Gå til innhold

Siden vi har så mange meninger her inne, hva mener dere om dette? (bare nysgjerrig)


Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Det er nettopp begynt en ny gutt i klassen til 7-åringen, og svimete som du er, så har du ikke klart å oppfatte verken etternavnet til foreldrene, eller har telefonnummeret deres. Du vet hvor de bor, som i at du vet hvor huset ligger, men vet egentlig hva adressen heter. Det vil med andre ord bli vanskelig å få tak i dem, noe du ikke tenker på før det er for sent. I hvertfall, de spør om 7 åringen kan være med hjem etter SFO, du sier ja, og dere avtaler å du skal hente ham kl 18.30.

 

Så blir klokken 18.20, mannen sender sms om at han blir veldig forsinket, og du sitter med "lillebilen" og de andre tre barna hjemme, og det er altfor langt å gå for å hente når man ikke har vogn eller noe til minsten (fordi den står igjen i bhg). Minsten på 2 år må du ta med for å kjøre å hente 7 åringen. Noe annet ville vært totalt uansvarlig. Så sitter det igjen en relativt ansvarlig 9 åring som er kjempeflink med småsøsknene sine og godt vet hva han skal gjøre i eventuelle kriser (øvet på dette fordi han er litt alene hjemme av og til), og en veldig rolig 4 åring som er av den typen som aldri finner på noe galt. Du har da to alternativer:

 

1. La 4 åringen være igjen hjemme med 9 åring i de ca 7-8 minuttene det vil ta å kjøre å hente 7 åringen. Begge barna ser på barne-tv, og kommer med stor sannsynlighet til å bli sittende pal der til du er hjemme uansett. 9 åringen har i tillegg mobil.

 

2. Ta med 4 åringen for å hente 7 åringen, men da har du ikke noe bilsete til 7 åringen, og denne må da enten sitte med magebelte kvist mellom barnesetene i baksetet. Du kan evt låne sete av de du skal hente hos, men det er ikke plass til det bak i, så da må han sitte foran. Det er ikke så veldig lange biten det er snakk om, og på en svært lite trafikkert vei med 30-sone store deler av veien.

 

Et evt siste alternativ vil jo være å ikke hente før i 19-tiden + når mannen er kommet hjem, men du får ikke gitt beskjed om forsinkelsen i så fall, og kan risikere at foreldrene til den andre gutten blir veldig bekymret.

 

Jeg kom nesten i denne situasjonen for noen dager siden, og ble derfor litt nysgjerrig på hva andre tenker om de to alternativene. Er begge uansvarlige, evt hvilket ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 4åring som er lik som din, og en 7åring.

 

Jeg har latt de være hjemme i 10 minutter hvis jeg har glemt noe på butikken. 7åringen vet at hun kan gå til naboen hvis det skjer noe (noe hun forøvrig har gjort også) og de har mitt telefonnummer....

 

Så, alternativ 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg lurer litt på hvorfor du ikke vet hva de heter og hvorfor du ikke har telefonnr. deres?

 

Men til saken: Alternativ nr.1. Heller at 9-åringen passer en 4-åring enn at en 7-åring sitter relativt usikret i bil. Har selv blitt påkjørt i bil i en 30-sone og det gikk ikke så bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde selv gått for alternativ 1, men slapp heldigvis å ta stilling til det siden mannen kom hjem likevel.

 

Hvorfor jeg ikke hadde etternavn/tlf? Jo, de sa hele navnet, men med min teflonhjerne ble det fort glemt. Vanligvis pleier jeg å utveksle tlf-nummer med nye foreldre, men jeg glemte det rett og slett. Nå har ejg både navn og nummer da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt alternativ 1. Ihvertfall hvis jeg vet at 4 åringen pelier å sitte rolig sov. Noe annet hvis man vet at 4 åringen løper ut på kjøkkenet for å lage mat så fort han får mulighet, går på butikken alene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

alt 1. Har selv en 4åring som er alene hjemmenår jeg handler av og til (rett over gata), og han vet han kan gå til to naboer hvis det skulle være noe.

 

Og jeg må bare si det, magebelte? Sånn to punkts belte? Det er jo livsfarlig! Vet om ei som døde av å ha brukt et sånnet belte og krasjet. Hun fikk et så hardt trykkog føk frem med overkroppen, men resten satt "fast" i sete. Hun døde av innvendige strekkskader mellom hoftene og overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her er av den rolige typen som aldri gjør noe galt, og som pleier å bli nærmest zoombi framfor tv'en ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart ha latt 7-åringen sitte foran.

lar absolutt ikke 9-åringen ha ansvaret for 4-åringen uansett hvor ansvarlige og rolige de er.

 

Men her hadde nok alternativet helle vært å la 7-åringen gå hjem alene og heller møtt han på halvveien. men ser jo at det er vanskelig når du ikke har telefonnummeret....Men det går jo an å bruke google kart for å finne adressen da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Nå ble du litt for teknisk for meg her ;-) Google kart? Har ikke hørt om det før, men fint å lære noe nytt!

 

Å la ham gå alene hjem i mørke uten refleks langs en vei uten fortau hadde definitivt ikke vært noe alternativ for meg uansett. Jeg hadde latt 4 åringen bli igjen med 9 åringen dersom mannen ikke hadde kommet hjem likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 9 åringen sitte forran? Toåringen og fireåringen i seter bak, mens 7 åringen sitter i magebaltet i midten? Slik ville jeg gjort det, og har alltid gjort det slik når den som har lillebilen må ha med seg alle (og dette er en veldig liten bil!). Går ikke dette an hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...