Gå til innhold

Dere som mottar eller har mottatt svangerskapspenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når dere søkte om svangerskapspenger, måtte dere selv, personlig levere søknaden/papiret på nav? Sjefen min har sendt i posten, men hadde fått beskjed om, på tlf. at jeg måtte komme ned å levere det selv. Synes dette hørtes veldig rart og unødvendig ut, i og med at både jeg, sjefen og legen har skrevet under på dette papiret...

Hvor lang tid tok det før dere fikk innvilget dette? Jeg skal jobbe 60% og ha 40% svangerskapspenger, og må nå bruke mine egenmeldinger til dette er i orden..derfor lurer jeg på hvor lang tid dette pleier å ta? Sjefen min nevnte også at selv om jeg får 40% svangerskapspenger, så er det jobben som får denne støtten fra nav, mens jeg får min "vanlige" lønn fra jobben..så jeg vil altså ikke merke så mye til det, økonomisk..stemmer dette tro? På forhånd tusen takk for svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har søkt om svangerskapspenger. Leverte søknaden selv på NAV, men vet ikke om det er nødvendig. Men hvis de sier det så stemmer det vel...

Jeg søkte forrige uke og har fått beskjed om at det er ca. 2 ukers behandlingstid på sånne søknader så snart all nødvendig dokumentasjon er sendt inn.

Jeg fikk beskjed både av lege og NAV at man måtte ha en sykemelding før man får svangerskapspenger. Og så blir svangerskapspengene tilbakeført til første sykmeldingsdag.

Jeg er nå sykmeldt 40 % og skal ha 40 % svangerskapspenger.

Det stemmer at du får normal lønn og at jobben får svangerskapspengene fra arbeidstilsynet (ikke nav). Så det blir ikke noen forskjell for deg :)

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt svangerskapspenger i 50 % og jobbet i 50% inntil i går da jeg gikk ut i permisjon. I mitt tilfelle hadde jeg vært sykemeldt i noen uker og da sykemeldingen gikk ut kontaktet jeg en jordmor som arbeidet i kommunen med tilrettelegging for gravide. Vi søkte om svangerskapspenger fra første sykemeldingsdag ,men fikk fra søkedatoen. Jeg måtte ikke levere den selv på nav. Jordmor,sjefen og jeg skrev under og jordmor sendte den. Jeg begynte med engang å jobbe 50 pr og fikk svaret etter 3-4 uker. Måtte ikke ha sykemelding føre jeg fikk vedtaktet. Jobben min betalte også min lønn og fikk refundert dette fra nav. Så det stemmer nok at du for lønn av arbeidsgiver da. ;)

Skrevet

Stemmer at du får lønnen fra arbeidsgiver, det skal være mulig.

Jeg var ikke personlig hos nav da jeg fikk svangerskapspenger, arbeidsgiver og lege ordnet de nødvendige papirene.

Men det er faktisk 9 år siden forsåvidt.... og jeg visste ikke engang at det fantes svangerskapspenger da før jeg plutselig fikk de selv - var ung og jobbet i bar (ekstrajobb ved studiene), og trodde jeg kom til å miste jobben da magen begynte å vises... så jeg sa ingenting før de skjønte det selv - da var jeg nesten fem måneder på vei... bra jeg hadde god lege og bra arbeidsgiver...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...