Gå til innhold

Hjelp - har jeg valgt feil leieboere eller overreagerer jeg? What to do? (beklager langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg hadde satt stor pris på noen gode innspill vedr. utleie og leietakere. Beklager at det er langt. Takk til de som gidder å lese.

 

Jeg skal leie ut en enebolig i en by på en annen kant av landet enn der jeg bor selv. Vi har hatt en del dårlig erfaring med leietakere tidligere kombinert med at vi har vært for snille. Siden vi bor så langt unna er det også viktig for oss at leietakerne er selvgående og at leieforholdet går mest mulig av seg selv uten at vi må tilkalles. Dette snakket jeg med potensielle leietakere om da jeg var der for noen uker siden.

Objektet viste seg å være interessant med flere som ønsket å leie , og alle skrøt av seg selv. Hvor mye de kunne ordne og at vi ikke trengte å bekymre oss, osv.

 

Jeg endte opp med 2 på topp listen. En hyggelig familie på 6 og en forretningsmann fra et byggefirma som ville leie til en ansatt. Jeg var presset på tid og endte opp med familien da jeg følte at firma ikke var åpen mot meg om hvem som skulle bo i huset (det viste seg senere at det var bevisst fra deres side siden det var til utlendinger og de opplevde det problematisk å finne husvære til de pga det).

 

Da jeg snakket nærmere med familien jeg hadde bestemt meg for var jeg nær ved å trekke tilbudet og gi det til de andre da det viste seg at jeg måtte strekke meg langt på flere punkter som jeg visste at jeg ikke hadde trengt å gjøre for de andre. De ville f.eks ha en del senere innflyttingsdato enn først avtalt. Jeg sa at vi da måtte møtes på midten og det ble godtatt. Det var også en del andre punkter jeg ga etter for.

 

Jeg hadde jevnlig mail og tlfkontakt med nye og gammel leietaker og informerte om hva som var forventet. Vi hadde skrevet en kort midlertidig kontrakt med nye leieboere som spesifiserte innflyttingsdato, men jeg sendte ny kontrakt på mail som jeg ba de signere og jeg ba de lese av strøm og fylle ut strømskjema.

 

Dagene gikk. Dagene rundt innflytting hadde jeg sykt barn og var ikke på mail. Jeg tenkte at de tar vel kontakt dersom det er problemer og da jeg ikke hørte noe tok jeg for gitt at alt var ok.

 

4 dager etter innflyttingsdagen leser jeg mail fra de nye leieborene hvor de beskriver at det er problemer med huset og de kan ikke flytte inn før jeg får ryddet opp og de har bedt om mer tid der de bor. De har likevel tatt imot nøkler fra tidligere leieboer som avtalt. Det de beskriver er småting som lett kunne blitt avklart med meg på tlf: eg tv, madrasser og sykler står igjen – hva gjør vi med det. I tillegg klager de på at tidligere leietaker ikke har ryddet nok i utearealene.

 

Jeg blir provosert og tolker mailen slik at de kommer med påskudd for å ikke betale for denne uka da de allerede betaler for der de bor. Etter å ha tenkt gjennom saken sender jeg en mail der jeg skriver at jeg antok at alt var ok. Når de nå setter krav i etterkant av avtalt innflyttingsdato uten å ta det på tlf har de misligholdt den midlertidige avtalen som klart spesifiserer dato. Jeg har leietaker som vil overta eiendommen som den er umiddelbart uten innsigelsene de har. Jeg har ingen mulighet å komme og løse opp i tvisten og vil nå at den andre leietakeren tar over huset (firmamannen som fremdeles er interessert).

 

Det viser seg at de leste mailen min 01:30 på natta og ringte meg med det samme. Jeg ble vekket, tok ikke tlf, men måtte sjekke på nett hvem det var fra for å være sikker på at det ikke var en ulykke. el. De vet at jeg har baby i hus.

 

Nå skriver de at de allerede har flyttet inn (når jeg spør hvorfor de har flyttet inn uten å lese av strøm eller signert ny kontrakt har de ikke flyttet inn likevel). De skylder på alle andre uten å ta selvkritikk og kommer med forklaringer som ikke stemmer med det de har skrevet tidligere. Når jeg viser til tidligere mail og spør hva som stemmer må de innrømme løgn. Det blir verre jo mer de ror. De ber på sine knær og trygler om å få leie, jeg kaster en familie på gaten, de blander inn Gud og religion og at jeg ikke kan gjøre dette mot dem.

 

Dette er forferdelig stressende. Jeg må være forsiktig når jeg velger nye leieboere da jeg er avhengig av et leieforhold som går mest mulig knirkefritt. Jeg er redd for at denne dårlige starten med familien vil lage mer arbeid for meg enn jeg makter. Jeg hadde f.eks skrevet at de måtte lese av strømmen og sende inn strømavtale. De leser ikke av strømmen og når jeg igjen påpeker det drar de og leser av strømmen og sender målingen til meg (forventer at jeg skal ta det videre). De sier at de ikke har signert ny kontrakt som jeg har sendt på mail fordi de ikke er datakyndige (??).

 

What to do – overreagerer jeg ? De har brutt den midlertidige kontrakten og ikke signert ny kontrakt. Bør jeg la de flytte inn ? Jeg blir stresset også fordi firmamannen fyrer opp under hvor ille det kommer til å bli videre med denne familien som leieboere og hvor mye bedre hans folk vil være. Jeg tror han vil opptre ryddigere da han er vant til utleie og kontrakter både som utleier og leietaker, men kanskje de har andre skjelett i skapet.

 

I tillegg blir jeg personlig stresset av å si nei til denne familien. De har sendt meg 6 mailer i dag og de gjør det de kan for å gi meg dårlig samvittighet dersom jeg sier nei til dem nå.

