Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Jeg søker tips om hvordan jeg kan bedre selvfølelsen min. Jeg har, så lenge jeg kan huske, slitt med dårlig selvfølelse og ofte dårlig selvtillitt. Dette utviklet seg videre til bulilmi, angst, og depresjoner, som har vedvart siden det startet tidlig i tenårene. Nå er jeg i midten av 20 årene, og har fått mitt første barn dette året. I den forbindelse har jeg lest litt om utvikling av barns/menneskers selvfølelse, og kan i stor grad se og forstå hvorfor selvfølelsen min har blitt slik. Jeg har i flere år gått til ulike psykologer, uten at det egentlig har hjelpt. Og det er så frustrende, og hemmende for meg. Jeg får mye bekreftelse av andre, jeg har ofte hørt at jeg er vakker, jeg vet jeg er dyktig og har mange talenter- noe som også har vært bekreftet gang på gang, men det hjelper ikke, det renner i gjennom, jeg kan fornuftig fortså at det stemmer- men jeg føler det ikke. Det fører til sosial angst. Jeg lukker meg inne, uten at jeg egentlig vil det. Jeg prøver å konfrontere frykten, slik som å prøve å være sosial med mennesker jeg ikke kjenner godt, men ofte så svartner det. Om noen spør, eller sier noe til meg, klarer jeg nesten ikke å svare, fordi alle tanker i hodet gjemmer seg. Det er ikke tomt, det blir bare mørkt. Det fører til at mitt bilde av meg selv som udugelig osv blir bekreftet da jeg ikke får noe tilbake fordi jeg ikke klarer å gi av meg selv, og jeg havner til slutt ned i en depresjon. Jeg føler jeg lever i et fengsel. Jeg har også en følelse av at jeg skjuler noe, uten at jeg gjør det. Feks hater jeg å låne bort dataen min, eller at noen skal være i leiligheten min uten at jeg er der. Jeg må ha kontroll og jeg stoler ikke på noen- jeg tror at ingen vil meg godt, det er nok også en grunn til at jeg ikke klarer å åpne meg. Alt dette er, så vidt jeg vet, totalt ubegrunnet. Nå er jeg så lei. Jeg har mange ambisjoner, men jeg føler at all frykten, og det dårlig selvbildet ødlegger for meg. Jeg er også redd for at dette skal gå utover barnet mitt. Beklager at dette ble såpass langt om meg. Er det noen her som har erfaringer eller tips om hva jeg kan gjøre-behandlinger osv. for å få det bedre??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå