<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 12. november 2011 #1 Skrevet 12. november 2011 Jeg var i går på Ullevål Forde jeg må gå på epilepsimed under svangerskapet. (større fare for ryggmargsbrokk og hareskår) på skjermen vinket det en liten krabat til oss og legen som forøvrig var super kunne fortelle at han hadde ingen av delene. Og at det var en liten lillebror. Gleden var stor da vi har en jente fra før. Men så begynner han og se på hjertet..... Også sier han. Jeg anbefaller på det sterkeste at det blir tatt en fostervannsprøve for det er to ting som vi må se på... Hjertet mitt sank og min kjære tok hånden sin bort til meg. Fra lykke til sorg på et sek!!! Han hadde målt nakkefolden og den var vist litt fortykket. (er i uke 15 såtrodde ikke de kunne måle den så tidlig, var på ul i uke 10 og da var vist alt fint) også var det kanskje noen fortettninger i hjertet. Han sa at dette var veldig lite og ikke store greiene noe av det men nok til å ville utelukke. Lillebror hadde åpene fine hender, normalt formet hode, neseben og alt annet ser vist bra ut. Iogmed vi kom langveis fra tok han prøven med en gang. Følte vi ikke hadde noe valg. Når vi var ferdig sa han at det ikke var downs han ville utelukke men trisomi 18. Han sa igjen at mest sannsynlig var alt bra men for å være sikker. Han skulle ringe meg på tirsdags kveld. Trisomi 18 er det di sier ikke forenlig med liv. De fleste dør innen første leve år. Jeg er 27 år og ikke i faresonen heller. Herregud jeg er så jævelig redd! Tårene mine triller og triller. Lille gutt sparket ekstremt mye i går kveld noe jeg ikke har kjent slik før. Litt sånn, jeg er her mamma ikke vær lei deg. Også er det tusen spm, hvis det ikke er trisomi 18 er det noe med hjertet da? Hva betyr å ha noen små fortettninger. (muligens. Lillebror lå veldig urolig så var vanskelig å se hjertet ordentlig) Er så lange dager å vente helt til tirsdag. Lille magen min syntes så godt og om det i verstefall er trisomi 18 er det en helvetes vei fremfor oss. Fikk med to fantastiske bilder hjem. Det ene seg du virkelig at det er en gutt. men vi klarer liksom ikke glede oss over noe. Når vi våknet i dag sa storesøster, mamma bebi inni der og koser med magen... Tårene vil ingen ende ta.. Uff vet ikke hva jeg vil med dette jeg. Måtte bare få det ut! Håper dette kan avblåses og at alt er bra men forbereder meg på det verste. Heldigvis har jeg mann og lille jenta mi som snart blir to. Om noen har erfaringer så del gjerne. Håper virkelig at lillebror er frisk og at legen har rett i at det mest sansynlig er bra men er bedre å være 100% sikker. Desperate ord fra en fortvilet mamma som ønsker å bli to barnsmor i månedskifte april/mai...
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 12. november 2011 Forfatter #2 Skrevet 12. november 2011 Rettelse: er i uke 16. Er 15+ 1 og mente så seint ikke tidlig i forhold til nakkefold. Har hørt det ikke er vits i å måle nakkefold etter uke 13. Noen som vet?
Ikkesåallerværst Skrevet 12. november 2011 #3 Skrevet 12. november 2011 Å stakkars deg! Ikke rart du gråter. Jeg vet ikke så mye om dette, annet enn det du skriver om at trisomi18 regnes ikke å være forenlig med liv. Jeg håper dere får et positivt svar på tirsdag. I mens får du bare være lei deg, det er jo vanskelig å tenke på noe annet.. Kanskje du kan få en hastetime hos jm og få pratet litt på mandag? Eller snakk med noen du har tillit til. Det er min store skrekk at det skal være noe sånt med min.. Er så redd for denne gangen!
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 12. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2011 Ja jeg også var mer redd denne gangen en sist. Har heldigvis time hos min gynokolog på mandag. Han har jo sett på meg med ul i uke seks og ti. Kan ikke emnet en å si at jeg sliter. Håper så indelig at dette får en possitiv slutt. Og at han ikke så så godt pga et foster i full fart! Er jo lov å håpe. Og han sa jo at detikke var noe graverene og han har heller ikke noen andre synlige feil som er vanlige for trisomi 18. Jordbær hode, lukkede hender, for korte bein eller endte store feil. Søt var jo perfekt!!!! Åååååh!!!!
Venter nr3 er 22 år Skrevet 12. november 2011 #5 Skrevet 12. november 2011 tenker masse på deg. håper allt bare er bra. det må væære en forferdelig beskjed å få
fresh Skrevet 12. november 2011 #6 Skrevet 12. november 2011 Kjære deg! Jeg vet litt hva du går gjennom. Har noenlunde samme opplevelse selv. Jeg var på UL i uke 11, og de så forstørret nakkefolk. Ble sendt til UL på sykehuset dagen etterpå for å sjekke det ut.Jepp, fortsatt forstørret nakkefold. Jeg er 26, og risikoen er lav. Da de fant nakkefolden var risikoen 1:75 Vi tok dobbeltesten, risikoen var forhøyet til1:45, men kun for trisomi21, heldigvis. Alt så fint ut på UL, men det var for tidlig å se hjertefeil, så vi skal tilbake i uke 15 å sjekke det da. Er jo helt grusomt å vente på det, også gå på UL for å se etter hjertefeil da, høres jo helt på tryne ut. Som regel forventer en bare at babyen er frisk når en skal på UL, jeg hadde hvertfall ikke sett denne komme;( Er grusomt lange dager. Vi skal ikke ta fostervnnsprøve, så vi får ikke vite sikkert om babyen er frisk før den er ute, det er en stund og vente ;( Håper at du får positive svar fra legen på tirsdag, jeg tenker på deg!! Kan du ikke skrive dette i forumet "fosterv. og ultralyd", der er det kansje noen andre som har noe å dele også.. Masse lykke til, og oppdater når du får svar!!!
Ziiona Skrevet 12. november 2011 #7 Skrevet 12. november 2011 Skjønner godt at du er trist og har mange spørsmål, og ventetiden blir lang når man går å venter med svar. Jeg har ingen erfaringer å dele, men tenker på dere, og håper du får gode nyheter på tirsdag. Krysser fingre for dere.
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 13. november 2011 #8 Skrevet 13. november 2011 For en forferdelig nyhet å få. Det er jo ikke slikt man venter å få høre.. Jeg krysser fingrene for at dere får positive nyheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå