnen til at han ikke tar stell o.l. av seg selv fordi han er sliten etter en dag på jobben. Det er forsåvidt greit, men i helga hadde det vært fint med mer avlastning. Vi har pratet om dette, men står på "stede hvil".

Er det andre som har erfart det samme? Har dette tatt seg opp etterhvert som barnet har blitt større og gir mer tilbake enn et spedbarn gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja.. jeg har erfart mye av det samme, men nå er gutten 3 år, å pappaen syntes det er kjempestas å vise han ting han er interessert i, tar han med på fisketur, skuterturer når det er vintr.. i garasjen å se hva som er der, hammre, spikre, skruve.. etc ;)

Skrevet

Det tar seg gjerne opp.

Min mann følte at han ikke var like god som mamma i begynnelsen.

Jeg ammet fullt til rundt 5 mnd og han følte at han ikke greide å trøste på samme måte ei heller roe den lille.

Det har vært det samme med begge barna.

Nå når de er større, kan fortelle og snakkes med er han på en helt annen måte. Vi er likestilte og gjør like mye i hverdagen.

Han slet rett og slett med at han ikke følte seg bra nok for babyen, at han ikke fikk det til på en måte.

Skrevet

Men hvordan er han med mating og stell da? Er han blitt mer engasjert der?

Bet du i det sure eplet og lot ting være som det var og tok hovedansvaret for mating og stell, eller kjeftet du? Eller ba han gjøre det innimellom?

Skrevet

Dersom han gjør det når du spør, så er det bare å spørre da. Ikke alle menn (eller kvinner for den saks skyld) er like flinke til å ta initiativ selv. Her i huset forventer vi ikke at den andre skal lese tanker, så vi spør hverandre om "hjelp" eller gjør avtaler om at "nå vasker jeg opp, så støvsuger du" - "Jeg trenger å være litt alene, så nå går jeg meg en tur" osv osv

Noen er flinke til å se hva som skal gjøres, andre er det ikke. Sånn er det bare.

Skrevet

min mann (10:47)

likte IKKE å bade babyen, men helt ifra han kunne sitte selv i dusjen eller badekaret har det gådd bra :) mating har han vel egentlig bestandig gjort, siden vi hadde flaskebaby. men må si at han har blitt mye mer hjelpsom nå når ungen er større, da er det liksom lettere for han, ungen står å sitter selv:P

bleiebytting, har vel ikke vært favoritten.. å det ble ikke bedre med tiden! gutten var nesten 3 år, da var han tørr dag og natt, å det er hr aldrig vært noe problem for mannen å følge han på do, men han likte ikke å bytte bleie..:P

jeg har vel heletiden tatt hovedansvaret for stell og mating, men skal vel egentlig ikke klage på mannen, han ar vert veldig flink i småbarnstiden.. ikke like engasjert når ungen var spebarn..

Skrevet

Til 10:47:

Så du tok deg av badingen og det meste av bleieskiftet? Og det var helt ok for deg? Det virker som om "alle" har menn som deler 50/50 fra barnets første dag og jeg blir så misunnelig :(

Skrevet

10:47 hær..

jeg tok meg av all bading.. tror han bada gutten 3 ganger mens frem til han var 6 mnd. men jeg måtte bestandig være ilamme.. syns det med badingen var ok, jeg ville ikke tvinge han.. det var jo ikke slik at han ikke ville, han var vel mer redd..

men bleiebyttingen, hadde vi noen diskusjoner om!! jeg har nokk byta mesteparten, men han gjordedet hvis jeg sporte.. aldrig av seg selv liksom :P bare hvis jeg var borte, da gjorde han det..(da var det jo en selvfølge, fikk aldrig høre noe negatift da, men hvis jeg var hjemme, ville han ikke gjøre det...) har iritert meg grønn mange ganger.. syns ikke det var ok, men det bare ble sånn..

Skrevet

Men det er litt slitsomt å måtte spørre hver gang også. Jeg skulle ønske han skjønte at "nå trenger hun mat/bleie" også gjøre det uten at jeg må spørre...