Jeg har sagt at jeg skal tenke på det. Vi burde solgt huset, men vil dessverre lide stort tap dersom vi selger nå.

 

Setter pris på gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan ikke jeg utale med som utleier.

 

men vi leier en kjeller leilighet.

da vi tok denne leiligheten måtte vi betale depositum og lese av støm osv før vi i det hele fikk nøkkelen.

 

jeg ville gjort som vår utleier, som også har hatt dårlig erf med å leie ut.

 

kontakt en advokat, og skriv en detaljert leiekontrakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet familien, rimelig ustabilt å blande inn religion og sende 6 mail på en dag + ringe kl 01.30 på natta.....Run, Forrest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor i landet denne leiligheten ligger er det alltid lurt å selv være der (eller sende en representant) ved overtagelse.

Da kan du med egne øyne godkjenne at det ser bra ut etter de forrige leieboerne, lese av strømmen med de nye og sørge for at alt er signert før de får nøkkelen.

 

Og utbroderer du om leieboerne til forretningsmannen som ønsker leie???

 

Synes du/dere har gjort mye ut av en liten fis som lett kunne vært unngått.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, for en røre!

Jeg ville ikke leid til familien. Familier får alltid en plass å bo via nav eller andre steder; De settes høyt på slike lister.

At de enda blander inn religion osv virker jo enda mer suspekt.

 

Nei, si at du har ombestemt deg, og lei ut til mannen med firmaet.

Skjønner godt at du vil ha det enkelt, det skal ikke være stressende å leie ut hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er helt enig i at jeg burde ha vært der. Nå er det slik at jeg allerede har vært der ca 10 ganger i år for å rydde opp. Jeg er alene med en baby og et litt eldre barn og det er slitsomt hver gang jeg har vært der da jeg må ha med de små også. Mine foreldre som eier huset har det siste året blitt så dårlige at de ikke har anledning å gjøre noe med huset. Derfor sitter jeg med det formelle ansvaret. Derfor er det også viktig å ha leieboere som er ryddige.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du har litt deg selv å takke.

Jeg leier selv ut boliger, og er vant til å håndtere det. Det er ekstremt viktig med klare avtaler når man bor langt unna objektet. Det er viktig uansett, men enda viktigere i din situasjon.

 

1. Tar du depositum? Hvis ikke GJØR DET.

2. Du må sende ny kontrakt, og si at denne må skrives under (husk å send to ex som du signerer selv), innen en viss frist. Gjør de ikke det, så ta kontakt med huseiernes landsforbund og få hjelp der. Er du ikke medlem meld deg inn!

3. Du får nok ikke kastet dem ut uten videre. Så dette må du leve med.

4. Fiks strømmen for dem. De vet tydeligvis ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bytter leieboere bør man alltid selv være der, eller ha en der som representerer deg (f.eks en advokat)

 

DU som utleier er ansvarlig for at boligen du overlater til neste utleier er i den stand de kan forvente at den skal være.

Synes det var en selvfølge at de til imot nøklene fra forrige beboer selv om de mente at boligen ikke var innflyttbar. Hvem skulle ellers den gamle leieboeren gi nøklene til?? de var sikkert bare glad for å få overlevert de......Synes absolutt ikke du har rett til å bli provosert over dette!

 

Samtidig skulle du jo sørget for at depositumskonto var opprettet i forkant og at en ordentlig leiekontrakt var undertegnet før de fikk nøklene. Midlertidig kontrakt? Hva er det??

 

Synes også det er veldig spesielt at du snakker om dine nye leieboere med en annen potensiell leietager. Det er utrolig uprofesjonelt av deg!!

 

Husk også at en muntlig kontrakt er like bindende som en skriftlig. Når du muntlig har sagt at de kan få leie, så gjelder ordinær oppsigelsestid uansett om de ikke har skrevet under på den ordinære leieavtalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er enig i at jeg burde ha vært der og det var det første som slo meg da jeg fikk mailen fra leieboerne der de klagde på tv, madrasser, etc som sto igjen. Dette var objekt som de kunne ta over hvis de ønsket. Det hadde vi snakket om tidligere og kunne ha blitt løst enkelt på tlf.

 

Jeg må sannsynligvis ta med meg de små og ordne opp.

 

Jeg ble ikke provosert av at de hadde tatt imot nøklene, men av de tingene de påpekte på mail 2 dager etter avtalt innflyttingsdag uten å ta kontakt på tlf. Dette leste jeg 2 dager etter det igjen da jeg trodde at alt var ok.

 

Jeg vet at en muntlig avtale er bindende, men den er vel bindende begge verier. Det var de som brøt både den muntlige og den skriftlige avtalen uten å si fra.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stresset bare ved å lese hvordan du har håndtert saken.

De skulle skrevet under ordentlig og bindende av tale + fått de til å betale inn 4-6 mnd husleie på en depositumkonto FØR de fikk nøklene.

Jeg syns det er rart at du roter slik når du skriver at du har vært uheldig med leietakere tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi hadde begge parter signert en avtale. Skjønner ikke noe annet enn at den er bindende nok.

 

Saken er at de som skulle flytte inn har brutt avtalen. Når jeg påpeker det blir de stresset og sier at selvfølgelig skal vi betale for avtalt dato og vi flytter inn, etc.

 

Det er ikke det som er problemet. Problemet er at de har misligholdt avtalen og skylder på problemer som ikke er problemer. Det viser seg at det er kommunikasjonsproblemer, etc

 

Da tenker jeg at dette kan bli problemer videre med disse folkene og kanskje jeg skulle ta inn noen nye når de allerede har brutt avtalen.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...