Gå til innhold

Allergisk baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund som jeg elsker over alt på jord, en nydelig hund som faktisk hjalp meg ut av ett voldelig forhold og ut av rusmisbruk. Nå er jeg gravid, med termin om en mnd, og jeg er så bekymret for at baby skal bli allergisk!

Grunnen er at både far og jeg var allergiske mot hund som barn. Hva er sannsynligheteten for at baby blir allergisk? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge dette, vaske hunden ofte, smøre inn med noen midler?

Og om baby blir allergisk, MÅ jeg kvitte meg med hund, eller kan baby tilvennes hund? Kan jeg skille de to, slik at baby ikke blir så utsatt for hundehår?

Blir jo sikkert skutt for dette spm, men hunden betyr så masse for meg at jeg vil prøve i det lengste..

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet iallefall at om baby er allergisk så skal ikke barnet utsettes for allergien i det hele tatt. Det kan føre til at allergien blir enda verre. Så da må du nok kvitte deg med hunden:(

Skrevet

Er det ikke sånn at barna har 60% sajnse for allergi hvis begge foreldrene er allergiske da?

Men ungen trenger ikke nødvendigvis bli allergisk mot hund, den arver bare tendensen til allergi.

Tror jeg ville prøve å ikke bekymre meg så mye for dette nå, er uansett ikke noe du kan gjøre før bebbisen er her...

Skrevet

1730; Hvorfor blir allergien verre hos baby om h*n utsettes for det h*n er allergisk mot..? Er babyer motsatt enn voksne på det punktet? Spør fordi jeg lurer, jeg kverulerer ikke, altså=)

Jeg selv var mye mer allergisk i begynnelsen av hundens levetid, men det har roet seg kraftig. Har lest at man som regel venner seg til denne allergien og at det roer seg, om man har kjæledyret i hus over en viss tid. Om man overlever selvfølgelig, hos meg gjør det bare utslag om hunden slikker på meg eller om jeg ligger på gulvet med ham, noe som jo er lett å unngå.

Jo, har lest at det er mellom 50 og 80 prosent sjangse for at baby blir allergisk.. Huff. Klarer ikke la være å bekymre meg..:(

Skrevet

Du bør vente og se litt.

Dumt å kvitte seg med en hund du er glad i om det viser seg at babyen tåler hunden helt fint.

Allikevel må du nok følge veldig godt med, og om barnet viser noen tegn til å bli mye syk/forkjølet, hoster, får utslett eller annet - så må hunden på ferie for å se om tilstanden forbedrer seg.

Det kan også være at barnet om det er disponert for allergi mot dyr - kan det utvikle seg verre om du har dyret i hus....

Så varsomhet er nok stikkordet her - om du mistenker det aller minste - gå til legen og sjekk barnet straks.

Om det blir allergisk på noe vis må hunden ut - det er faktisk ingenting å gjøre med det, og det hjelper ikke å vaske hunden etc - da må du velge barn eller hund.

Skrevet

Du bør oppdatere informasjonen din, for her ofrer du barnets helse for ditt eget ønske om å beholde hunden - og det er dårlig gjort!

Om barnet reagerer på hunden og du allikevel har dyret i hus, så vil barnets immunforsvar bli svekket - og du utsetter barnet ditt for både en påkjenning og risiko for andre sykdommer samt at det utvikler flere allergier!

Moren min tenker som deg - og jeg er alltid syk og får utslett når jeg er hjemme. Og så blir hun lei seg for at jeg ikke kommer mer på besøk... og mener det ikke er så farlig - han er jo bare uti gangen eller noe.

Har du villet spraye vaskemiddel over maten din og sagt at det ikke var så farlig - for det er faktisk gift for allergikere å bli utsatt for allergener de ikke tåler - og man blir sjuk.

Skrevet

Takk for svar...:)

0038, Iogmed at barnet ennå ikke er født, så synes jeg kanskje det er å overdrive litt når du sier at jeg ofrer barnets helse, eller? ;)

Og å oppdatere informasjonen min er jo akkurat det jeg håpet å oppnå med dette innlegget, men det var kanskje ikke så tydelig.. Eller?;)

Vaskemiddel? Gift?

Morsomt innlegg på deg, joda.. Men ikke så veldig informativt.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...