Skrevet

Det er det at han ikke gjør det av seg selv som irriterer meg også! Han skjønner jo at bleia må skiftes når han er alene med babyen, så hvorfor ikke skjønne det når jeg er hjemme også! :(

Skrevet

jaa.. det er iriterende!! :( men tror ikke det er slik at "alle! deler likt på det.. kjenner mange veninner som har menn som ikke gjør noen ting!

så da er jo min mann supermann ifohold til deres! så du må nokk bare fortsette å spørre om han ikke kan gjøre det, å får håpe han tar det mer innover seg, enn min man gjorde :P har egentlig ikke noe annet tips.

tror ikke det nytter å bli forbanna å kjefte på han.. da kan det jo bare bli verre.. men vær streng å si ifra..

Skrevet

Ser virkelig ikke helt problemet ditt!

Du får heller sette opp et skjema da slik at dere tar annenhver mating og annenhvert bleieskift i helgene.....

Skrevet

Jeg ville bare ha spurt jeg :-) Skjønner dere begge, men det er så mye lettere å ha et godt samliv hvis man spør og den andre som oftest svarer ja :-)

Skrevet

Eh... Du ser ikke problemet? Hi beskriver det ganske tydelig. Barnefar klarer ikke å stelle sitt eget barn hvis ikke mor konkret ber ham om det. Hun får ingen avlastning.

Greit at mange damer ikke forventer mer av mannen sin enn at han kun trenger å gjøre det han får beskjed om, slik det foregikk hjemme hos mor. Men jeg tror det er en ganske allmenn oppfatning i år 2011 at far deltar i omsorgen for barna på lik linje som mor.

Merkelig hvordan folk her inne hyler opp når det er snakk om fars rettigheter. Da er far like flink som mor, og hun har selvsagt ikke bedre omsorgsvner enn far.

At det kommet PLIKTER med rettigheter, det er liksom ikke så farlig. Hvis far sniker seg unna pliktene som naturlig følger med det å få barn, da er man bare sytete om man påpeker det.

Skrevet

Nei, jeg ser faktisk ikke problemet!

Han gjør det jo! Poenget er at hun synes hun må spørre litt for mye, men manne gjør da alle oppgaver uten problemer. DERFOR ser jeg ikke problemet!

Hun sier jo også at hun FÅR avlastning i og med at barnet sover mye. Hun sier også at han er flink med babyen. Mannen er sliten etter jobb, og gjør da ikke ting like fort som Hi skulle ønske.....Eller gjør ikke ting akkurat slik hun ville gjort det.....

Og jeg har da aldri sagt at jeg ikke forventer at far bidrar på hjemmebane? Hvordan i all verden klarer du å tolke DET ut av mitt innlegg er et stort mysterium for meg! Far har absolutt like store plikter som mor. Men i min verden betyr ikke det at man må skifte annenhver bleie!

Skrevet

Hun sier jo at hun trenger mer avlastning i helgene, at de har pratet om dette men at ingenting skjer.

Det handler så vidt jeg kan lese ikke om at han ikke gjør ting fort nok eller på den måten hi ville ha gjort det (hvor leser du det hen?)

Det handler om at mannen til hi ikke bidrar med ungenmed mindre hun ber ham om det.

Du og flere med deg mener kanskje det er greit å måtte be far om å skifte bleie på ungen sin og mate når den er sulten. Selv hadde jeg blitt ekstremt oppgitt om jeg måtte be mannen min gjøre så opplagte ting med egne barn, og de blir tydeligvis hi også.

Skrevet

Er det sånn at hvis man forventer at far bidrar med barnestellet, så er man en fordelingsnazi som krever strenge skjemaer og at alle oppgaver fordeles nøyaktig 50-50?

Er ganske lang vei fra "far tar ikke barnestellet om ikke jeg ber ham om det, og jeg ønsket mer avlastning i helgene" til "jeg forlanger at vi skifter annenhver bleie".

Hvorfor antas det dessuten alltid at hvis en mor klager over lite deltagende far, da er det likevel hennes skyld, for far deltar jo, han gjør de bare ikke på den måten mor ville gjort det selv?

Kan ikke en mann være udugelig på enkelte områder uten at det er fruen sin skyld at han er udugelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...