Gå til innhold

Hvis en person gjentatte ganger får transplantert ny lever utelukkende på grunn av høyt alkoholforbruk...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortjener denne personen da en ny sjanse, igjen og igjen, selv om helsepersonellet vet at han kommer til å ødelegge også den siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke forestille meg at dette skjer i virkeligheten? Så vidt jeg vet så er et kriterie for å få ny lever pga slike skader at en slutter med alkohol. Uansett så vi slike personer stille bakerst i køen. Men så klart, den dagen organene ligger og venter på pasientene og ikke omvendt, så kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge tør ikke legene å si nei til noen som helst, for da kommer man på forsida av alle avisene, med hvor ond og fæl man er, og om hvor forferdelig helsevesenet er. Fastleger blir svartelistet på bygda av snyltere som ikke klarer å truge gjennom nye sykemeldinger.

 

Helsepersonell har jo taushetsplikt, og kan ikke forsvare seg med at folk er alkoholikere, storrøkere osv som årsak til at de ikke skal få ny lever eller nye lunger. Mange helsesaker i avisene som har VELDIG MYE MER enn en side, men hvor leger og andre med taushetsplikt ikke kan forsvare seg...

 

Helt sjukt hvordan KOLSere i 60-åra får nye lunger, når de gamle lungene har blitt utrøyka over de siste 40 åra. Hvert transplanterte menneske medfører vel rundt 2-5 millioner kroner til sammen for helse-Norge; og MYE MER ved komplikasjoner som medfører månedsvis på intensivavdeling, talløse reoperasjoner osv.

 

Men for all del; alle skal behandles spent ihjel i dette landet, ellers er helsevesenet "slemme" og "onde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke, selv om kirurgen som blir ansvarlig for transplantasjonen helt sikkert kan velge å ikke gjøre det av moralske grunner og overbevisninger?

Det er ikke en spesifikk person dette gjelder men jeg har selv vokst opp med en alkoholisert far og hadde han drukket seg så syk, gang på gang, vet jeg med meg selv at jeg ikke hadde stilt opp, verken som potensiell donator eller kirurg.

Uvitenhet kan jeg til en viss grad forstå men om det har gått så langt? Personen må jo et sted på veien forstå konsekvensene.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det scenariet som HI beskriver er vel ikke helt realistisk, siden personen sikkert vil være gammel etter å ha fått ny lever to ganger. Og dermed vil være for gammel til å få lever nummer tre?

 

I tillegg kan man ikke være sikker på at det finnes en donor akkurat når man trenger et organ. Donoren bør være relativt ung, og blodtype og slikt må vel også passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært strenge kriterier for transplantasjon, og alkoholikere får ikke ny lever. Kols-pasienter får heller ikke nye lunger. Det er heller ikke kirurger som bestemer hvem som skal få et organ eller ikke, og en transplantasjonskomite gjør aldri en vurdering ut fra evnt avisoverskrifter..

Her er det mye uvitenhet ute å går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får KOLS-pasienter nye lunger!!!

Til opplysning kan man ha KOLS selv om man ikke har røyka i hele sitt liv:(

 

Men kriteriet er selvvsagt at man slutter å røyke, akkurat som at alkoholikere må være tørrlagte før man blir vurdert for transplantasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye synsing...En alkoholiker får ikke ny lever, og KOLSpas. får ikke nye lunger. Det er ikke direkte overflod av organer her til lands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

60 % av alle som mottar lunger i Norge, er godt voksne KOLS'ere. De langt fleste er over 50 år.

 

Og ventelisten består jo da også av KOLS'ere i hovedvekt, selv om pasienter med lungefibrose og cystisk fibrose går foran, dersom organet er en match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare storrøykere som får KOLS, så de har litt mer "krav på" nye lunger enn andre.

 

Dersom man er alkoholiker med nyresvikt og i behov for ny nyre, så må man først være edru i 6 mndr før man i det hele tatt blir vurdert til transplantasjon. Deretter blir man satt på liste...

 

Så man får ikke ny lever i hytt og pine, man må faktisk bevise at man ønsker å bli edru først. Om man etter å ha vært edru i så lang tid prosessen faktisk tar, velger å drikke istykker den nye leveren, så får man ikke ny.

 

Og dette er ikke synsning, jeg jobber med alkoholikere som trenger ny lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...