Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Hei:) Jeg skrev her på onsdag ang babyen min som lå i seteleie. Var hos legen min nå, å nå ligger han i tverrleie. Skulle tilbake i dag pga symfyse målet var litt lavt for en uke siden, det lå på 27cm, ligger på det samme nå. Men han sa at det mest sannsynlig var pga han ligger som han gjør? Jeg har gått ned en kilo også, siden jeg var der for en uke siden. Skal på ny sjekk om to uker, da bør han ha snudd seg sa han. Hva skjer på sykehuset om jeg må inn på sjekk der? Har lest at det ikke blir forsøkt å snu han når de ligger i tverrleie, blir det da automatisk satt opp keisersnitt? Er førstegangsfødende. Å så har jeg veldig vondt i underlivet, er så ømt og trykkende liksom, vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Hva kan det komme av da? Tok prøver på sykehuset for tre uker siden, men ikke hørt noe derifra, så da regner jeg med at det ikke var noe galt. Han sa jeg bare måtte ringe sykehuset hvis dette ikke ga seg, hva sjekker de da, om jeg har åpning eller om noe er på gang? Tenker det er greit å få sjekka igjen jeg da, tilfelle noe skulle skje.. Hva tenker dere?
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 Min førstefødte lå også i tverrleie, og kjenner igjen endel av de tingene du skriver. Først og fremst er tverrleie veldig ubehagelig for mor, fordi det trykker veldig på "feil" steder. Så det er ikke noe behagelig på slutten (noe de fleste graviditeter forsåvidt heller ikke er*s*). Første gang de oppdaget tverrleie, så skulle jeg tilbake til sjekk to uker senere (tror jeg da var i uke 36). På den sjekken nå ungen i en blanding mellom sete-og tverrleie. De vurderte vending, men jeg ville ikke være med på det. Rett og slett fordi magen var så øm og vond allerede, og fordi til og med overlegen sa at barnet sannsynligvis ikke ville snu seg. Så de avventet en uke til, og ettersom barnet lå i tverrleie da ble jeg satt opp til ks seks dager før termin. Hadde også samme symfysemålet den siste tiden, men det var rett og slett fordi barnet presset utover i stedet for oppover (dvs i bredden min). Så legene bekymret seg ikke noe for det. Gjør det du føler er rett for deg mtp vending, ønsker du ikke å forsøke så kan de ikke tvinge deg. Fikk forresten beskjed om at hvis vannet gikk eller noe skjedde, så måtte jeg legge meg ned å ringe ambulansen. Fordi hvis barnet ligger i tverrleie når fødselen starter, så er ikke det noe bra. Lykke til, og bare spør hvis du har noen spørsmål rundt tverrleie og evnt ks;)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Tusen takk for svar:) Er ikke så veldig behagelig nei, var også litt bekymret ang symfysemålet, men da er det jo det at han ligger i tverrleie å at han da presser utover som du sier, i stedet for oppover. Det var i uke 36 du var på sjekk, eller da det ble oppdaget? Jeg har ikke lyst til at de skal forsøke å snu han om han ikke gjør det selv innen to uker når jeg skal på sjekk igjen, stakkar lille, kan ikke være deilig verken for han eller meg? I tillegg til at det er risikabelt. Har sitti å lest en del nå, å det virker det er mindre sjans for at han snur seg hvor lenger ut i svangerskapet jeg kommer, at han vokser sånn at det blir mindre plass å snu seg på? Blir det som oftest da avgjort på sykehuset på sjekken, eller blir det flere runder? De sjekka en gang til på deg ser jeg:) Kan vel ikke gå helt til termindatoen da, i tilfelle den skulle starte av seg selv, siden det er ikke bra leser jeg, som du også skriver.. Tusen takk igjen, mange tanker og spørsmål nå.
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Ettersom det er 2 år siden, så husker jeg ikke eksakt ukene. Men tror jordmor mistenkte tverrleie på en kontroll i omkring uke 34, og hun henviste meg videre til kontroll på sykehuset. Og kom inn der første gang i omkring uke 36. De sier jo at det blir mindre og mindre plass å snu seg på, men det er jo absolutt en mulighet for at det kan skje. Men det er jo greit å være forberedt i tilfelle babyen fortsatt ligger slik til neste kontroll. Greit å bestemme seg litt på forhånd hva du ønsker eller ikke ønsker, fordi det er lett å bli litt "overkjørt" av legene. Nei, tviler på at de går helt til termin, har ihvertfall ikke hørt om at de har gjort det før på barn som ligger lenge i tverrleie. Jeg fikk 6 dager før, men dette ks jeg skal ha nå får jeg 10 dager før termin. Så jeg regner med at du sikkert får det omkring en ukes tid før termin. Lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Skjønner det:-) Okei, håper virkelig han snur seg riktig, men er jo veldig greit å være litt forbredt også da, hvis det skulle bli keisersnitt. Er nok veldig lett å bli overkjørt ja, det skal jeg IKKE tilltate å bli isåfall. Nei for det er vel farlig om fødselen starter av seg selv om de ligger i tverrleie, så da sier det kanskje seg selv at det blir satt opp keisersnitt litt i forkant. Tusen takk for svar igjen, og takk, lykke til til deg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå