Gå til innhold

Er mini på 11 mnd bortskjemt?


Novadona

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mini har til nå bare vært smilende, og ikke krevd noe særs. Siste ukene har han dog vist tydelig sitt temperament. Når han vil ha tak i noe, feks på bordet og vi snur han bort/avleder han, blir det grining (og han kan være sur og vil tilbake i mange minutter) Han vil inn i kjøleskapet, og før han rekker frem lukker jeg døren, og da blir det skikkelig leit, han setter seg på huk og strigråter. Jeg prøver å ikke si så mye nei, når han vil ting han ikke får, men mere avlede og fokusere på andre positive ting rundt. Det er i løpet av en dag, flere ting han ikke får gjøre, så han er derfor en del sutrete gjennom hele dagen. Så leit kan han vel ikke ha det! ;)

 

Er det en fase? alderen? normalt?

 

Eller har vi skjemt han bort førut dette, men ser det først nå?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dette er alderen og ganske normalt:) De små begynner å få egne meninger:) Var slik veslegutten også.. var det samme med de andre på barselgruppa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper nok ikke unna du heller ;-) De har trasseperioder, og han har nå sin første. Slik er det bare, og det kommer flere. Jeg synes du gjør helt rett i å ikke si så mye og bare hindre ham i å gjøre det han vil, og heller forsøke å få ham på bedre tanker. Jeg har uendelig med tålmodighet når det kommer til hyling og trasskriking, så her blir jeg heldigvis sjelden sint og irritert. Tror tålmodighet lønner seg, for da utviser man konsekvens, og DET er det de lærer av. Bestikkelser er jeg derimot ingen fan av (at de får en kjeks eller noe fordi det virker som om de er så lei seg). Lite sympati å få her i gården altså *he he he*

 

Jeg har sett konsekvensen av barn som virkelig alltid får det som de vil, og da kan vi begynne å snakke om å skrike dagen lang. Uff... Det er virkelig trist for barna, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig velkjendt;) Har vore der ja.

Viktigaste no er å vere konsekvent og bestemt, det er enklaste måten å få ungen til å skjønne at mor/far bestemmer. Avleding blir ofte vanskelegar og vanskelegare til eldre dei blir, ein kombinasjon av å vere konsekvent og avlede funkar fint i periodar.

Muleg du vil merke frustrasjonen bre seg etter som han skal teste kva han får viljen sin i, men hald ut!;)

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er små i denne alderen og selvsagt ikke enda mestrer språket, mener jeg at det beste vi voksne gjør i slike situasjoner er å beskrive barnas tanker, eller det vil si, slik vi tolker barnas tanker og handlinger. Feks: Du har lyst å se hva som er inni kjøleskapet, det skjønner jeg godt, men kjøleskapet er ikke noe vi leker med, så nå lukker jeg døren. Så begynner poden å preotestere, da sier jeg gjerne at: Du ble lei deg da mamma lukket døren, for du ville se hva som er inni der. Hadde dette vært meg, tror jeg jeg hadde tatt mini på armen, åpnet døren og vist han hva som er inni kjøleskapet, og sagt at nå må vi lukke døren igjen, for maten trenger at det er kaldt for å ikke bli ødelagt.

 

Jeg skjønner at mange nå sikkert tenker at dette er for omstendelig når barna er så små, men mine erfaringer er at dersom barn blir bekreftet i deres følelser, enten det er sinne, frustrasjon, glede eller hva det måtte være, så har de godt av i tidlig alder å få en bekrftelse på at det er dette de føler, og at det er helt greit å føle det sånn. Klart de ikke skjønner innholdet i det vi sier når de er så små, men tonefallet vårt har mye å si, og de blir vant til å bli møtt med respekt fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, slik var minstemann her også... Fra han kunne gå (rundt 11-12 mnd) så la han seg ned (uansett hvor han var) hvis han ikke fikk viljen sin...

 

Storebror var aldri slik så vi ble igrunn litt overrasket når han hadde sååå mye mer temperament enn storebroren.

 

Vi overså han bare, selv om vi var ute blant folk! Ikke alltid det er så lurt å avlede heller, men han lot seg sjelden avlede hvis vi noen ganger prøvde... Han var og er fremdeles veldig STA!!! Men nå som han er 4 så ser vi det på en litt annen måte...

Derimot prøver han seg fremdeles litt... Han kan bli sur og grinete og ikke høre på oss, men overser vi han så går det over på 2-3 min.....

 

Lykke til =) det kan gå over, og det kan bare være at dette er hans måte å vise følelsene sine på =) =) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en mellomting er nok bra, men takk for tips om å forklare. Tror selv barn har godt av det. De vil også få et bedre ord forråd ved slik oppdragelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...