Gå til innhold

Noen sauebønder her? Jeg lurer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor klipper dere sauene sent på høsten? Ser de blir helt snaue når nattefrosten kommer.. Mens de går med masse ull hele den varme sommeren. Hvorfor?

Ser hver høst at sauene står nyklipte uten skur/ly å gå inn i når det er nattefrost og høststormer med piskende regn. Det er vel ikke greit? For meg blir det helt bakvendt, men nå er ikke jeg sauebonde og det har kanskje en forklaring?

Hilsen meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Hos oss har vi pleid å klippe sauene om våren, blant annet pga at det blir lettere for de nyfødte lammene å finne spenene. Sauene har alltid stått inne ei stund etter klippinga, fordi sauens immunforsvar blir litt dårligere like etter klipping. Vanlig tid for å slippe dem ut på jordene sammen med lammene, har vært slutten av april til begynnelsen av mai.

Skrevet

sauene her klippes på våren og høsten. På sommeren har de lite ull, så da er det liten vits i å leie noen til å klippe dem. Her blir det sjeldent sluppet ut igjen etter at de er klippet, ble gjort første gang i år. Men da blir de ikke snauet, og det var ikke kaldt. Det er ikke bare ullen som beskytter, de har et fettlag også.

De sauene du ser som ikke har ly, ser du hele beitet deres? Der kan være tett skog de kan gå inn i også...

Skrevet

sauene blir klippet på våren, i løpet av sommeren (når sauene går på fjellbeite) vokser ulla ut igjen. når de så blir tatt inn på høsten klippes de igjen, men holdes da inne, og går på halm så de har det godt og varmt :)

Skrevet

her er det litt forskjellig praksis hos sauebøndene.. noen typer sau gir mer fortjeneste på ull enn andre, og mange klipper ofte sauene før de skal inn til vinteren, altså på høsten.. som hun over sier har de etter en lang sommer på beite og i fjellet dannet seg et godt isolerende fettlag og de blir ikke snauet helt ned.. ulla inneholde også oljer som til en viss grad er vannavstøtende, så de er godt rustet til norsk klima sånnsett.

de som ikke blir klippet om høsten er ofte dyr som skal slaktes eller ikke gir like høy inntekt på løs ull (kvaliteten på ulla varierer veldig, derfor er det litt forskjeller på priser) på de dyra som skal slaktes får bonden også igjen en liten slant for skinnet eller ulla om den ikke er klippet når sauen sendes..

en må huske på at sauene er fra naturens side programmert til å klare seg i ute i norge vinteren i gjennom, og at det er vi mennesker som har tatt de inn i varmen, noe som ikke opprinnelig var naturlig for dyra.. så litt regn og vind er nok ingen hindring :)

Skrevet

Hei og takk for svar :)

Her vi bor er det mange sauer og jeg har noen snauklippet rundt huset mitt nå. Ser beitene godt og det er ingen skog og ingen ly..

Jeg legger merke til det over alt her i bygda mi. Kan ikke si sikkert at alle sauene her ikke har ly, men de aller fleste jeg ser har det ikke. Har diskutert dette med flere som også har lagt merke til dette og lurer på det samme. Vi bor nærme sjøen, det er værhardt her og flatt uten så mye skog. Godt de har et fettlag som beskytter og de blir vel kanskje hentet inn nå snart?

Skrevet

Hei igjen :)

Men her blir de ikke tatt inn etter de er klippet, de står enda ute. Har ca 20-30 stk rundt huset mitt nå. Kan se hele beite og det er ikke ly.

Vet at det er naturlig for dem å være ute, men når de står innegjerdet på et begrenset område, uten ly og er helt snaue så blir det ikke helt riktig, eller?

Takk for svar! :)

Skrevet

Kanskje de blir tatt inn om nettene da? Bonden har dem kanskje på kjøkkenet sitt uten at du vet om det :-)

Skrevet

Haha :) Syns jeg ser bonden med saueflokken på kjøkkenet :)

Nei de blir ikke tatt inn, det vet jeg siden huset vårt står på en måte midt i og bonden må kjøre i vår innkjørsel med traktoren. Det er ikke så mye trafikk her vi bor og hadde hørt og sett det godt. Jeg ser og hører sauene sent på kvelden når jeg er ute å lufter hunden.

Kanskje det er bonden her som ikke gjør jobben sin som han burde? Eller er det å dra det for langt?..

Men ser dette mange andre plasser her vi bor og har diskutert det med flere som har reagert på det..

Hi

Skrevet

klipper før lamming, og på høsten når jeg har tatt dem inn, og da skal de bli inne

Skrevet

Høres litt merkelig ut, for en sauebonde er jo interessert i å bevare dyrehelsa av økonomiske grunner.

Det trenger ikke være at man har så mye medlidenhet med sauen, men man behandler sauen bra fordi da tjener man bedre.

Skrevet

Ja ikke sant, det er merkelig.. Men er ikke noe jeg finner på altså! Tenkte at det kanskje var en grunn for det, men det høres jo ut som det ikke er vanlig etter svarene her.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...