Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 har lagt tråden inne på småtroll 2-3 år. men legger den her å. dere er litt mer aktive. Har vært hos legen idag og antakelsan mine er desverre sant. Han hører bare litt. Har frykteli ont inni meg no. Vet ikke ka godt man kan gjøre før lillegutten. Sett å les meg opp på tegn til tale på nett, men kjenne at d er alt for lite. Skal henvises til utredning men det blir å ta tid. det er helt forferdeli at lillegutten min ikke kan høre eller forstå alle de gode ordan som vi sier til han. Han forstår ikkje enkle beskjeder som: kom, vil du ha mat, nå skal du sove. Er d noen andre i samme situasjon, eller kan gi råd om veien videre. Kjenner at alt stopper litt opp nå=I
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 Hei hei! Jeg har ikke så mye erfaring, men er selv gudmor til ei flott jente som var nesten 100% døv, til hun fikk cochleaimplantat. Hun har vært litt tregere på enkelte områder rett og slett fordi det er vanskelig å kommunisere enkelte ting med små barn, og enda vanskeligere når man ikke kan snakke. Men hun får god oppfølging og kommer ikke til å mangle noen muligheter eller savne noen ting som voksen. Vi rundt henne har fått kursing i tegn til tale, men vi blir jo amatører i forhold til henne som snakker og forklarer i en rasende fart mens hendene understreker det hele på en fantastisk måte. Ja det har vært krokete stier å gå, men jeg har inntrykk av at de får tett og god oppfølging. Ikke vær lei deg vennen, alt kommer til å bli bra og dere kommer til å bli rikere mennesker. Og sønnen din trenger ikke å høre deg for å føle din kjærlighet. Dette kommer til å gå bra :-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Jeg er ikke i samme situasjon, men dette går seg nok til. Du er i sjokkfasen nå, den går over - og du blir mer løsninsgorientert. Kanskje kan dette opereres? Kanskje får du et barn med normal hørsel? Be om hjelp i bhg, ppt osv for å finne måter å kommunisere på. Døveforbundet (eller hva de heter nå) kan sikkert også hjelpe dere videre. Kanskje arrangeres det kurs i nærheten? Mulig det finnes foreldregrupper osv. Det er ikke hyggelig at barnet er funksjonshemmet, men det kunne vært verre! Tenk for en overgang det blir for han å faktisk kunne skjønne hva dere sier?! Lykke til:) Dette går fint, men det er lov å reagere akkurat der du er nå, det er en slags sorgreaksjon du/dere skal gjennom:)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Hun snakker en del nå forresten, og var veldig lita når hun lærte de første tegnene, så det ble fort lettere for alle parter å kommunisere. Helt små barn bruker jo kroppsspråk uansett, min sønn på 14 mnd ser ikke ut til å forstå bare ord, vi må jo vise ham vannet eller klærne osv. Så du har ikke gått glipp av så mye tid, slapp av. Det finnes en støttegruppe for de med cochleaimplantat (ci ?) , søk dem opp, der finner du garantert foreldre som har vært i din situasjon og som kan fortelle deg om veien fremover. Bare kom på litt mer jeg ;-) god natt :-) 23.56
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Hun snakker en del nå forresten, og var veldig lita når hun lærte de første tegnene, så det ble fort lettere for alle parter å kommunisere. Helt små barn bruker jo kroppsspråk uansett, min sønn på 14 mnd ser ikke ut til å forstå bare ord, vi må jo vise ham vannet eller klærne osv. Så du har ikke gått glipp av så mye tid, slapp av. Det finnes en støttegruppe for de med cochleaimplantat (ci ?) , søk dem opp, der finner du garantert foreldre som har vært i din situasjon og som kan fortelle deg om veien fremover. Bare kom på litt mer jeg ;-) god natt :-) 23.56
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Ja jeg er evig optimist og vet at ting ordne seg til slutt, men nå e det dårli samvittighet for at vi ikke oppdaga det her før som råde. Skulle ha skjønt at det var noe som skurret for lenge siden. vet hvor viktig tiden er for språket. jo før man oppdager det jo bedre. og nå er han 2,5 år og kjenner på at tiden allerede går i fra oss.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Sikkert ikke til noe trøst eller hjelp dette her, men dette er min erfaring. Jeg hørte nesten ingenting når jeg var liten. Ble operert som 7åring om jeg ikke husker feil. Hos meg var det ikke noe alvorlig saker, fikk operert inn dren. Men før jeg ble operert kunne noen stå 2-3 meter unna meg og jeg fikk ikke med meg hva de sa. For at jeg skulle få med meg ting måtte de snakke høyt. Har "slitt" litt med språket pga jeg hørte dårlig, mumlet veldig når jeg snakket. På barneskolen gikk jeg til logoped for å lære å snakke tydelig blant annet. Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig med gutten din. Kanskje det hele kan fikses med en enkel operasjon. Ikke gi opp håpet enda
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Gir aldri opp håpet. det kan jeg ikke. det e jo lillegutt som har problemet og jeg som mamma må være tøff for han og sørge for at alle i bhg og leger gjør alt de kan for han. håper bare at d er noe de kan få til lett og får gjort noe fort. hvis det norske legesystemet går litt fortere, så blir han kanskje ferdig utredet til jul. HI
Anonym bruker Skrevet 12. november 2011 #9 Skrevet 12. november 2011 glemte å takke for svar i natt=) enda i sjokk. var innom bokhandelen idag å kjøpte ordbok for barn med tegn til tale. må starte en plass. han trenger jo et språk så ham slipper all frustrasjon over ikke å bli forstått. gleder meg til han klarer å gjøre sitt første tegn for han er en intelligent liten gutt. vi har øvd på tegnet for melk idag og er spent på om han kan det i morgen til frokost=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå